Ton Vestering vertrekt bij VWE

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Vestering: besturen kunnen anderen beter. (Foto: Lucien Kroon)

Ton Vestering, oprichter en eigenaar van Vestering Worldwide Exporters (VWE), stapt uit de directie. Dat heeft hij vorige maand medegedeeld aan het personeel. In het meinummer van Automotive Management vertelt hij in een afscheidsspecial waarom de tijd rijp was om te vertrekken. “VWE is inmiddels een groot bedrijf (rond de 150 medewerkers, red) dat door een ondernemende directeur geleid moet worden in plaats van een creatieve ondernemer. En het lijkt me ook heerlijk om eens meer vrijheid in mijn hoofd te hebben.”Lees ook het interview met Ton Vestering uit 2016: ‘Het is een drang, een drive, ik kan niet anders.’

Vestering (62) had de dagelijkse leiding al in 2014 overgedragen aan Piet Renses, die nu dus ‘vrij baan’ krijgt. “Het is niet goed voor een onderneming als de leiding onduidelijk is, en feitelijk was de dagelijkse leiding al drie jaar in handen van Piet. Het is mooi om te zien dat VWE onder zijn leiding een flinke professionaliseringsslag heeft doorgemaakt en hij een sterk managementteam heeft geformeerd. Dit besluit heeft dus heel goed uitgepakt.”

Vestering stapt niet helemaal uit de autobranche, zegt hij. “Ik ben nu 62, gezond en klaar voor een volgende stap. Ik hoop meer meer tijd en ruimte te krijgen om nieuwe dingen te doen.” Vestering staat op de 12de plaats in de lijst Grootste Automotive Personality’s van de afgelopen 20 jaar, die in 2016 werd samengesteld.

VWE is opgericht als dienstverlener bij de export van voertuigen, door bijvoorbeeld op de Utrechtse automarkt (die later onder aanvoering van VWE naar Beverwijk verhuisde) de kenteken- en btw-documentatie voor de daar aanwezige bedrijven af te handelen. Met het behalen van een RDW-providerschap in 2000, waarmee de concurrentie werd aangegaan met toenmalig monopolist RDC, schudde het bedrijf de markt flink op. Inmiddels is VWE uitgegroeid tot een onderneming met 150 mensen en richt zich nu voornamelijk op online datascience, onder andere met het platform Finnik.

Eigen veilingplatform

Ook vorig jaar zorgde het bedrijf voor reuring, toen het een eigen veilingplatform oprichtte onder de naam ATC. Dit platform was, aldus Ton Vestering, bedoeld om in te spelen op de veranderende belastingwetgeving om carrouselfraude tegen te gaan. Hierbij mocht een derde partij niet langer de bpm en btw terugvragen, en dus moest VWE een andere constructie bedenken. Toch viel ATC niet in goede aarde bij grote veilinghuizen, die klant waren bij VWE. “Dit was de beste manier om onze grootste klanten (waaronder grote leasemaatschappijen als Leaseplan, red) te kunnen blijven bedienen. Wellicht dat enkele veilingbedrijven hierin enige concurrerende activiteiten zien, maar dat is nooit onze bedoeling geweest. Dat veel van de grootste leasemaatschappijen nu via ons platform werken bewijst dat het een goede keuze is geweest”, aldus Vestering.

De investeringen in de digitale platforms en de overname van Autodealers.nl, zorgden wel voor druk op het resultaat, maar het bedrijf maakte in de voorgaande jaren wel winst.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Ton Vestering vertrekt bij VWE | Automotive Online

Ton Vestering vertrekt bij VWE

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Vestering: besturen kunnen anderen beter. (Foto: Lucien Kroon)

Ton Vestering, oprichter en eigenaar van Vestering Worldwide Exporters (VWE), stapt uit de directie. Dat heeft hij vorige maand medegedeeld aan het personeel. In het meinummer van Automotive Management vertelt hij in een afscheidsspecial waarom de tijd rijp was om te vertrekken. “VWE is inmiddels een groot bedrijf (rond de 150 medewerkers, red) dat door een ondernemende directeur geleid moet worden in plaats van een creatieve ondernemer. En het lijkt me ook heerlijk om eens meer vrijheid in mijn hoofd te hebben.”Lees ook het interview met Ton Vestering uit 2016: ‘Het is een drang, een drive, ik kan niet anders.’

Vestering (62) had de dagelijkse leiding al in 2014 overgedragen aan Piet Renses, die nu dus ‘vrij baan’ krijgt. “Het is niet goed voor een onderneming als de leiding onduidelijk is, en feitelijk was de dagelijkse leiding al drie jaar in handen van Piet. Het is mooi om te zien dat VWE onder zijn leiding een flinke professionaliseringsslag heeft doorgemaakt en hij een sterk managementteam heeft geformeerd. Dit besluit heeft dus heel goed uitgepakt.”

Vestering stapt niet helemaal uit de autobranche, zegt hij. “Ik ben nu 62, gezond en klaar voor een volgende stap. Ik hoop meer meer tijd en ruimte te krijgen om nieuwe dingen te doen.” Vestering staat op de 12de plaats in de lijst Grootste Automotive Personality’s van de afgelopen 20 jaar, die in 2016 werd samengesteld.

VWE is opgericht als dienstverlener bij de export van voertuigen, door bijvoorbeeld op de Utrechtse automarkt (die later onder aanvoering van VWE naar Beverwijk verhuisde) de kenteken- en btw-documentatie voor de daar aanwezige bedrijven af te handelen. Met het behalen van een RDW-providerschap in 2000, waarmee de concurrentie werd aangegaan met toenmalig monopolist RDC, schudde het bedrijf de markt flink op. Inmiddels is VWE uitgegroeid tot een onderneming met 150 mensen en richt zich nu voornamelijk op online datascience, onder andere met het platform Finnik.

Eigen veilingplatform

Ook vorig jaar zorgde het bedrijf voor reuring, toen het een eigen veilingplatform oprichtte onder de naam ATC. Dit platform was, aldus Ton Vestering, bedoeld om in te spelen op de veranderende belastingwetgeving om carrouselfraude tegen te gaan. Hierbij mocht een derde partij niet langer de bpm en btw terugvragen, en dus moest VWE een andere constructie bedenken. Toch viel ATC niet in goede aarde bij grote veilinghuizen, die klant waren bij VWE. “Dit was de beste manier om onze grootste klanten (waaronder grote leasemaatschappijen als Leaseplan, red) te kunnen blijven bedienen. Wellicht dat enkele veilingbedrijven hierin enige concurrerende activiteiten zien, maar dat is nooit onze bedoeling geweest. Dat veel van de grootste leasemaatschappijen nu via ons platform werken bewijst dat het een goede keuze is geweest”, aldus Vestering.

De investeringen in de digitale platforms en de overname van Autodealers.nl, zorgden wel voor druk op het resultaat, maar het bedrijf maakte in de voorgaande jaren wel winst.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.