Op bezoek | De mobility shift draait uiteindelijk om auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De cartoonist van dienst toonde de toekomst van Mobiliteit. (Beeld: RAI Vereniging)

Het is best gewaagd: als branchevereniging voor auto-importeurs en equipment- en onderdelenleveranciers, die alle hun brood verdienen met de aloude verbrandingsmotor, een evenement stoelen op nieuwe mobiliteit. Want die bestaat vooral uit het delen van elektrische (autonome) auto’s, 3D geprinte onderdelen (voor zover die nog nodig zijn) en andere initiatieven waarbij het autobezit en gebruik eerder wordt ontmoedigd dan toegejuicht.

Natuurlijk kent de digitalisering ook een keerzijde. Die autonome connected car bijvoorbeeld, die zo wel eens gehackt kunnen worden en dan op afstand kunnen worden gebruikt voor een terroristische aanslag. Leon Verver, projectleider mobility crimes bij de Nationale Politie, vertelde dat de politie zich voorbereid op de autonome auto. “We kunnen dankzij de data van die voertuigen het verkeer veel beter monitoren. En indien nodig de bediening van de auto overnemen”, zei hij. Hoever de politie daar in kan gaan – kun je bijvoorbeeld op afstand voorkomen dat iemand te hard rijdt – is voer voor de politiek. “Wij zijn handhavers, de politiek maakt de wet. Hoever we kunnen gaan in het inbreken in voertuigen en het gebruik van data, moet dus wettelijk worden vastgelegd.”

AirBNB

Het vervoer over water en met drones kwam, behalve dan tijdens het introotje van de herkozen voorzitter Steven van Eijck, verder nauwelijks aan bod. Van Eijck stelde nog wel dat de auto op dit moment nog vooral wordt gezien als een veroorzaker van problemen als vervuiling en ongelukken, maar dat ook hier een kentering kan worden verwacht: een shift naar meer inclusiviteit omdat ook minder mobiele mensen dankzij een autonome auto mobiel zijn, en mensen met een kleinere portemonnee over kunnen gaan op autodelen.

Koren op de molen van Nicole Stofberg, die aan de universiteit van Amsterdam afstudeerde met een onderzoek naar de deeleconomie. Wat ze over dit onderzoek deelde waren helaas niet meer dan open deuren: ze constateerde dat auto’s niet worden gedeeld omdat deelauto’s schaars zijn en uit angst voor schade en vieze ‘huurders.’ Haar zoektocht naar een oplossing had ze kunnen beperken tot een abonnementje op AirBNB, waar huurders goed worden gescreend zodat mensen zelfs zonder problemen hun huis aan relatief onbekenden openstellen. Haar conclusie: als er in principe vijf auto’s op loopafstand beschikbaar zijn, is de schaarse voorbij. En millennials zouden best bereid zijn hun auto te delen. De meeste bezoekers in de zaal zagen de kansen ook: een korte peiling leerde dat verwachting is dat in 2050 ongeveer 30 procent van de auto’s wordt gedeeld. Hier kun je veel vraagtekens bij zetten – wat doet het in de periferie wonende millennialstel met drie kinderen? – maar dat autodelen in stedelijke gebieden een positief effect kan hebben op de leefbaarheid in de stad, daarover was in ieder geval consensus.

Ikea

Nieuwe mobiliteitsconcepten lijken dan ook vooral bedoeld om het probleem in dichtbevolkte gebieden op te lossen; daar is de congestie en daarmee de luchtvervuiling ook het grootst. Het enkele jaren geleden geïntroduceerde ‘Ikea-auto’ concept van OS Vehicle (tegenwoordig Open Motors) heeft inmiddels navolging gekregen. Op Mobility Shift presenteerde Vince Meens, medeoprichter van Mobotiq, een vervoermiddel op basis van hetzelfde idee. “Mobiliteit moet voor iedereen beschikbaar zijn”, stelde hij. Het prototype is een nogal claustrofobisch karretje, erkende Meems, maar dat is ook pas het begin. De auto moet als zelfstandig bedrijfje werken, via de Blockchain. Iemand die in het autootje rijdt betaalt, en op het moment dat het autootje genoeg geld in de portemonnee heeft om een kloon te maken, wordt hiervoor automatisch opdracht gegeven. De cartoonist die op het podium ter plekke tekeningen maakte bij de presentaties schetste wat daarvan komt: een file van Mobotiq-auto’s.

