Stint mag weg niet op na negatief advies RDW

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De Stint wordt steeds weer aangepast. (Foto: Stint Urban Mobility)

De aangepaste versie van de Stint, de elektrische bolderkar die vorig jaar betrokken was bij een dodelijk ongeluk, mag nog niet de weg op. De RDW geeft een negatief advies. Dat liet Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, gisteren aan de kamer weten.

De fabrikant achter de bolderkar, Stint Urban Mobility, heeft drie types laten keuren. RDW stelt in een brief aan Van Nieuwenhuizen dat het voertuig op veel verschillende punten veiliger is geworden, maar nog niet voldoet aan alle nieuwe eisen. De aangepaste Stint heeft tien zitplaatsen, terwijl er maximaal acht mogen zijn. De snelheid moet begrensd zijn tot 17 kilometer per uur en ook ontbreekt nog informatie in de verplichte risicobeoordeling. Van Nieuwenhuizen volgt het advies van de Rijksdienst en daardoor wordt het gebruik op de weg wederom uitgesteld.

RDW meldt wel dat de remmen, stuurrichting en gordels inmiddels voldoen aan de nieuwe eisen. De Stint werd vorig jaar verboden, na een ongeluk in Oss waarbij vier kinderen omkwamen. Uit onderzoek van TNO bleek dat het voertuig niet veilig genoeg was. Stint Urban Mobility krijgt na de afwijzing een nieuwe kans om het voertuig te verbeteren. Volgens Van Nieuwenhuizen heeft de fabrikant inmiddels al aangegeven op korte termijn een nieuwe aanvraag voor een verder aangepaste versie in te zullen dienen.

De Stint wordt in Nederland geleverd door Friesland Lease.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.