Bezorgdheid Bovag neemt toe ondanks stijgend dealerrendement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Shutterstock)

De invloed van de gestegen energieprijzen was tot en met het 3e kwartaal van 2022 nog relatief beperkt.

In de eerste drie kwartalen van 2022 boekten autodealers per vestiging een gemiddelde nettowinst van 1,78 procent, tegen 1,36 procent een jaar eerder (inclusief 0,36 procent NOW). Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer van Bovag Autodealers.

De invloed van de gestegen energieprijzen was tot en met het 3e kwartaal van 2022 nog relatief beperkt, hoewel de huisvestingskosten – inclusief energieverbruik – in absolute bedragen al gemiddeld 20.000 euro hoger waren dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale gemiddelde omzet per vestiging steeg met 9 procent tot ruim 9,5 miljoen euro en percentage huisvestingskosten ten opzichte van de omzet bleef gelijk op 1,7 procent.

Niet rooskleurig

De prijzen en marges van zowel nieuwe als gebruikte auto’s liggen beduidend hoger, maar een aanstaande recessie, hogere personeelskosten en energieprijzen zijn reden voor waakzaamheid, stelt Bovag. “In de volgende Branchebarometers over Q4 en Q1 zullen we gaan zien welke invloed de hoge energieprijzen hebben, maar het moge duidelijk zijn dat de vooruitzichten niet rooskleurig zijn”, stelt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. “De hoge verkoopprijzen en marges van nieuwe en gebruikte auto’s en van onderdelen houden de dealers nu op de been en ik raad iedereen dan ook aan een stevig appeltje voor de dorst te reserveren.”

De brutomarge per transactie steeg met ongeveer een kwart ten opzichte van de eerste 3 kwartalen van 2021, terwijl er per vestiging ruim 3 procent minder nieuwe auto’s en ruim 4 procent minder occasions werden verkocht. De voorraadwaarde van gebruikte auto’s ligt 22,5 procent – oftewel ruim 160.000 euro – hoger dan vorig jaar, aldus Bovag.

Laag rendement werkplaats

Ook in de resultaten van het magazijn zijn hogere prijzen en marges voor onderdelen zichtbaar. De omzet steeg 12 procent en het afdelingsresultaat ruim 18 procent, terwijl het aantal magazijnmedewerkers nagenoeg gelijk bleef. In de werkplaats is het beeld veel minder rooskleurig, aangezien de omzetstijging van bijna 6,5 procent zich slechts vertaalt in een 1,2 procent hoger afdelingsresultaat van 153.500 euro.

Het aantal voltijdsmonteurs nam met ruim 4 procent toe tot 6,1 per vestiging, maar hun aantal gefactureerde uren zakte eveneens tot een dieptepunt van 1.158 op jaarbasis (prognose). De bezettingsgraad en efficiency in de werkplaats namen daarentegen wel beduidend toe in vergelijking met een jaar eerder, met 4 tot 5 procent. De absorptieratio -oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekt – steeg marginaal tot 75,2 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bezorgdheid Bovag neemt toe ondanks stijgend dealerrendement | Automotive Online

Bezorgdheid Bovag neemt toe ondanks stijgend dealerrendement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Shutterstock)

De invloed van de gestegen energieprijzen was tot en met het 3e kwartaal van 2022 nog relatief beperkt.

In de eerste drie kwartalen van 2022 boekten autodealers per vestiging een gemiddelde nettowinst van 1,78 procent, tegen 1,36 procent een jaar eerder (inclusief 0,36 procent NOW). Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer van Bovag Autodealers.

De invloed van de gestegen energieprijzen was tot en met het 3e kwartaal van 2022 nog relatief beperkt, hoewel de huisvestingskosten – inclusief energieverbruik – in absolute bedragen al gemiddeld 20.000 euro hoger waren dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale gemiddelde omzet per vestiging steeg met 9 procent tot ruim 9,5 miljoen euro en percentage huisvestingskosten ten opzichte van de omzet bleef gelijk op 1,7 procent.

Niet rooskleurig

De prijzen en marges van zowel nieuwe als gebruikte auto’s liggen beduidend hoger, maar een aanstaande recessie, hogere personeelskosten en energieprijzen zijn reden voor waakzaamheid, stelt Bovag. “In de volgende Branchebarometers over Q4 en Q1 zullen we gaan zien welke invloed de hoge energieprijzen hebben, maar het moge duidelijk zijn dat de vooruitzichten niet rooskleurig zijn”, stelt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. “De hoge verkoopprijzen en marges van nieuwe en gebruikte auto’s en van onderdelen houden de dealers nu op de been en ik raad iedereen dan ook aan een stevig appeltje voor de dorst te reserveren.”

De brutomarge per transactie steeg met ongeveer een kwart ten opzichte van de eerste 3 kwartalen van 2021, terwijl er per vestiging ruim 3 procent minder nieuwe auto’s en ruim 4 procent minder occasions werden verkocht. De voorraadwaarde van gebruikte auto’s ligt 22,5 procent – oftewel ruim 160.000 euro – hoger dan vorig jaar, aldus Bovag.

Laag rendement werkplaats

Ook in de resultaten van het magazijn zijn hogere prijzen en marges voor onderdelen zichtbaar. De omzet steeg 12 procent en het afdelingsresultaat ruim 18 procent, terwijl het aantal magazijnmedewerkers nagenoeg gelijk bleef. In de werkplaats is het beeld veel minder rooskleurig, aangezien de omzetstijging van bijna 6,5 procent zich slechts vertaalt in een 1,2 procent hoger afdelingsresultaat van 153.500 euro.

Het aantal voltijdsmonteurs nam met ruim 4 procent toe tot 6,1 per vestiging, maar hun aantal gefactureerde uren zakte eveneens tot een dieptepunt van 1.158 op jaarbasis (prognose). De bezettingsgraad en efficiency in de werkplaats namen daarentegen wel beduidend toe in vergelijking met een jaar eerder, met 4 tot 5 procent. De absorptieratio -oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekt – steeg marginaal tot 75,2 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.