Verlieslatend Autobinck op weg naar recordwinst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het bedrijf verhuisde dit jaar na 112 jaar van Den Haag naar Utrecht. (Foto: Autobinck)

Mobiliteitsbedrijf Autobinck heeft in 2018 een verlies geleden van 13 miljoen euro (2017: 21 miljoen euro winst). Over 2019 zal het bedrijf veruit de hoogste winst in zijn bestaan realiseren, een gevolg van de verkoop van Partspoint.

“Onze jaarcijfers laten zich deze jaren lastig vergelijken”, licht cfo Michel Cornelissen toe. Een reeks aan investeringen en eenmalige baten en lasten, geven een vertekend beeld. “Onze traditionele business was vorig jaar goed voor een winst van 15 miljoen euro, iets onder het niveau van het jaar daarvoor. Daar zijn we erg tevreden over.”

De omzet van het bedrijf nam vorig jaar toe van 1,23 naar 1,26 miljard euro. Een groei die komt door de volledige overname van energiebedrijf Zelfstroom. “Deze overname is een van de redenen dat we vorig jaar verlieslatend waren. We consolideren Zelfstroom nu in onze cijfers en vorig jaar werd er 10 miljoen euro verlies gedraaid bij het bedrijf.” Dat is volgens Cornelissen geen enkel probleem. “Dat bedrijf groeit als kool. Er is enorm geïnvesteerd en dat zorgt ervoor dat we nu hard kunnen groeien. We verkopen langjarige contracten aan particulieren en het winstdeel in die contracten valt pas later vrij, waardoor we een stuwmeer van winst aan het bouwen zijn.”

Ook de geplande investeringen in de Smart Mobility-divisie leverden een miljoenenverlies op. “Maar ook deze bedrijven gaan verder goed en groeien hard.” Tot slot boekte Autobinck alle reorganisatiekosten die kwamen kijken bij de fusie van Business Lease en Terberg en de verkoop van Partspoint in 2018. “En daarbij hebben we onze wagenpark opnieuw, conservatief, gewaardeerd.”

Niemand gelukkig

In 2019 zal de operationele winst van het bedrijf net boven de nul uitkomen, verwacht Cornelissen. “De traditionele bedrijven draaien goed, al moet de winstbijdrage vanuit Business Lease nog omhoog. Tegelijkertijd kosten Zelfstroom en Smart Mobility geld. Per saldo levert dat een kleine plusje op.” Toch gaat Autobinck in 2019 zijn hoogste winst ooit realiseren. De verkoop van Partspoint levert het bedrijf onder aan de streep een bedrag op van meer dan honderd miljoen euro op. “We doen geen uitspraken over de exacte opbrengst, maar de winst gaat voor onze begrippen ongekend zijn, dat klopt.”Lees hier een interview met Paul Zekhuis van juni dit jaar. ‘We bieden in onze proposities alle vervoersmodaliteiten aan, maar hebben niet zelf de auto’s.’

CEO Paul Zekhuis vertelde eerder dit jaar dat het bedrijf de winst niet gaat gebruiken om verliezen van nieuwe activiteiten af te dekken. Cornelissen: “Uiteindelijk willen we als bedrijf gewoon zwarte cijfers schrijven. We kunnen nog jaren investeren, maar van ieder jaar rode cijfers wordt niemand gelukkig. Dus een deel van de winst wordt ingezet om bedrijven te kopen die direct bijdragen aan het resultaat.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Verlieslatend Autobinck op weg naar recordwinst | Automotive Online

Verlieslatend Autobinck op weg naar recordwinst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het bedrijf verhuisde dit jaar na 112 jaar van Den Haag naar Utrecht. (Foto: Autobinck)

Mobiliteitsbedrijf Autobinck heeft in 2018 een verlies geleden van 13 miljoen euro (2017: 21 miljoen euro winst). Over 2019 zal het bedrijf veruit de hoogste winst in zijn bestaan realiseren, een gevolg van de verkoop van Partspoint.

“Onze jaarcijfers laten zich deze jaren lastig vergelijken”, licht cfo Michel Cornelissen toe. Een reeks aan investeringen en eenmalige baten en lasten, geven een vertekend beeld. “Onze traditionele business was vorig jaar goed voor een winst van 15 miljoen euro, iets onder het niveau van het jaar daarvoor. Daar zijn we erg tevreden over.”

De omzet van het bedrijf nam vorig jaar toe van 1,23 naar 1,26 miljard euro. Een groei die komt door de volledige overname van energiebedrijf Zelfstroom. “Deze overname is een van de redenen dat we vorig jaar verlieslatend waren. We consolideren Zelfstroom nu in onze cijfers en vorig jaar werd er 10 miljoen euro verlies gedraaid bij het bedrijf.” Dat is volgens Cornelissen geen enkel probleem. “Dat bedrijf groeit als kool. Er is enorm geïnvesteerd en dat zorgt ervoor dat we nu hard kunnen groeien. We verkopen langjarige contracten aan particulieren en het winstdeel in die contracten valt pas later vrij, waardoor we een stuwmeer van winst aan het bouwen zijn.”

Ook de geplande investeringen in de Smart Mobility-divisie leverden een miljoenenverlies op. “Maar ook deze bedrijven gaan verder goed en groeien hard.” Tot slot boekte Autobinck alle reorganisatiekosten die kwamen kijken bij de fusie van Business Lease en Terberg en de verkoop van Partspoint in 2018. “En daarbij hebben we onze wagenpark opnieuw, conservatief, gewaardeerd.”

Niemand gelukkig

In 2019 zal de operationele winst van het bedrijf net boven de nul uitkomen, verwacht Cornelissen. “De traditionele bedrijven draaien goed, al moet de winstbijdrage vanuit Business Lease nog omhoog. Tegelijkertijd kosten Zelfstroom en Smart Mobility geld. Per saldo levert dat een kleine plusje op.” Toch gaat Autobinck in 2019 zijn hoogste winst ooit realiseren. De verkoop van Partspoint levert het bedrijf onder aan de streep een bedrag op van meer dan honderd miljoen euro op. “We doen geen uitspraken over de exacte opbrengst, maar de winst gaat voor onze begrippen ongekend zijn, dat klopt.”Lees hier een interview met Paul Zekhuis van juni dit jaar. ‘We bieden in onze proposities alle vervoersmodaliteiten aan, maar hebben niet zelf de auto’s.’

CEO Paul Zekhuis vertelde eerder dit jaar dat het bedrijf de winst niet gaat gebruiken om verliezen van nieuwe activiteiten af te dekken. Cornelissen: “Uiteindelijk willen we als bedrijf gewoon zwarte cijfers schrijven. We kunnen nog jaren investeren, maar van ieder jaar rode cijfers wordt niemand gelukkig. Dus een deel van de winst wordt ingezet om bedrijven te kopen die direct bijdragen aan het resultaat.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.