Straatverbod Stint reden tot zorg voor Friesland Lease

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Friesland Lease was de exclusieve leasepartner voor de Stint. (Foto: Friesland Lease)

Het straatverbod van de Stint heeft aanzienlijke gevolgen voor leasemaatschappij Friesland Lease. Dat bevestigt directeur Jan Baljeu. “We hebben bijna 700 Stints in onze vloot en die staan nu stil. Dat heeft financiële consequenties”, geeft Baljeu toe.

Hij snapt dat de Stint momenteel onder een vergrootglas ligt. “Er is een vreselijk ongeluk gebeurd. We hebben begrip voor het besluit van de Minister, wij willen ook zeker weten dat het voertuig veilig is. Wij horen van veel kinderdagverblijven dat er nog steeds vertrouwen in het product is en dat ze er van balen dat ze het nu niet kunnen gebruiken.”

Baljeu hoopt dat er snel wat met de bevindingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan worden gedaan. “Die hebben op basis van een verkennend onderzoek de Stint verboden. Wij merken aan onze klanten dat er een enorm probleem is ontstaan. Wij hebben bij veel dagverblijven directe hulp geboden met alternatieven in de vorm van een auto, maar dat is geen goed alternatief voor een Stint.”

Veilig

In de afgelopen acht jaar zijn er volgens Baljeu miljoenen vervoersbewegingen met kinderen gemaakt met het apparaat. Naast de bijna 700 van Friesland Lease zijn er ook nog 2.800 Stints in Nederland aan gebruikers verkocht. “We hebben nooit een letselschadeclaim voor inzittenden gehad. Natuurlijk zijn er wel ongelukjes geweest, maar het alternatief van veel busjes en auto’s bij kinderdagverblijven is veel onveiliger. Je kunt je voorstellen dat met tien kinderen over een trottoir lopen of een drukke weg oversteken een geweldige uitdaging is voor de kinderdagverblijven.” Overigens zetten niet alleen de kinderdagverblijven Stints in, maar ook grote bedrijven als Post Nl en Albert Heijn. “Die staan ook stil.”

Baljeu hoopt dat de fabrikant van de Stint en de betrokken ministeries snel een oplossing vinden voor de huidige situatie. “Alle mogelijkheden worden nu onderzocht en er wordt hard gewerkt door de fabrikant aan een veilige oplossing”. Vanuit financieel oogpunt zou het voor Friesland Lease erg kostbaar zijn als het verbod gehandhaafd wordt (de Stint kost ongeveer 200 euro per maand in de lease, red).

Aanvragen

Friesland Lease biedt actief andere vormen van mobiliteit aan. Zowel in Stints als in leasefietsen is het bedrijf een van de grootste spelers in de leasemarkt. “Dit soort tegenvallers horen bij ondernemen. Dit was op geen enkele wijze te voorzien.” Baljeu denkt dat er geen operationele consequenties zullen zijn. “Maar dat een definitief verbod impact zal hebben op ons resultaat, is duidelijk. Hopelijk komen we hier sterker uit.” Friesland Lease heeft tientallen aanvragen ontvangen van bedrijven die gebruikte Stints willen kopen, mochten ze geen vergunning meer krijgen. “Dat heeft ons verbaasd, maar veel bedrijven realiseren zich dat een Stint praktisch is voor allerlei toepassingen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Straatverbod Stint reden tot zorg voor Friesland Lease | Automotive Online

Straatverbod Stint reden tot zorg voor Friesland Lease

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Friesland Lease was de exclusieve leasepartner voor de Stint. (Foto: Friesland Lease)

Het straatverbod van de Stint heeft aanzienlijke gevolgen voor leasemaatschappij Friesland Lease. Dat bevestigt directeur Jan Baljeu. “We hebben bijna 700 Stints in onze vloot en die staan nu stil. Dat heeft financiële consequenties”, geeft Baljeu toe.

Hij snapt dat de Stint momenteel onder een vergrootglas ligt. “Er is een vreselijk ongeluk gebeurd. We hebben begrip voor het besluit van de Minister, wij willen ook zeker weten dat het voertuig veilig is. Wij horen van veel kinderdagverblijven dat er nog steeds vertrouwen in het product is en dat ze er van balen dat ze het nu niet kunnen gebruiken.”

Baljeu hoopt dat er snel wat met de bevindingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan worden gedaan. “Die hebben op basis van een verkennend onderzoek de Stint verboden. Wij merken aan onze klanten dat er een enorm probleem is ontstaan. Wij hebben bij veel dagverblijven directe hulp geboden met alternatieven in de vorm van een auto, maar dat is geen goed alternatief voor een Stint.”

Veilig

In de afgelopen acht jaar zijn er volgens Baljeu miljoenen vervoersbewegingen met kinderen gemaakt met het apparaat. Naast de bijna 700 van Friesland Lease zijn er ook nog 2.800 Stints in Nederland aan gebruikers verkocht. “We hebben nooit een letselschadeclaim voor inzittenden gehad. Natuurlijk zijn er wel ongelukjes geweest, maar het alternatief van veel busjes en auto’s bij kinderdagverblijven is veel onveiliger. Je kunt je voorstellen dat met tien kinderen over een trottoir lopen of een drukke weg oversteken een geweldige uitdaging is voor de kinderdagverblijven.” Overigens zetten niet alleen de kinderdagverblijven Stints in, maar ook grote bedrijven als Post Nl en Albert Heijn. “Die staan ook stil.”

Baljeu hoopt dat de fabrikant van de Stint en de betrokken ministeries snel een oplossing vinden voor de huidige situatie. “Alle mogelijkheden worden nu onderzocht en er wordt hard gewerkt door de fabrikant aan een veilige oplossing”. Vanuit financieel oogpunt zou het voor Friesland Lease erg kostbaar zijn als het verbod gehandhaafd wordt (de Stint kost ongeveer 200 euro per maand in de lease, red).

Aanvragen

Friesland Lease biedt actief andere vormen van mobiliteit aan. Zowel in Stints als in leasefietsen is het bedrijf een van de grootste spelers in de leasemarkt. “Dit soort tegenvallers horen bij ondernemen. Dit was op geen enkele wijze te voorzien.” Baljeu denkt dat er geen operationele consequenties zullen zijn. “Maar dat een definitief verbod impact zal hebben op ons resultaat, is duidelijk. Hopelijk komen we hier sterker uit.” Friesland Lease heeft tientallen aanvragen ontvangen van bedrijven die gebruikte Stints willen kopen, mochten ze geen vergunning meer krijgen. “Dat heeft ons verbaasd, maar veel bedrijven realiseren zich dat een Stint praktisch is voor allerlei toepassingen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.