Jaar in beeld Occasions | Niets wijzer na druk jaar

2020 in beeld • Los van alle corona-perikelen ging de meeste aandacht dit jaar naar het instorten én opleven van de occasionverkoop en de veroordeling van de eigenaren van een autobedrijf uit Hoogeveen. Een veroordeling waar de branche weinig mee kon.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Er werden tot en met november meer occasions verkocht dan vorig jaar. Maar ook de margedruk nam weer toe. Tot zover klinkt het als een jaar zoals zovelen. Voor enkele bedrijven, zeker die het eerste inzagen dat het wel goed zou komen en die op grote schaal durfden in te kopen toen de verkoop nog stil lag, was het een fantastisch jaar. Die verliezen kwamen grotendeels terecht bij leasemaatschappijen. Vervelend voor ze, maar niet meer dan dat. Voor de meeste bedrijven geldt echter dat ze vanaf mei meer occasions verkochten dan ooit eerder, de marges gingen niet omhoog. Tot frustratie van onder meer enkele dataleveranciers, die bleven herhalen dat de retailprijzen omhoog konden.

Verder eisen merkdealers een steeds groter stuk van de taart op. Inmiddels geeft een groot aantal dealerholdings al aan dat occasions in de directe toekomst belangrijker zijn dan nieuwe auto’s. Dat is het sluitstuk van een proces dat inmiddels al jaren loopt. In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 geeft een groot aantal dealers dan ook aan dat er volgend jaar weer meer prioriteit naar occasions gaat.

Duurder

De verschuiving naar occasions heeft te maken met de dalende nieuwverkopen. Restwaardebepaler Autotelex berekende (op basis van 15 procent van het totale aanbod) dat nieuwe auto’s gemiddeld meer dan 1.500 euro duurder worden, voornamelijk vanwege een hogere bpm. Meerdere importeurs verwachten dat de nieuwverkoop in 2021 niet ver boven de 350 duizend uitkomt. Daarvan is twee derde (private) lease.

Minder nieuwverkoop betekent minder inruil waardoor dealers actiever gaan inkopen, wat prijsopdrijvend werkt. Dataleverancier VWE verwacht dat de occasionverkoop stijgt naar 1,39 miljoen (b2c). Het coronavirus stimuleert de verkoop van auto’s wat gezien de (te) dure nieuwe auto leidt tot een hogere occasionverkoop, stelt VWE, dat sowieso een piek verwacht als deze lockdown ten einde komt.

Import

Ook bij import verwacht VWE een groei omdat er steeds minder nieuwe auto’s verkocht worden, waardoor het Nederlandse aanbod onvoldoende is. VWE schat in dat er in 2021 ongeveer 235 duizend gebruikte personenauto’s geïmporteerd worden. Een groei van 6,9 procent ten opzichte van het verwachte exporttotaal over 2020, dat ook boven 2018 en 2019 uitkomt. Deze groei ontstaat doordat de particuliere vraag groeit naar jong gebruikte auto’s en volledig elektrische auto’s. Een steeds groter deel zal uit volledig elektrische occasions bestaan. Als de overheid de subsidiepot voor aanschaf verdubbelt, neemt vraag naar gebruikte EV’s uit lagere prijsklassen toe.

Risico’s

De export over 2020 ligt – ondanks de harde lockdowns in grote delen van Europa – toch maar een procent of tien onder het niveau van vorig jaar. Meer dan de opdrogende binnenlandse vraag was het de export die voor paniek zorgde in de handel. Vooral ex-leasediesels werden gedumpt.

Op het dieptepunt van de crisis gingen die tegen circa de helft van de handelswaarde de deur uit. Iedereen die ze toen durfde te kopen, bleek later spekkoper. Weliswaar is de vraag naar gebruikte diesels in heel Europa gedaald, de prijs herstelde relatief snel (ten opzichte van de bodem) waardoor er veel geld verdiend werd door de bedrijven die durfden te vertrouwen op partijen als Autotelex, die kalmte predikten en constant bleven herhalen dat ze hooguit een beperkte restwaardedaling verwachten. In het begin was daar weliswaar kritiek op, al snel bleek de markt zich inderdaad te herstellen.

Teleurstelling

Komend jaar zal de import en export dus niet afnemen. Als het gaat om export dan stond 2020 in het teken van de rechtszaak tegen de eigenaren van een bedrijf uit Hoogeveen dat duizenden auto’s ex-btw verkocht aan vooral Hongaarse bedrijven, die later niet bleken te bestaan en uitsluitend als katvanger fungeerden. De auto’s werden dan door criminelen verkocht in Duitsland.

In augustus kwam de zaak voor de rechter. Het was de eerste dergelijke zaak waar een rechtbank zich zou uitspreken over de onderzoeksplicht die bedrijven hebben die exporteren. Hoeveel checks moet een bedrijf doen voor er ex-btw geëxporteerd kan worden? Het is een vraag die de branche al jaren bezighoudt. Helaas voor de branche – en voor de eigenaren van het bedrijf – deed de rechtbank geen enkele poging die vraag te beantwoorden. De rechtbank concludeerde namelijk dat het bedrijf onderdeel was een criminele organisatie. En dat alle checks die ze deden derhalve puur voor de vorm waren. Komend jaar zal het hoger beroep dienen. Wellicht dat voordat dit hoger beroep dient, andere rechters, die oordelen over de vier andere bedrijven die nog terechtstaan, wel een richtinggevend vonnis uitspreken.Lees hier een uitgebreid achtergrondartikel over de zaak tegen het Hoogeveense bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jaar in beeld Occasions | Niets wijzer na druk jaar | Automotive Online

