RDC begint deelautoconcept met voorraadauto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt RDC aan Automotive.

De auto’s zijn verzekerd bij Bovemij en er wordt gebruik gemaakt van het deelautoplatform van Wego. Bovemij lanceerde onlangs ook het private leaseconcept Helder voor autobedrijven.

In eerste instantie focust Trexcar op jongeren tussen de 21 en 35 jaar. “Die net geen OV-studentenkaart meer hebben maar ook geen baan hebben waar een leaseauto bij past”, vertelt Tanne Tauw, co-founder van Trexcar. Deelnemers hoeven geen abonnement af te sluiten of inschrijfgeld te betalen, alleen voor het gebruik wordt betaald, per kilometer en per minuut, waarbij brandstof en verzekering inbegrepen zijn. In de pilot gaan we kijken welke prijzen het beste werken voor de deelnemers”, aldus Tauw. Het deelnemende autobedrijf krijgt een percentage van de opbrengsten van Trexcar. “Dat percentage is nog niet definitief vastgesteld. In ieder geval is het kostendekkend voor het autobedrijf.”

Deelnemers werven
De pilot start in Oost-Nijmegen. De occasions blijven niet bij Wassink op het terrein staan, maar worden her en der in de wijk geplaatst. “Binnen een straal van één kilometer werven we nu veertig deelnemers. Vervolgens gaan we twee tot vijf auto’s in de wijk plaatsen waar die pilotdeelnemers gebruik van kunnen maken”, aldus Tauw. “We zijn nu dan ook druk met wervingscampagnes, we zijn veel aanwezig in de wijk, staan bijvoorbeeld op festivals en events. We beginnen kleinschalig en willen met dit soort hubs steeds verder uitbreiden. We streven ernaar het concept in 2017 uit te rollen in tientallen gebieden in Nederland. Dealers in Eindhoven en Den Bosch hebben ook al interesse getoond in ons concept.”

Trexcar richt zich op de consument en RDC is een b2b-speler. “Dat willen we absoluut gescheiden houden, maar we willen onze klanten wel faciliteren in de trend van bezit naar gebruik”, aldus RDC-marketingspecialist Rico van der Vies. Een onverkochte auto kost een dealer volgens RDC gemiddeld 15 euro per dag. “Occasions hebben een gemiddelde statijd van 85 dagen en dit kost een bedrijf gemiddeld 1.275 euro per auto. Dat is in de meeste gevallen meer dan de winstmarge op de auto.”

Te koop
De auto blijft tijdens de deelperiode te koop staan. Via de Trexcar-app kunnen deelnemers ook hun interesse tonen om de auto te kopen. Tauw: “De auto’s verplaatsen zich door heel Nederland, en staan dus op plekken waar potentieel meer interesse is voor een bepaald type auto. Geïnteresseerden kunnen, net als bij een datingapp, een notificatie ontvangen wanneer de auto waarnaar ze op zoek zijn bij hen in de omgeving staat.”

De focus ligt nu op grote steden buiten de Randstad, omdat het autodeelaanbod daar kleiner is dan in steden als Amsterdam en Utrecht. “Uiteindelijk willen we binnen vijf jaar naar een landelijk dekkend netwerk met liefst alle autobedrijven van Nederland, waarbij ook one-way-ritten gemaakt kunnen worden. Dat iemand bijvoorbeeld een auto die te koop staat bij een dealer uit Friesland via Trexcar gebruikt en vervolgens achterlaat in de buurt van een collega-dealer in Limburg”, aldus Tauw.

Foto: Facebook 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

RDC begint deelautoconcept met voorraadauto’s | Automotive Online

RDC begint deelautoconcept met voorraadauto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt RDC aan Automotive.

De auto’s zijn verzekerd bij Bovemij en er wordt gebruik gemaakt van het deelautoplatform van Wego. Bovemij lanceerde onlangs ook het private leaseconcept Helder voor autobedrijven.

In eerste instantie focust Trexcar op jongeren tussen de 21 en 35 jaar. “Die net geen OV-studentenkaart meer hebben maar ook geen baan hebben waar een leaseauto bij past”, vertelt Tanne Tauw, co-founder van Trexcar. Deelnemers hoeven geen abonnement af te sluiten of inschrijfgeld te betalen, alleen voor het gebruik wordt betaald, per kilometer en per minuut, waarbij brandstof en verzekering inbegrepen zijn. In de pilot gaan we kijken welke prijzen het beste werken voor de deelnemers”, aldus Tauw. Het deelnemende autobedrijf krijgt een percentage van de opbrengsten van Trexcar. “Dat percentage is nog niet definitief vastgesteld. In ieder geval is het kostendekkend voor het autobedrijf.”

Deelnemers werven
De pilot start in Oost-Nijmegen. De occasions blijven niet bij Wassink op het terrein staan, maar worden her en der in de wijk geplaatst. “Binnen een straal van één kilometer werven we nu veertig deelnemers. Vervolgens gaan we twee tot vijf auto’s in de wijk plaatsen waar die pilotdeelnemers gebruik van kunnen maken”, aldus Tauw. “We zijn nu dan ook druk met wervingscampagnes, we zijn veel aanwezig in de wijk, staan bijvoorbeeld op festivals en events. We beginnen kleinschalig en willen met dit soort hubs steeds verder uitbreiden. We streven ernaar het concept in 2017 uit te rollen in tientallen gebieden in Nederland. Dealers in Eindhoven en Den Bosch hebben ook al interesse getoond in ons concept.”

Trexcar richt zich op de consument en RDC is een b2b-speler. “Dat willen we absoluut gescheiden houden, maar we willen onze klanten wel faciliteren in de trend van bezit naar gebruik”, aldus RDC-marketingspecialist Rico van der Vies. Een onverkochte auto kost een dealer volgens RDC gemiddeld 15 euro per dag. “Occasions hebben een gemiddelde statijd van 85 dagen en dit kost een bedrijf gemiddeld 1.275 euro per auto. Dat is in de meeste gevallen meer dan de winstmarge op de auto.”

Te koop
De auto blijft tijdens de deelperiode te koop staan. Via de Trexcar-app kunnen deelnemers ook hun interesse tonen om de auto te kopen. Tauw: “De auto’s verplaatsen zich door heel Nederland, en staan dus op plekken waar potentieel meer interesse is voor een bepaald type auto. Geïnteresseerden kunnen, net als bij een datingapp, een notificatie ontvangen wanneer de auto waarnaar ze op zoek zijn bij hen in de omgeving staat.”

De focus ligt nu op grote steden buiten de Randstad, omdat het autodeelaanbod daar kleiner is dan in steden als Amsterdam en Utrecht. “Uiteindelijk willen we binnen vijf jaar naar een landelijk dekkend netwerk met liefst alle autobedrijven van Nederland, waarbij ook one-way-ritten gemaakt kunnen worden. Dat iemand bijvoorbeeld een auto die te koop staat bij een dealer uit Friesland via Trexcar gebruikt en vervolgens achterlaat in de buurt van een collega-dealer in Limburg”, aldus Tauw.

Foto: Facebook 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.