De vraag is of er de congestie juist niet toeneemt als automobiliteit voor iedereen beschikbaar is.

Dat is de schaduw die sowieso boven al die mobiliteitsconcepten hangt: in hoeverre wordt de beschikbaarheid van mobiliteit gebruikt om het aantal auto’s te minderen? Of komen er juist meer bij doordat Mobotiq-concepten, maar ook private lease, auto’s beschikbaar maken voor mensen die niet in één keer een flink bedrag kunnen ophoesten of hoge maandlasten kunnen dragen?Vince Meems mobshift2018

Hoe dan ook, we zijn nog flink wat jaren verwijderd van een complete shift, bleek ook uit het verhaal van Rogier Havelaar, bij PostNL verantwoordelijk voor de mobiliteit. De ambitie is om in de steden zero-emission de pakketten te bezorgen, waarvoor er buiten de stad een overslagcentrum is ingericht. Dit overslagcentrum wordt door anderen inmiddels ook als magazijn gebruikt, om pakketjes snel op de juiste plek te kunnen krijgen. In de stad Amsterdam kan de route vervolgens prima met een elektrisch busje, maar in het veel uitgestrektere Alkmaar (dat meerdere kleine gemeenten heeft opgeslokt) is de actieradius al te beperkt. De conclusie van Havelaar:Nothing beats the van.Lees meer over de milieubewuste ambities van PostNL op Fleet&Mobility.nl.

Shiften

We zullen moeten accepteren dat de wereld niet zo snel verandert als in ieder geval sommigen van ons zouden willen, hoe hartverwarmend het betoog en de ambities van milieubewuste millennials ook zijn. De leden van RAI Vereniging hebben in ieder geval nog wel even om te shiften.

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij zoal opviel. Wat: Mobility Shift, congres van RAI Vereniging / Waar:Gooiland, Hilversum / Aantal bezoekers: 180 / Doelgroep: leden van RAI Vereniging en relaties.
Organiseert u een evenement dat in deze rubriek niet mag ontbreken? Stuur uw uitnodiging dan naar redactie@mobilitymedia.nl.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op bezoek | De mobility shift draait uiteindelijk om auto’s | Automotive Online

Op bezoek | De mobility shift draait uiteindelijk om auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De cartoonist van dienst toonde de toekomst van Mobiliteit. (Beeld: RAI Vereniging)

Het is best gewaagd: als branchevereniging voor auto-importeurs en equipment- en onderdelenleveranciers, die alle hun brood verdienen met de aloude verbrandingsmotor, een evenement stoelen op nieuwe mobiliteit. Want die bestaat vooral uit het delen van elektrische (autonome) auto’s, 3D geprinte onderdelen (voor zover die nog nodig zijn) en andere initiatieven waarbij het autobezit en gebruik eerder wordt ontmoedigd dan toegejuicht.

Natuurlijk kent de digitalisering ook een keerzijde. Die autonome connected car bijvoorbeeld, die zo wel eens gehackt kunnen worden en dan op afstand kunnen worden gebruikt voor een terroristische aanslag. Leon Verver, projectleider mobility crimes bij de Nationale Politie, vertelde dat de politie zich voorbereid op de autonome auto. “We kunnen dankzij de data van die voertuigen het verkeer veel beter monitoren. En indien nodig de bediening van de auto overnemen”, zei hij. Hoever de politie daar in kan gaan – kun je bijvoorbeeld op afstand voorkomen dat iemand te hard rijdt – is voer voor de politiek. “Wij zijn handhavers, de politiek maakt de wet. Hoever we kunnen gaan in het inbreken in voertuigen en het gebruik van data, moet dus wettelijk worden vastgelegd.”

AirBNB

Het vervoer over water en met drones kwam, behalve dan tijdens het introotje van de herkozen voorzitter Steven van Eijck, verder nauwelijks aan bod. Van Eijck stelde nog wel dat de auto op dit moment nog vooral wordt gezien als een veroorzaker van problemen als vervuiling en ongelukken, maar dat ook hier een kentering kan worden verwacht: een shift naar meer inclusiviteit omdat ook minder mobiele mensen dankzij een autonome auto mobiel zijn, en mensen met een kleinere portemonnee over kunnen gaan op autodelen.