Jaar in beeld Occasions | Niets wijzer na druk jaar

2020 in beeld • Los van alle corona-perikelen ging de meeste aandacht dit jaar naar het instorten én opleven van de occasionverkoop en de veroordeling van de eigenaren van een autobedrijf uit Hoogeveen. Een veroordeling waar de branche weinig mee kon.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Er werden tot en met november meer occasions verkocht dan vorig jaar. Maar ook de margedruk nam weer toe. Tot zover klinkt het als een jaar zoals zovelen. Voor enkele bedrijven, zeker die het eerste inzagen dat het wel goed zou komen en die op grote schaal durfden in te kopen toen de verkoop nog stil lag, was het een fantastisch jaar. Die verliezen kwamen grotendeels terecht bij leasemaatschappijen. Vervelend voor ze, maar niet meer dan dat. Voor de meeste bedrijven geldt echter dat ze vanaf mei meer occasions verkochten dan ooit eerder, de marges gingen niet omhoog. Tot frustratie van onder meer enkele dataleveranciers, die bleven herhalen dat de retailprijzen omhoog konden.

Verder eisen merkdealers een steeds groter stuk van de taart op. Inmiddels geeft een groot aantal dealerholdings al aan dat occasions in de directe toekomst belangrijker zijn dan nieuwe auto’s. Dat is het sluitstuk van een proces dat inmiddels al jaren loopt. In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 geeft een groot aantal dealers dan ook aan dat er volgend jaar weer meer prioriteit naar occasions gaat.

Duurder

De verschuiving naar occasions heeft te maken met de dalende nieuwverkopen. Restwaardebepaler Autotelex berekende (op basis van 15 procent van het totale aanbod) dat nieuwe auto’s gemiddeld meer dan 1.500 euro duurder worden, voornamelijk vanwege een hogere bpm. Meerdere importeurs verwachten dat de nieuwverkoop in 2021 niet ver boven de 350 duizend uitkomt. Daarvan is twee derde (private) lease.

Minder nieuwverkoop betekent minder inruil waardoor dealers actiever gaan inkopen, wat prijsopdrijvend werkt. Dataleverancier VWE verwacht dat de occasionverkoop stijgt naar 1,39 miljoen (b2c). Het coronavirus stimuleert de verkoop van auto’s wat gezien de (te) dure nieuwe auto leidt tot een hogere occasionverkoop, stelt VWE, dat sowieso een piek verwacht als deze lockdown ten einde komt.

Import

Ook bij import verwacht VWE een groei omdat er steeds minder nieuwe auto’s verkocht worden, waardoor het Nederlandse aanbod onvoldoende is. VWE schat in dat er in 2021 ongeveer 235 duizend gebruikte personenauto’s geïmporteerd worden. Een groei van 6,9 procent ten opzichte van het verwachte exporttotaal over 2020, dat ook boven 2018 en 2019 uitkomt. Deze groei ontstaat doordat de particuliere vraag groeit naar jong gebruikte auto’s en volledig elektrische auto’s. Een steeds groter deel zal uit volledig elektrische occasions bestaan. Als de overheid de subsidiepot voor aanschaf verdubbelt, neemt vraag naar gebruikte EV’s uit lagere prijsklassen toe.

Risico’s

De export over 2020 ligt – ondanks de harde lockdowns in grote delen van Europa – toch maar een procent of tien onder het niveau van vorig jaar. Meer dan de opdrogende binnenlandse vraag was het de export die voor paniek zorgde in de handel. Vooral ex-leasediesels werden gedumpt.

Op het dieptepunt van de crisis gingen die tegen circa de helft van de handelswaarde de deur uit. Iedereen die ze toen durfde te kopen, bleek later spekkoper. Weliswaar is de vraag naar gebruikte diesels in heel Europa gedaald, de prijs herstelde relatief snel (ten opzichte van de bodem) waardoor er veel geld verdiend werd door de bedrijven die durfden te vertrouwen op partijen als Autotelex, die kalmte predikten en constant bleven herhalen dat ze hooguit een beperkte restwaardedaling verwachten. In het begin was daar weliswaar kritiek op, al snel bleek de markt zich inderdaad te herstellen.

Teleurstelling

Komend jaar zal de import en export dus niet afnemen. Als het gaat om export dan stond 2020 in het teken van de rechtszaak tegen de eigenaren van een bedrijf uit Hoogeveen dat duizenden auto’s ex-btw verkocht aan vooral Hongaarse bedrijven, die later niet bleken te bestaan en uitsluitend als katvanger fungeerden. De auto’s werden dan door criminelen verkocht in Duitsland.

In augustus kwam de zaak voor de rechter. Het was de eerste dergelijke zaak waar een rechtbank zich zou uitspreken over de onderzoeksplicht die bedrijven hebben die exporteren. Hoeveel checks moet een bedrijf doen voor er ex-btw geëxporteerd kan worden? Het is een vraag die de branche al jaren bezighoudt. Helaas voor de branche – en voor de eigenaren van het bedrijf – deed de rechtbank geen enkele poging die vraag te beantwoorden. De rechtbank concludeerde namelijk dat het bedrijf onderdeel was een criminele organisatie. En dat alle checks die ze deden derhalve puur voor de vorm waren. Komend jaar zal het hoger beroep dienen. Wellicht dat voordat dit hoger beroep dient, andere rechters, die oordelen over de vier andere bedrijven die nog terechtstaan, wel een richtinggevend vonnis uitspreken.Lees hier een uitgebreid achtergrondartikel over de zaak tegen het Hoogeveense bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.