Bovag luidt noodklok over bpm-fraude

Redactie Redactie
• Laatste update:

Door de schaarste op de occasionmarkt worden er sinds begin dit jaar meer, vooral jonge occasions geïmporteerd. De eerste vijf maanden van dit jaar zijn er 33.655 gebruikte auto’s geïmporteerd, een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit cijfers van VWE. Deze sterke toename en het feit dat er door de Belastingdienst slecht wordt gecontroleerd, werkt gesjoemel met bpm in de hand. 

Creatief
Volgens Bovag maken allerlei soorten importerende autobedrijven zich hier schuldig aan. “Deze bedrijven geven een lagere waarde op bij de bpm-aangifte dan reëel is. Dat kan door het creatief invullen van een koerslijst of via een gemanipuleerde taxatie, al dan niet in combinatie met het manipuleren van de auto zelf, bijvoorbeeld door niet bestaande schades op te geven, tijdelijk schadedelen aan te brengen of interieur te verwisselen”, zegt De Waal.

Voor zover bekend bij Bovag worden bedrijven hier zelden op betrapt. “De controle op de aangifte vindt achteraf plaats. Dat is inherent aan het feit dat de bpm een aangiftebelasting is. En dat werkt misbruik in de hand. De mazen zijn nu te groot. Het probleem groeit fors want het is zeer lucratief.”

Oneerlijke concurrentie
Bovag heeft de problemen aangekaart bij de Fiscus. “Wij maken ons grote zorgen over de omvang en snelle groei van deze importfraude. De Belastingdienst is ook geschrokken van onze signalen over de omvang.”

Specialisten van Bovag en de Belastingdienst overleggen ‘op zeer korte termijn’ hoe hier zo snel mogelijk een eind aan kan worden gemaakt. “We zijn er nu nog relatief snel bij, maar we moeten ook wel snel handelen. Want dit bederft de markt en betekent oneerlijke concurrentie voor goedwillende handelaren.”

Uit onderzoek van BNR naar de importfraude blijkt dat de schade voor de schatkist door deze praktijken kan oplopen tot 65 miljoen euro dit jaar. Een snelle oplossing zou volgens Bovag zijn om richtlijnen op te stellen voor taxaties. “Een taxatie kan nu op iedere straathoek. De wet spreekt weliswaar van erkende taxaties, maar die bestaan niet, iedereen kan zich taxateur noemen”, aldus De Waal tegen BNR.

BNR meldt op Twitter dat PVV vragen gaat stellen aan Staatssecretaris Weekers over het onderwerp.

Lees meer over occasionimport in de nieuwe Automotive die op 5 juli verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag luidt noodklok over bpm-fraude | Automotive Online

Bovag luidt noodklok over bpm-fraude

Redactie Redactie
• Laatste update:

Door de schaarste op de occasionmarkt worden er sinds begin dit jaar meer, vooral jonge occasions geïmporteerd. De eerste vijf maanden van dit jaar zijn er 33.655 gebruikte auto’s geïmporteerd, een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit cijfers van VWE. Deze sterke toename en het feit dat er door de Belastingdienst slecht wordt gecontroleerd, werkt gesjoemel met bpm in de hand. 

Creatief
Volgens Bovag maken allerlei soorten importerende autobedrijven zich hier schuldig aan. “Deze bedrijven geven een lagere waarde op bij de bpm-aangifte dan reëel is. Dat kan door het creatief invullen van een koerslijst of via een gemanipuleerde taxatie, al dan niet in combinatie met het manipuleren van de auto zelf, bijvoorbeeld door niet bestaande schades op te geven, tijdelijk schadedelen aan te brengen of interieur te verwisselen”, zegt De Waal.

Voor zover bekend bij Bovag worden bedrijven hier zelden op betrapt. “De controle op de aangifte vindt achteraf plaats. Dat is inherent aan het feit dat de bpm een aangiftebelasting is. En dat werkt misbruik in de hand. De mazen zijn nu te groot. Het probleem groeit fors want het is zeer lucratief.”

Oneerlijke concurrentie
Bovag heeft de problemen aangekaart bij de Fiscus. “Wij maken ons grote zorgen over de omvang en snelle groei van deze importfraude. De Belastingdienst is ook geschrokken van onze signalen over de omvang.”

Specialisten van Bovag en de Belastingdienst overleggen ‘op zeer korte termijn’ hoe hier zo snel mogelijk een eind aan kan worden gemaakt. “We zijn er nu nog relatief snel bij, maar we moeten ook wel snel handelen. Want dit bederft de markt en betekent oneerlijke concurrentie voor goedwillende handelaren.”

Uit onderzoek van BNR naar de importfraude blijkt dat de schade voor de schatkist door deze praktijken kan oplopen tot 65 miljoen euro dit jaar. Een snelle oplossing zou volgens Bovag zijn om richtlijnen op te stellen voor taxaties. “Een taxatie kan nu op iedere straathoek. De wet spreekt weliswaar van erkende taxaties, maar die bestaan niet, iedereen kan zich taxateur noemen”, aldus De Waal tegen BNR.

BNR meldt op Twitter dat PVV vragen gaat stellen aan Staatssecretaris Weekers over het onderwerp.

Lees meer over occasionimport in de nieuwe Automotive die op 5 juli verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.