Bovag: flexibiliteit in cao is noodzakelijk

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Eckhardt wil een werkmodus vinden die goed past bij de vraag van de klant en de moderne maatschappij. (Foto: Bovag)

Dat zei Eckhardt gisteren tijdens het allereerste Relatiecongres van de Bovag in het Utrechtse Tivoli Vredenburg, dat bijna 300 belangstellenden trok. “Er zijn werkgevers en werknemers die graag andere werktijden met elkaar willen afspreken, zodat het bedrijf eerder of later open kan zijn. Nu is dat vaak onhaalbaar, omdat de kosten te hoog zijn en de loonkosten na 17.00 uur fors toenemen. Samen met de vakbonden willen we graag onderzoeken hoe we meer flexibiliteit in de cao kunnen krijgen. De wereld om ons heen verandert en dat vraagt ook om nieuwe arbeidsverhoudingen en aanpassingen in de cao.”

Eckhardt pleit daarnaast – los van cao-afspraken en -onderhandelingen – voor experimenten waarbij werkgevers en werknemers in gezamenlijk overleg kunnen afwijken van bestaande afspraken en structuren, in samenspraak met vakbonden. Dit zou moeten gebeuren onder begeleiding van de Universiteit van Amsterdam, zodat het een onafhankelijk karakter krijgt. Volgens Eckhardt ligt de nadruk niet alleen op beheersing van de kosten, maar vooral op het vinden van een werkmodus die goed past bij de vraag van de klant en de moderne maatschappij.

Innovaties uittesten

Niet alleen nieuwe arbeidsrelaties, maar ook het adaptief vermogen van retailers in mobiliteit, kwam aan de orde. Hoe de branchevereniging haar leden concreet op weg wil helpen met innoveren, lichtte Hans Bresser, manager innovatie en strategie bij Bovag, toe. In het speciale programma Bovag Lanceert worden bedrijven gekoppeld aan start-ups. “Zo kunnen we innovaties uittesten”, aldus Bresser. “On- en offline gaan steeds meer door elkaar heen lopen en hebben samenhang nodig. Meer gemak, comfort en transparantie staan centraal bij de meeste innovatieve diensten.”

Data kunnen een cruciale rol spelen in de bedrijfsvoering. “Op basis van allerlei voertuigdata zijn we bijvoorbeeld in staat om de onderhoudsbehoefte te voorspellen”, vertelt Erik Kamps, directeur van Crossyn, dat is gespecialiseerd in het verzamelen, analyseren en verrijken van data van voertuigen. 

IJstaart in de vriezer

“Het is essentieel om te weten op welke momenten klanten aan- of afhaken in hun klantreis. We kunnen wel blijven zeggen dat klanten tegenwoordig niet trouw meer zijn, maar dat moeten we omdraaien. Waarom zijn die klanten dan niet meer trouw?” aldus Niels Hansen, die zich voor Bovag bezighoudt met strategie, innovatie en new business. Hansen benadrukte vooral ook de grote verscheidenheid aan klanttypes en verschillende manieren waarop klanten benaderd zouden moeten worden. “Teveel keuzestress helpt een klant niet in de oriëntatiefase”, aldus Hansen. “Door ook te letten op alle details krijgen klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn voor je bedrijf. Dat je de moeite neemt om je in hen te verdiepen. Denk maar aan het effect van handgeschreven kaarten. Goed voorbeeld is ook de fietsenretailer, die op zaterdag veel klanten binnenkreeg die met hun oude fiets gingen rondshoppen en overal gingen informeren naar de beste inruilprijs. Hij stond die klanten vriendelijk te woord en gaf hen vervolgens nog een cadeautje mee: een ijstaart uit de vriezer. Om te voorkomen dat die taart ging smelten, moesten de klanten dan snel naar huis en staakten ze hun rondgang. Als hij die klanten later belde, wisten ze in ieder geval meteen wie hij was.”

Tot slot liet Hansen nog weten dat Bovag vanaf volgend jaar een game gaat inzetten, te beginnen bij de Bovag Fietsbedrijven, om ondernemers via gamification te helpen klanten nog beter te begrijpen en verder te kunnen helpen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.