Nederland gaat steeds meer op in Europese markt

Dossier Remarketing | Nieuwe toetreders zien ruimte op drukke Nederlandse markt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De Nederlandse remarketingmarkt is volgens de internationale spelers zelf een van de best ontwikkelde en meest competitieve markten in Europa. De marges staan permanent onder druk, maar dat weerhoudt nieuwe partijen er niet van om ook te starten in Nederland. Eerder dit jaar maakte de grote Amerikaanse remarketing speler KAR Auction Services de oversteek naar Europa. Het bedrijf, dat voor een onbekend bedrag online veilinghuis Carsontheweb kocht, is in 120 landen actief en biedt daar auto-, bergings-, financierings-, logistieke en andere ondersteunende en aanverwante diensten. Het verhandelde vorig jaar 5,5 miljoen voertuigen met een gezamenlijke waarde van meer dan 40 miljard dollar. De komst van KAR verandert voor de Nederlandse markt niet zoveel omdat de COTW-organisatie intact blijft. 

Abonnementen

Een bedrijf dat waarschijnlijk voor meer reuring gaat zorgen is het Deense handelsplatform Autoproff, dat onder leiding van Egge Selles (ex-Fleetselect en SCL Rotterdam) vorig jaar een Nederlandse vestiging opende. Het bedrijf is al actief in vier landen, waarvan Denemarken en Duitsland de belangrijkste zijn. Selles is ervan overtuigd dat er ook in de drukke Nederlandse markt nog ruimte is voor het Deense bedrijf. In tegenstelling tot KAR Auction Services beperkt Autoproff zich tot het bieden van één dienst: via een veiling vraag en aanbod bij elkaar brengen, zowel in Nederland als het buitenland. Daarbij maakt het bedrijf zelf geen deel uit van de transactie, waardoor het tegen lage kosten kan werken. “Daar ligt onze kracht”, zegt Selles. “Wij willen zo weinig mogelijk kosten toevoegen aan het verkoopproces.” Autoproff heeft een veiling waarbij de biedingen inzichtelijk zijn voor verkopers en bieders. “Wij brengen het contact tot stand, maar uiteindelijk kunnen de koper en verkoper onderling een deal sluiten en vervolgens kiezen voor extra diensten zoals onze betaalservice of transport”, aldus Selles. Het bedrijf werkt met abonnementen, waarbij in het basisabonnement de aanbieder 35 euro per auto betaalt. Bij een duurder abonnement kan de aanbieder kiezen voor een gegarandeerde waarde bij inruil. Een hogere veilingopbrengst komt ten goede van de aanbieder.

Om een complete speler te kunnen worden, moet je Europees actief zijn.

Schaalvoordeel

Bij COTW zien ze juist wel toekomst in het fullserviceconcept. “Bij 97 procent van onze transacties worden voertuigen verkocht over de grens. Grensoverschrijdende transacties zijn bijzonder complex voor Europese remarketeers”, stelt Benjamin Skuy, KARs executive vice-president voor internationale markten. Juist de logistieke kracht moet COTW helpen. “Wij willen met ons platform en de logistieke oplossingen geïntegreerde dienstlevering op mondiale schaal garanderen.” De schaalgrootte van KAR is daarbij essentieel. “Wij kunnen gebruik maken van de binnen het bedrijf aanwezige technologie en sterke verankering in het VK (waar KAR actief is onder de naam Adesa, red.).”

Autoproff­ is eveneens geen kleine club: er gingen vorig jaar alleen al in Denemarken 55 duizend transacties over het platform. Het is voor een handelsplatform essentieel om Europees actief te zijn, stelt Selles. “Alleen door voldoende volume te draaien, kunnen wij voldoende kopers bereiken en ons platform goed in de markt zetten.” In Denemarken werken bij Autoproff­ in totaal 18 mensen, waarvan 8 verantwoordelijk zijn voor het afgeven van – gegarandeerde prijzen. In Nederland werken er inmiddels vier mensen bij het bedrijf, waaronder Selles’ oud- Fleetselect-collega’s John Engels en Stephan Tempert. Medio april staat de eerste Nederlandse veiling op het programma. Autoproff­ richt zich voor het aanbod voornamelijk op dealers en kleinere leasemaatschappijen. “In de afgelopen maanden hebben we het Autoproff platform gefinetuned voor de Nederlandse markt.” 

Leaseplan

Op de steeds drukkere markt zijn er ook bedrijven die juist proberen de tussenhandel te elimineren. Deze week meldde Broekhuis vanuit ontwikkel- en kostenoogpunt om zijn eigen remarketingplatform te bouwen. En als het aan Leaseplan ligt, verdwijnt de tussenhandel steeds verder uit het proces. Leaseplan meldde in februari dat het eigen remarketingplatform Carnext inmiddels meer dan 50 duizend ex-leaseauto’s van het bedrijf verkoopt, hoewel er wordt getwijfeld aan wat deze strategie oplevert. Het FD becijferde dat het bedrijf er verlies op maakt, ceo Tex Gunning reageerde in vakblad Fleet&Mobility dat er een afwaardering is geweest op de restwaarde, maar dat de marge ook dan nog altijd hoger ligt. Selles snapt dat partijen als Leaseplan rechtstreeks aan de eindgebruiker willen verkopen. “Maar de auto zal altijd naar de consument moeten komen. Een Fransman zal niet snel zelf een auto in Polen kopen auto kopen. Om grensoverschrijdend vraag en aanbod bij elkaar te brengen heb je een tussenhandel nodig.”

Over de grens kopen

De Nederlandse autokoper is steeds meer geïnteresseerd in een buitenlandse auto. De import stijgt al jaren, al worden die auto’s veelal pas aangeboden als ze in Nederland staan. “Ze gaan hem zelf echt niet halen, maar dat hoeft ook niet. Consumenten hoeven de auto alleen maar te zoeken, wij regelen de rest”, zegt Bas Oude Luttikhuis, die eind vorig jaar zijn online platform Mr. Wheelson lanceerde. Inmiddels zijn de eerste auto’s verkocht. Volgens Oude Luttikhuis is de consument inmiddels klaar voor de online aankoop van een auto. “Uit meerdere onderzoeken blijkt dat inmiddels de helft van de consumenten aangeeft online een auto te willen kopen. Maar dan moeten ze wel vertrouwen hebben in de aanbieder.”

Een van de onderzoekenEen van de onderzoeken waar Oude Luttikhuis aan refereert is uitgevoerd door Exportwagen.eu. Voor directeur Rolf Westgeest reden om zich ook op import te gaan richten. Inmiddels draaien de eerste bedrijven proef met het nieuwe product. “Wij gaven autobedrijven al de mogelijkheid om automatisch hun voorraad via Mobile.de te adverteren in Duitsland, nu bieden we ze ook de kans om voorraad van Mobile.de op de eigen site aan te bieden. Onze klanten zijn logischerwijs al vertrouwd met internationaal zakendoen. Zij importeren al om de auto’s vervolgens aan te bieden. Maar steeds vaker weet de klant al precies welke auto hij wil hebben, die markt kan op deze manier ook bediend worden. Het autobedrijf vergroot simpelweg zijn kans dat het net die ene auto aanbiedt die de klant zoekt. En die klant vindt het daarbij ook steeds normaler om online een auto te kopen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.