VDL werkt aan truck op waterstof

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De afdeling trucks biedt perspectief voor groei. (Foto: VDL Groep)

Dit meldt VDL.

VDL Helmond is een van de partners in een Europees subsidieproject dat wordt geleid door Waterstofnet. Deze Vlaamse organisatie realiseert waterstofprojecten in Vlaanderen en Nederland. Waterstofnet heeft in Helmond een tankstation voor waterstof op de Automotive Campus.

DAF als basis 

VDL ontwikkelt de waterstoftruck net als de elektrische variant op basis van een DAF-truck. Volgend jaar zal de waterstoftruck zijn eerste testrit maken, voorspelt projectmanager Wouter van der Laak van Waterstofnet. De truck van VDL wordt uitgerust met een brandstofcel, die waterstof en zuurstof omzet in stroom.

Het verschil met de elektrische truck, die volgens VDL snel op de markt komt, is dat het bij de waterstofvrachtwagen gaat om een demonstratieproject. VDL heeft de technologie daartoe in huis: twee waterstofbussen van VDL rijden sinds vorige maand op proef in de dienstregeling van Hermes, meldt het Eindhovens Dagblad. VDL bouwde daarvoor twee Phileas-bussen om. Ook dat is een demonstratieproject.

Waterstof

Waterstof is een schone vorm van energie, die samen met elektrische aandrijving als alternatief voor de fossiele brandstoffen wordt gezien. Gaandeweg ontstaan er meer initiatieven, zoals de Hytruck. Maar de nadelen zijn aanzienlijk: waterstof is hoogst explosief en opslagtanks moeten enorm groot zijn omdat het een erg vluchtig gas is. Het rendement van een waterstofcel is laag. En het aantal tankstations is minimaal, waardoor ook auto’s op waterstof nog niet veel verspreiding vinden. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Onder de rook van de VDL bedrijven, in Westerhiven is E-Truck Europevan ondernemer André Beukers al een jaar of vier bezig met Elektrische aandrijving op basis van waterstoftechnologie. Het primaire testrittenstadium zijn zij al ruim voorbij en de concept leasecontracten liggen in feite al klaar. E-truck Europe en VDL hebben verschillende bedrijfsprofielen, maar hun kwaliteiten lijken mij complementair, dus zou samenwerking zeer nuttig kunnen zijn.

VDL werkt aan truck op waterstof | Automotive Online

VDL werkt aan truck op waterstof

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De afdeling trucks biedt perspectief voor groei. (Foto: VDL Groep)

Dit meldt VDL.

VDL Helmond is een van de partners in een Europees subsidieproject dat wordt geleid door Waterstofnet. Deze Vlaamse organisatie realiseert waterstofprojecten in Vlaanderen en Nederland. Waterstofnet heeft in Helmond een tankstation voor waterstof op de Automotive Campus.

DAF als basis 

VDL ontwikkelt de waterstoftruck net als de elektrische variant op basis van een DAF-truck. Volgend jaar zal de waterstoftruck zijn eerste testrit maken, voorspelt projectmanager Wouter van der Laak van Waterstofnet. De truck van VDL wordt uitgerust met een brandstofcel, die waterstof en zuurstof omzet in stroom.

Het verschil met de elektrische truck, die volgens VDL snel op de markt komt, is dat het bij de waterstofvrachtwagen gaat om een demonstratieproject. VDL heeft de technologie daartoe in huis: twee waterstofbussen van VDL rijden sinds vorige maand op proef in de dienstregeling van Hermes, meldt het Eindhovens Dagblad. VDL bouwde daarvoor twee Phileas-bussen om. Ook dat is een demonstratieproject.

Waterstof

Waterstof is een schone vorm van energie, die samen met elektrische aandrijving als alternatief voor de fossiele brandstoffen wordt gezien. Gaandeweg ontstaan er meer initiatieven, zoals de Hytruck. Maar de nadelen zijn aanzienlijk: waterstof is hoogst explosief en opslagtanks moeten enorm groot zijn omdat het een erg vluchtig gas is. Het rendement van een waterstofcel is laag. En het aantal tankstations is minimaal, waardoor ook auto’s op waterstof nog niet veel verspreiding vinden. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Onder de rook van de VDL bedrijven, in Westerhiven is E-Truck Europevan ondernemer André Beukers al een jaar of vier bezig met Elektrische aandrijving op basis van waterstoftechnologie. Het primaire testrittenstadium zijn zij al ruim voorbij en de concept leasecontracten liggen in feite al klaar. E-truck Europe en VDL hebben verschillende bedrijfsprofielen, maar hun kwaliteiten lijken mij complementair, dus zou samenwerking zeer nuttig kunnen zijn.