RDW verrast door importhausse: wachttijd verdubbeld

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De enorme toename van de import leidt bij de RDW tot forse vertragingen. De wachttijd bij de importprocedures is grofweg verdubbeld, naar tien dagen. De RDW meldt aan Automotive dat het reduceren van de wachttijd absolute prioriteit heeft.

Tot en met april werden er al 107 duizend voertuigen geïmporteerd, twintig procent meer dan in recordjaar 2019 en 78 procent meer dan in 2020. In mei is de import toegenomen tot tussen de 1.000 en 1.100 auto’s per dag. Het dubbele van normaal, aldus de RDW.

De importhausse zorgt voor grote vertragingen. De dienst meldt ‘verrast te zijn’ door de importpiek.

Prioriteit

Vorig jaar introduceerde de dienst een tijdelijke digitale importprocedure, waarbij ongeveer tien procent van de auto’s nog fysiek gekeurd moet worden. Dat de wachttijdverdubbeling voor frustratie zorgt, snapt divisiemanager toezicht Paul Dietz wel. “Het frustreert ons ook. Wij hebben twee keer zoveel aanbod als gebruikelijk en dat kunnen we niet zomaar opvangen. Inmiddels zien we dat de importtoename afvlakt en de wachttijden niet langer oplopen. Bij onze vergaderingen staat het wegwerken van de wachtlijst bovenaan de lijst.”

Dietz durft niet te zeggen wanneer de wachttijd weer terug is op de normale duur. “Het is een grillige markt, die mede gestuurd wordt door de grote chiptekorten. Wij baseren onze prognoses op informatie uit de markt en ook daar zijn ze verrast. Ik ga dus geen prognoses geven, maar in de tussentijd proberen wij ons digitale proces en dienstverlening te optimaliseren.”  

In het Restwaardejournaal van afgelopen woensdag werd de wachttijd-problematiek ook besproken. Bekijk het journaal hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

RDW verrast door importhausse: wachttijd verdubbeld | Automotive Online

RDW verrast door importhausse: wachttijd verdubbeld

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De enorme toename van de import leidt bij de RDW tot forse vertragingen. De wachttijd bij de importprocedures is grofweg verdubbeld, naar tien dagen. De RDW meldt aan Automotive dat het reduceren van de wachttijd absolute prioriteit heeft.

Tot en met april werden er al 107 duizend voertuigen geïmporteerd, twintig procent meer dan in recordjaar 2019 en 78 procent meer dan in 2020. In mei is de import toegenomen tot tussen de 1.000 en 1.100 auto’s per dag. Het dubbele van normaal, aldus de RDW.

De importhausse zorgt voor grote vertragingen. De dienst meldt ‘verrast te zijn’ door de importpiek.

Prioriteit

Vorig jaar introduceerde de dienst een tijdelijke digitale importprocedure, waarbij ongeveer tien procent van de auto’s nog fysiek gekeurd moet worden. Dat de wachttijdverdubbeling voor frustratie zorgt, snapt divisiemanager toezicht Paul Dietz wel. “Het frustreert ons ook. Wij hebben twee keer zoveel aanbod als gebruikelijk en dat kunnen we niet zomaar opvangen. Inmiddels zien we dat de importtoename afvlakt en de wachttijden niet langer oplopen. Bij onze vergaderingen staat het wegwerken van de wachtlijst bovenaan de lijst.”

Dietz durft niet te zeggen wanneer de wachttijd weer terug is op de normale duur. “Het is een grillige markt, die mede gestuurd wordt door de grote chiptekorten. Wij baseren onze prognoses op informatie uit de markt en ook daar zijn ze verrast. Ik ga dus geen prognoses geven, maar in de tussentijd proberen wij ons digitale proces en dienstverlening te optimaliseren.”  

In het Restwaardejournaal van afgelopen woensdag werd de wachttijd-problematiek ook besproken. Bekijk het journaal hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.