Hoge Raad heeft druk 'bpm-jaar' voor de boeg

‘Een volle tank is vermijdbaar’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: ANWB)

Op de eerste Remarketing Lounge van 2017, bezocht door ongeveer 160 man, kwam Marleen Holtslag, senior medewerker bij de ACM, tekst en uitleg geven over wat nu precies wel en niet is toegestaan. De aankondiging dat de ACM strenger ging controleren zorgde voor veel rumoer in de branche. Iets simpels als garantie bleek ineens vrij ingewikkeld. In principe is garantie vermijdbaar. Maar, licht Holtslag toe: het hangt ervan af of de verkoper de kostenpost optioneel aanbiedt. Dat kan tot verschillen leiden. “Een Bovag-lid biedt standaard Bovag-garantie en dat betekent dat dit een niet-vermijdbare kostenpost is en dus in de advertentieprijs moet worden opgenomen”, zegt Holtslag. Maar een niet-Bovag-lid kan garantie als optie bieden en hoeft deze dus niet in de prijs op te nemen. “Wat overigens niet betekent dat de consument geen enkele waarborg heeft, daarvoor wordt hij wettelijk beschermd door het conformiteitsbeginsel (dat stelt dat de verkoper een deugdelijk product moet verkopen, vertelde juriste Natasja Ausema tijdens een eerdere Remarketing Lounge, red).”

Holtslag benadrukt dat de ACM er geen eenheidsworst van wil maken. “De bijkomende service is ook iets waarop aanbieders zich kunnen onderscheiden. Zolang ze vooraf maar duidelijk zijn over de prijs en wat een consument daarvoor terugkrijgt.”

Niet onderhandelen

Holtslag vertelt dat voor de vraag wat onvermijdbare kosten zijn moet worden gekeken naar de aard van die kosten. De kosten die gemaakt moeten worden om een auto veilig de deur uit te laten rijden, zijn bij occasions in principe alleen de leges en de apk als de auto niet apk-gekeurd is. Wordt een auto aangeboden onder een keurmerk, zijn de keurmerk-eisen eveneens onvermijdbaar. Anders denkt de consument een auto te kopen met keurmerk, maar moet hij later in de showroom alsnog onderhandelen over de keurmerk-opties. Andersom kan wel, een auto zonder keurmerk aanbieden en deze dan als afleveroptie alsnog verkopen. Je mag altijd onderhandelen, maar iets dat standaard is, ook als je er niet mee adverteert, moet je opnemen in de prijs, bleek uit de woorden van Holtslag.

Grote occasionportals rekenen volgens Holtslag nu standaard bepaalde zaken, zoals garantie, als afleverkosten en die kosten worden opgenomen in de consumentenprijs. “Dat hoeft ons inziens dus niet. Alleen de leges. Verder hangt het ervan af hoe de verkoper de bijkomende kosten aanbiedt; zijn die optioneel of standaard?” Voor Marco van Beek, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf, blijft dit een pijnpunt. “We zijn toch geen bakkers? Garantie moet gewoon standaard zijn voor ieder bedrijf. Ik roep de providers en Hexon (de partij die de advertenties die autobedrijven plaatsen via de advertentiemodules van de providers zoals RDC, VWE en Autodata doorschiet naar de occasionportals, red) om dat te regelen. Zij zijn goed voor misschien wel 85 procent van alle occasionadvertenties.” Sympathiek, maar onhaalbaar, aldus veel aanwezigen tijdens de borrel. Gelukkig voor Van Beek gaf Holtslag aan wel met de providers in gesprek te willen.

Brandstof als optie

Voor dealers en importeurs waren de afleverkosten jarenlang een manier om extra marge te maken. Daar deed de strengere controle dan ook het meest pijn. Inmiddels zijn ze er wel aan gewend, vertelde Wijnand de Geus, secretaris van de afdeling Auto’s bij de RAI Vereniging. “Door afleverkosten uit de consumentenprijs te houden viel de bpm ook lager uit, maar bpm wordt tegenwoordig berekend op basis van CO2-uitstoot. Het was even schakelen maar je ziet nu dat importeurs er actief mee werken. Zo is bij sommige merken een volle tank niet langer standaard, maar een optie, die je als koper kunt aanvinken. We zijn benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.”

