Hoe pakken de restwaarden van phev's en EV's uit?

Actieradius is leidend bij restwaarde EV

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
Vooral de Mitsubishi Outlander is slachtoffer geworden van de afschaffing van de lage bijtelling voor phev's. (Foto: Mitsubishi)

Sinds het afschaffen van het lage bijtellingstarief voor phev’s, begin 2017, zijn de nieuwverkopen van deze auto’s ingestort: tot en met september werden er een kleine 700 verkocht (lease en overig zakelijk; cijfers VWE). In 2016 waren dat er nog meer dan 17 duizend, in 2015 ruim 38 duizend.

Prominent slachtoffer van die ontwikkeling is de Mitsubishi Outlander. “Een Outlander uit 2013 (die destijds ruim 50 duizend euro kostte, red) is nu nog zo’n 18 duizend euro waard”, zegt Steven Willigenburg, automarktexpert bij Autotelex. “De segmenttopper uit dat jaar, de Mazda CX-5 (nieuwprijs toen: 36 duizend euro, red) met benzinemotor, levert nu nog 17 duizend euro op.” De restwaarde van de plug-in neemt dus sneller af (zie ook kader ‘restwaarde hybride versus conventioneel model’).

Staartje van de bijtelling

nieuwverkopen totaal vweDe lagere restwaarde heeft uiteraard mede te maken met de vraag naar semi-elektrische auto’s op de consumentenmarkt. De heersende gedachte is dat door de gebrekkige interesse in Nederland de meeste van dit soort auto’s worden geëxporteerd, maar uit de cijfers van VWE blijkt anders. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd 79 procent verkocht aan Nederlandse consumenten, slechts 21 procent ging naar het buitenland. “Een mogelijke verklaring is de lage bijtelling, die 60 maanden van kracht blijft”, zegt Marc van der Elst, data-analist bij VWE. “Dat houdt zo’n auto interessant voor de zakelijke markt.”

Wij zien weinig belangstelling voor phev’s.

Steven Willigenburg, automarktexpert bij Autotelex

De verhouding tussen export en b2c-verkoop is ook enigszins vertekend, merkt Willigenburg op. “Verkoop aan eenmanszaken telt als particuliere verkoop. Deze eenpitters pikken nog een staartje van de lage bijtelling mee. Onder particulieren zien wij heel weinig belangstelling.”

De verwachting is dat de exportaantallen van de plug-in EV’s de komende jaren fors zullen stijgen, omdat er de komende jaren veel van terugkomen uit de lease. “De piek ligt in 2019”, zegt Van der Elst. “Daarna dalen de aantallen weer fors.” De aanzet is er inmiddels: tot en met september van dit jaar werden een kleine 2.300 phev’s geëxporteerd, tegen 955 in heel 2016.

Lees verder op Fleet&Mobility.

Actieradius is leidend bij restwaarde EV | Automotive Online
Hoe pakken de restwaarden van phev's en EV's uit?

Actieradius is leidend bij restwaarde EV

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
Vooral de Mitsubishi Outlander is slachtoffer geworden van de afschaffing van de lage bijtelling voor phev's. (Foto: Mitsubishi)

Sinds het afschaffen van het lage bijtellingstarief voor phev’s, begin 2017, zijn de nieuwverkopen van deze auto’s ingestort: tot en met september werden er een kleine 700 verkocht (lease en overig zakelijk; cijfers VWE). In 2016 waren dat er nog meer dan 17 duizend, in 2015 ruim 38 duizend.

Prominent slachtoffer van die ontwikkeling is de Mitsubishi Outlander. “Een Outlander uit 2013 (die destijds ruim 50 duizend euro kostte, red) is nu nog zo’n 18 duizend euro waard”, zegt Steven Willigenburg, automarktexpert bij Autotelex. “De segmenttopper uit dat jaar, de Mazda CX-5 (nieuwprijs toen: 36 duizend euro, red) met benzinemotor, levert nu nog 17 duizend euro op.” De restwaarde van de plug-in neemt dus sneller af (zie ook kader ‘restwaarde hybride versus conventioneel model’).

Staartje van de bijtelling

nieuwverkopen totaal vweDe lagere restwaarde heeft uiteraard mede te maken met de vraag naar semi-elektrische auto’s op de consumentenmarkt. De heersende gedachte is dat door de gebrekkige interesse in Nederland de meeste van dit soort auto’s worden geëxporteerd, maar uit de cijfers van VWE blijkt anders. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd 79 procent verkocht aan Nederlandse consumenten, slechts 21 procent ging naar het buitenland. “Een mogelijke verklaring is de lage bijtelling, die 60 maanden van kracht blijft”, zegt Marc van der Elst, data-analist bij VWE. “Dat houdt zo’n auto interessant voor de zakelijke markt.”

Wij zien weinig belangstelling voor phev’s.

Steven Willigenburg, automarktexpert bij Autotelex

De verhouding tussen export en b2c-verkoop is ook enigszins vertekend, merkt Willigenburg op. “Verkoop aan eenmanszaken telt als particuliere verkoop. Deze eenpitters pikken nog een staartje van de lage bijtelling mee. Onder particulieren zien wij heel weinig belangstelling.”

De verwachting is dat de exportaantallen van de plug-in EV’s de komende jaren fors zullen stijgen, omdat er de komende jaren veel van terugkomen uit de lease. “De piek ligt in 2019”, zegt Van der Elst. “Daarna dalen de aantallen weer fors.” De aanzet is er inmiddels: tot en met september van dit jaar werden een kleine 2.300 phev’s geëxporteerd, tegen 955 in heel 2016.

Lees verder op Fleet&Mobility.