Autotrack werkt aan Carfax-koppeling voor schadehistorie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eerder deze week kwam aan het licht dat er jaarlijks duizenden schadeauto`s naar Europa worden geïmporteerd en via o.a. Litouwen voor het oog opgeknapt, maar met verborgen gebreken, weer worden doorverkocht in West-Europa. 

En dat is niet alleen een risico voor particulieren, zegt Martijn Bovee, marketingmanager bij Autotrack. “Veel handelaren en autobedrijven weten in feite ook niet precies wat ze kopen, ze kennen niet de hele geschiedenis van een auto. Autobedrijven gaan daar nat op, want zij zitten met de imagoschade en garantiewerkzaamheden.” 

Schadehistorie-rapport
Binnenkort komt er een koppeling in Autotrack Zakelijk met Carfax. Klanten van Autotrack kunnen op basis van het VIN-nummer automatisch checken of er meldingen zijn. Als Carfax het voertuig als risicovol beschouwt, komt er een alert. Autotrack-klanten kunnen dan het Carfax-rapport met de voertuighistorie kopen tegen een `sterk gereduceerde` prijs (“we zijn nog bezig met het exacte tarief”, zegt Bovee). Uit die geschiedenis blijkt dan bijvoorbeeld dat de auto waterschade of een andere grote schade heeft gehad.

Maar het rapport kan natuurlijk ook worden gekocht als er geen alert op de auto zit, zegt Bovee. “Want met het gros van de importoccasions is niets aan de hand. Carfax schat dat er enkele honderden importauto`s op de weg zijn met verborgen schade. Dat zijn er natuurlijk te veel en het zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties, maar op een rijdend wagenpark van 8 miljoen auto`s is het niet veel.”

Inzicht in kwaliteit
Bovee denkt dat Carfax autobedrijven en consumenten extra zekerheid kan geven over importauto`s. “Als autobedrijven standaard bij hun importoccasions een Carfax-rapport kunnen overleggen, geven ze hun klanten inzicht in de kwaliteit van de auto. Carfax zou dezelfde rol kunnen vervullen als NAP, waardoor de verkoop van importauto’s een positieve stimulans krijgt.”

Maar vooralsnog staan er alleen auto`s in de database die in Amerika op naam hebben gestaan. “Het is dan ook een gedeelde doelstelling van Carfax en Autotrack om de database zo snel mogelijk te verrijken met Europese auto’s zodat deze zekerheid ook kan worden gegeven op auto`s die geen verleden in de VS hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autotrack werkt aan Carfax-koppeling voor schadehistorie | Automotive Online

Autotrack werkt aan Carfax-koppeling voor schadehistorie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eerder deze week kwam aan het licht dat er jaarlijks duizenden schadeauto`s naar Europa worden geïmporteerd en via o.a. Litouwen voor het oog opgeknapt, maar met verborgen gebreken, weer worden doorverkocht in West-Europa. 

En dat is niet alleen een risico voor particulieren, zegt Martijn Bovee, marketingmanager bij Autotrack. “Veel handelaren en autobedrijven weten in feite ook niet precies wat ze kopen, ze kennen niet de hele geschiedenis van een auto. Autobedrijven gaan daar nat op, want zij zitten met de imagoschade en garantiewerkzaamheden.” 

Schadehistorie-rapport
Binnenkort komt er een koppeling in Autotrack Zakelijk met Carfax. Klanten van Autotrack kunnen op basis van het VIN-nummer automatisch checken of er meldingen zijn. Als Carfax het voertuig als risicovol beschouwt, komt er een alert. Autotrack-klanten kunnen dan het Carfax-rapport met de voertuighistorie kopen tegen een `sterk gereduceerde` prijs (“we zijn nog bezig met het exacte tarief”, zegt Bovee). Uit die geschiedenis blijkt dan bijvoorbeeld dat de auto waterschade of een andere grote schade heeft gehad.

Maar het rapport kan natuurlijk ook worden gekocht als er geen alert op de auto zit, zegt Bovee. “Want met het gros van de importoccasions is niets aan de hand. Carfax schat dat er enkele honderden importauto`s op de weg zijn met verborgen schade. Dat zijn er natuurlijk te veel en het zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties, maar op een rijdend wagenpark van 8 miljoen auto`s is het niet veel.”

Inzicht in kwaliteit
Bovee denkt dat Carfax autobedrijven en consumenten extra zekerheid kan geven over importauto`s. “Als autobedrijven standaard bij hun importoccasions een Carfax-rapport kunnen overleggen, geven ze hun klanten inzicht in de kwaliteit van de auto. Carfax zou dezelfde rol kunnen vervullen als NAP, waardoor de verkoop van importauto’s een positieve stimulans krijgt.”

Maar vooralsnog staan er alleen auto`s in de database die in Amerika op naam hebben gestaan. “Het is dan ook een gedeelde doelstelling van Carfax en Autotrack om de database zo snel mogelijk te verrijken met Europese auto’s zodat deze zekerheid ook kan worden gegeven op auto`s die geen verleden in de VS hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.