Holtslag maakte de zaal duidelijk dat de controle zich in eerste instantie richt op het merkkanaal. Dat neemt niet weg dat misstanden in occasionland ook direct aangepakt worden. Daarvoor heeft de ACM verschillende mogelijkheden. “Wij kunnen een bestuurlijke boete opleggen die kan oplopen tot negen ton”, aldus Holtslag.

De Hoge Raad heeft het druk

De 160 aanwezigen kregen ook een presentatie voorgeschoteld van fiscalist Jan Rolleman. Daarbij speelde de bpm een grote rol. Over meerdere zaken doet de Hoge Raad dit jaar uitspraak. Bijvoorbeeld over de vraag of een in het buitenland gekentekende auto na import nieuw of gebruikt is. “Volgens het Gerechtshof is een in het buitenland gekentekende auto een gebruikte auto en moet de bpm dus gelijk zijn aan een vergelijkbare Nederlandse auto. Dat biedt kansen bij import.” Bij import kun je voor de bpm-berekening kiezen voor drie methoden: tabel, koerslijst of taxatie. Maar een mix kan soms ook. “Dan moet je wel heel goed aantonen waarom je voor de auto de koerslijst gebruikt en daarop met een taxatie nog correcties wilt aanbrengen. Het kan heel interessant zijn. Inmiddels loopt ook hierover een zaak bij de Hoge Raad. Wacht daar niet op als je het zelf wilt doen, want het kan niet met terugwerkende kracht worden toegepast als je zelf niet tijdig actie hebt ondernomen. En zorg dat je de keuzes heel goed onderbouwt. Dan valt er zeker winst te behalen.” Volgens Rolleman is het aantal importtaxaties vorig jaar met 36 procent gestegen tot 49 duizend. “Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën kan dan wel af willen van de taxatie-industrie, we hebben te maken met wetgeving die keer op keer niet blijkt te kloppen. De rechtbank stelt de taxateurs vaak in het gelijk. Zijn verwijt is onterecht.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Een volle tank is vermijdbaar’ | Automotive Online
Hoge Raad heeft druk 'bpm-jaar' voor de boeg

‘Een volle tank is vermijdbaar’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: ANWB)

Op de eerste Remarketing Lounge van 2017, bezocht door ongeveer 160 man, kwam Marleen Holtslag, senior medewerker bij de ACM, tekst en uitleg geven over wat nu precies wel en niet is toegestaan. De aankondiging dat de ACM strenger ging controleren zorgde voor veel rumoer in de branche. Iets simpels als garantie bleek ineens vrij ingewikkeld. In principe is garantie vermijdbaar. Maar, licht Holtslag toe: het hangt ervan af of de verkoper de kostenpost optioneel aanbiedt. Dat kan tot verschillen leiden. “Een Bovag-lid biedt standaard Bovag-garantie en dat betekent dat dit een niet-vermijdbare kostenpost is en dus in de advertentieprijs moet worden opgenomen”, zegt Holtslag. Maar een niet-Bovag-lid kan garantie als optie bieden en hoeft deze dus niet in de prijs op te nemen. “Wat overigens niet betekent dat de consument geen enkele waarborg heeft, daarvoor wordt hij wettelijk beschermd door het conformiteitsbeginsel (dat stelt dat de verkoper een deugdelijk product moet verkopen, vertelde juriste Natasja Ausema tijdens een eerdere Remarketing Lounge, red).”

Holtslag benadrukt dat de ACM er geen eenheidsworst van wil maken. “De bijkomende service is ook iets waarop aanbieders zich kunnen onderscheiden. Zolang ze vooraf maar duidelijk zijn over de prijs en wat een consument daarvoor terugkrijgt.”

