Bovag breekt lans voor diesel en plug-in: ‘pas op voor demonisering’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Eckhardt werd dit jaar herkozen als Bondsvoorzitter. (Foto: Bovag)

Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt pleit voor meer stimulering voor plug-ins. Ook waarschuwt hij voor het demoniseren en of uit de markt prijzen van diesels. Dat staat in het zevenpuntenplan dat de Bovag-voorzitter zojuist bij BNR heeft gepresenteerd. In het plan voegt Bovag zijn belangrijkste wensen voor het belastingplan 2021-2025 samen.

De brancheorganisatie zei eerder al te vrezen dat de belastingdruk omhoog gaat, mede door een stijgende bpm. En die druk moet juist omlaag, zo zei Eckhardt. “De auto is de cashcow van de overheid. Van de 20 miljard komt 5 miljard terug, de rest gaat naar algemene middelen. Nederland is na het Denemarken het land waar auto’s het duurst zijn.”

De mogelijke overstimulering van EV’s is een zorg voor Eckhardt. “Binnen enkele jaren is er volop betaalbaar aanbod van EV’s. Dus het is niet nodig om veel geld over de balk te gooien.” Hij pleit voor handhaving van de 4 procent bijtelling voor elektrische auto’s tot 50 duizend euro. Ook moeten plug-ins gestimuleerd worden. “Die auto’s leveren een bijdrage, wellicht moet je daarbij monitoren of er daadwerkelijk elektrisch geleden wordt en op basis daarvan stimuleren.” Daarmee zou een nieuw Outlander-debacle voorkomen kunnen worden: deze auto kreeg de bijnaam ‘Metsubsidie Foutlander’ omdat hij dankzij het destijds geldende bijtellingvoordeel voor hybrides veel werd geleaset, maar er werd weinig mee op stroom gereden.

Bovag wil de bijtellingsperiode (60 maanden) niet aanpassen. “Dan stimuleer je innovatie. Anders zit je verjonging in de weg en ook komt er onvoldoende op de gebruikte markt.” Om particulieren te interesseren is er wel een stimulans nodig. “Geef een particulier die een tweedehands EV koopt bijvoorbeeld een laadtegoed. Stimuleer de aanschaf van EV’s door particulieren.”

Rekeningrijden

Verder pleit Eckhardt nogmaals voor een voorspelbaar en robuust beleid. “Veranderingen moeten tijdig aangekondigd worden. Dat voorkomt onrust in de markt.” De verkoop nieuwe auto’s daalt en de orderintake is laag. Hij maakt zich zorgen over de verkoopprognose van 440 duizend die de brancheorganisatie eerder deed. “Belangrijker is wat er komende maanden gebeurt. Bij een aanpassing van de bpm-tabellen is het effect minder groot. Maar vooralsnog zorgt de onrust ervoor dat alleen in de automotive het ondernemersvertrouwen negatief is.” Maak de aanschaf van nieuwe auto’s aantrekkelijker, betoogt hij. Dat verjongt het wagenpark.” Eckhardt stelt tenslotte dat de diesel niet zomaar opzij geschoven mag worden. “We hebben moderne, schone diesels hard nodig om de klimaatdoelen te halen.”

In het plan is rekeningrijden niet opgenomen. “Er zijn nu pilots in voorbereiding. Die liggen nu ter beoordeling bij het ministerie. We wachten of de middelen tot beschikking komen.” Sowieso is het een periode van wachten voor de brancheorganisatie. Zo wacht het op de publicatie van het TNO-onderzoek naar het prijseffect van de WLTP.  “De overheid moet datgene doen wat het beloofd.” Ook de Autobrief 3 blijft lang uit. “We moeten afwachten wat er gebeurt met het Klimaatakkoord.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.