Koren op de molen van Nicole Stofberg, die aan de universiteit van Amsterdam afstudeerde met een onderzoek naar de deeleconomie. Wat ze over dit onderzoek deelde waren helaas niet meer dan open deuren: ze constateerde dat auto’s niet worden gedeeld omdat deelauto’s schaars zijn en uit angst voor schade en vieze ‘huurders.’ Haar zoektocht naar een oplossing had ze kunnen beperken tot een abonnementje op AirBNB, waar huurders goed worden gescreend zodat mensen zelfs zonder problemen hun huis aan relatief onbekenden openstellen. Haar conclusie: als er in principe vijf auto’s op loopafstand beschikbaar zijn, is de schaarse voorbij. En millennials zouden best bereid zijn hun auto te delen. De meeste bezoekers in de zaal zagen de kansen ook: een korte peiling leerde dat verwachting is dat in 2050 ongeveer 30 procent van de auto’s wordt gedeeld. Hier kun je veel vraagtekens bij zetten – wat doet het in de periferie wonende millennialstel met drie kinderen? – maar dat autodelen in stedelijke gebieden een positief effect kan hebben op de leefbaarheid in de stad, daarover was in ieder geval consensus.

Ikea

Nieuwe mobiliteitsconcepten lijken dan ook vooral bedoeld om het probleem in dichtbevolkte gebieden op te lossen; daar is de congestie en daarmee de luchtvervuiling ook het grootst. Het enkele jaren geleden geïntroduceerde ‘Ikea-auto’ concept van OS Vehicle (tegenwoordig Open Motors) heeft inmiddels navolging gekregen. Op Mobility Shift presenteerde Vince Meens, medeoprichter van Mobotiq, een vervoermiddel op basis van hetzelfde idee. “Mobiliteit moet voor iedereen beschikbaar zijn”, stelde hij. Het prototype is een nogal claustrofobisch karretje, erkende Meems, maar dat is ook pas het begin. De auto moet als zelfstandig bedrijfje werken, via de Blockchain. Iemand die in het autootje rijdt betaalt, en op het moment dat het autootje genoeg geld in de portemonnee heeft om een kloon te maken, wordt hiervoor automatisch opdracht gegeven. De cartoonist die op het podium ter plekke tekeningen maakte bij de presentaties schetste wat daarvan komt: een file van Mobotiq-auto’s.

De vraag is of er de congestie juist niet toeneemt als automobiliteit voor iedereen beschikbaar is.

Dat is de schaduw die sowieso boven al die mobiliteitsconcepten hangt: in hoeverre wordt de beschikbaarheid van mobiliteit gebruikt om het aantal auto’s te minderen? Of komen er juist meer bij doordat Mobotiq-concepten, maar ook private lease, auto’s beschikbaar maken voor mensen die niet in één keer een flink bedrag kunnen ophoesten of hoge maandlasten kunnen dragen?Vince Meems mobshift2018

Hoe dan ook, we zijn nog flink wat jaren verwijderd van een complete shift, bleek ook uit het verhaal van Rogier Havelaar, bij PostNL verantwoordelijk voor de mobiliteit. De ambitie is om in de steden zero-emission de pakketten te bezorgen, waarvoor er buiten de stad een overslagcentrum is ingericht. Dit overslagcentrum wordt door anderen inmiddels ook als magazijn gebruikt, om pakketjes snel op de juiste plek te kunnen krijgen. In de stad Amsterdam kan de route vervolgens prima met een elektrisch busje, maar in het veel uitgestrektere Alkmaar (dat meerdere kleine gemeenten heeft opgeslokt) is de actieradius al te beperkt. De conclusie van Havelaar:Nothing beats the van.Lees meer over de milieubewuste ambities van PostNL op Fleet&Mobility.nl.

Shiften

We zullen moeten accepteren dat de wereld niet zo snel verandert als in ieder geval sommigen van ons zouden willen, hoe hartverwarmend het betoog en de ambities van milieubewuste millennials ook zijn. De leden van RAI Vereniging hebben in ieder geval nog wel even om te shiften.

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij zoal opviel. Wat: Mobility Shift, congres van RAI Vereniging / Waar:Gooiland, Hilversum / Aantal bezoekers: 180 / Doelgroep: leden van RAI Vereniging en relaties.
Organiseert u een evenement dat in deze rubriek niet mag ontbreken? Stuur uw uitnodiging dan naar redactie@mobilitymedia.nl.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.