Niet onderhandelen

Holtslag vertelt dat voor de vraag wat onvermijdbare kosten zijn moet worden gekeken naar de aard van die kosten. De kosten die gemaakt moeten worden om een auto veilig de deur uit te laten rijden, zijn bij occasions in principe alleen de leges en de apk als de auto niet apk-gekeurd is. Wordt een auto aangeboden onder een keurmerk, zijn de keurmerk-eisen eveneens onvermijdbaar. Anders denkt de consument een auto te kopen met keurmerk, maar moet hij later in de showroom alsnog onderhandelen over de keurmerk-opties. Andersom kan wel, een auto zonder keurmerk aanbieden en deze dan als afleveroptie alsnog verkopen. Je mag altijd onderhandelen, maar iets dat standaard is, ook als je er niet mee adverteert, moet je opnemen in de prijs, bleek uit de woorden van Holtslag.

Grote occasionportals rekenen volgens Holtslag nu standaard bepaalde zaken, zoals garantie, als afleverkosten en die kosten worden opgenomen in de consumentenprijs. “Dat hoeft ons inziens dus niet. Alleen de leges. Verder hangt het ervan af hoe de verkoper de bijkomende kosten aanbiedt; zijn die optioneel of standaard?” Voor Marco van Beek, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf, blijft dit een pijnpunt. “We zijn toch geen bakkers? Garantie moet gewoon standaard zijn voor ieder bedrijf. Ik roep de providers en Hexon (de partij die de advertenties die autobedrijven plaatsen via de advertentiemodules van de providers zoals RDC, VWE en Autodata doorschiet naar de occasionportals, red) om dat te regelen. Zij zijn goed voor misschien wel 85 procent van alle occasionadvertenties.” Sympathiek, maar onhaalbaar, aldus veel aanwezigen tijdens de borrel. Gelukkig voor Van Beek gaf Holtslag aan wel met de providers in gesprek te willen.

Brandstof als optie

Voor dealers en importeurs waren de afleverkosten jarenlang een manier om extra marge te maken. Daar deed de strengere controle dan ook het meest pijn. Inmiddels zijn ze er wel aan gewend, vertelde Wijnand de Geus, secretaris van de afdeling Auto’s bij de RAI Vereniging. “Door afleverkosten uit de consumentenprijs te houden viel de bpm ook lager uit, maar bpm wordt tegenwoordig berekend op basis van CO2-uitstoot. Het was even schakelen maar je ziet nu dat importeurs er actief mee werken. Zo is bij sommige merken een volle tank niet langer standaard, maar een optie, die je als koper kunt aanvinken. We zijn benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.”

Holtslag maakte de zaal duidelijk dat de controle zich in eerste instantie richt op het merkkanaal. Dat neemt niet weg dat misstanden in occasionland ook direct aangepakt worden. Daarvoor heeft de ACM verschillende mogelijkheden. “Wij kunnen een bestuurlijke boete opleggen die kan oplopen tot negen ton”, aldus Holtslag.

De Hoge Raad heeft het druk

De 160 aanwezigen kregen ook een presentatie voorgeschoteld van fiscalist Jan Rolleman. Daarbij speelde de bpm een grote rol. Over meerdere zaken doet de Hoge Raad dit jaar uitspraak. Bijvoorbeeld over de vraag of een in het buitenland gekentekende auto na import nieuw of gebruikt is. “Volgens het Gerechtshof is een in het buitenland gekentekende auto een gebruikte auto en moet de bpm dus gelijk zijn aan een vergelijkbare Nederlandse auto. Dat biedt kansen bij import.” Bij import kun je voor de bpm-berekening kiezen voor drie methoden: tabel, koerslijst of taxatie. Maar een mix kan soms ook. “Dan moet je wel heel goed aantonen waarom je voor de auto de koerslijst gebruikt en daarop met een taxatie nog correcties wilt aanbrengen. Het kan heel interessant zijn. Inmiddels loopt ook hierover een zaak bij de Hoge Raad. Wacht daar niet op als je het zelf wilt doen, want het kan niet met terugwerkende kracht worden toegepast als je zelf niet tijdig actie hebt ondernomen. En zorg dat je de keuzes heel goed onderbouwt. Dan valt er zeker winst te behalen.” Volgens Rolleman is het aantal importtaxaties vorig jaar met 36 procent gestegen tot 49 duizend. “Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën kan dan wel af willen van de taxatie-industrie, we hebben te maken met wetgeving die keer op keer niet blijkt te kloppen. De rechtbank stelt de taxateurs vaak in het gelijk. Zijn verwijt is onterecht.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.