‘Autobranche realiseert omzetgroei dankzij occasionverkoop’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Naast meer omzet, maakte de autobranche  volgens SRA ook meer winst: 12,9 procent. De groei was wel aanzienlijk lager dan in de voorgaande twee jaren. In 2015 bedroeg de winstgroei 100 procent en in 2014 52 procent. Daarnaast lieten minder bedrijven in de automotive een winstgroei zien. Zo daalde het percentage autobedrijven met een “stabiele of hogere winst” van vier op de vijf naar de helft van alle bedrijven. Hiermee bleef de autobranche wel achter bij het landelijk mkb-gemiddelde.

Verkoopkosten

Volgens SRA wordt de daling van de winstgroei vooral veroorzaakt door de personeelskosten die met 11 procent stegen ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de verkoopkosten die autobedrijven maken aan zaken als de showroom en promotieacties liepen op. Deze waren 17 procent hoger dan in 2015, waar de landelijke stijging gemiddelde 4 procent is. 

SRA baseert zijn bevindingen op 130 duizend jaarrekeningen uit acht verschillende branches. Deze cijfers zijn afkomstig uit de eigen database die wordt gevuld door de aangesloten accountants en hun klanten.

Het CBS kwam eerder dit jaar niet verder dan een omzetstijging van 2 procent voor de autobranche in 2016. Volgens SRA is het verschil mogelijk te verklaren doordat er meer universele autobedrijven dan dealerbedrijven zijn opgenomen in de SRA-database. “Universelen verkopen over het algemeen meer occasions dan dealerbedrijven en uit oudere auto’s komt gemiddeld genomen meer werk”, is de inschatting van SRA kennismedewerker Leoni Derksen. Daarnaast zegt de SRA over harde data in de vorm van de daadwerkelijke jaarcijfers te beschikken, waar het CBS ook werkt met door bedrijven zelf doorgegeven cijfers en schattingen. 

Volgens de accountants moeten autobedrijven nieuwe initiatieven ontplooien om de omzetgroei vast te houden. Met klantenbinding, merkspecialisme en nieuwe samenwerkingsvormen moet de branche volgens de SRA de bescheiden nieuwverkoop, de kleinere vraag naar onderhoud en reparatie en de komst van nieuwe spelers op de markt het hoofd bieden.  

Bekijk het hele rapport in de Automotive Kennisbank

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.