Occasions en verkoopmarge helpen Riva (Wittebrug en Davo) aan recordwinst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Wittebrug opende vorig jaar zijn nieuwe Audi-flagshipstore. (Foto: Wittebrug)

Dealerbedrijf Riva Holding, moeder van Wittebrug en Davo, heeft in 2021 een nettowinst geboekt van 11,1 miljoen euro (+52%) op een omzet van 424 miljoen euro (+14%). Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. Voor dit jaar verwacht het een resultaat dat in lijn is met vorig jaar.

Het hogere resultaat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een stijgende verkoop van occasions en de hogere marges bij de verkoop van nieuwe auto’s. De leaseportefeuille groeide naar 10 duizend voertuigen (waarvan 7 duizend op de balans van Wittebrug). Het schadebedrijf kende een lager resultaat, mede als gevolg van de coronalockdowns. Het bedrijf verwacht dit jaar verder te groeien met de lease- en verhuurtak. Zo werd er vorig jaar veel geïnvesteerd in KAV Autoverhuur, dat begin 2021 werd gekocht.

Verbreden

Het bedrijf schetst in zijn jaarverslag de risico’s. Zo houdt rekening met een jaarlijkse daling van de onderhoudsvraag met enkele procenten, als gevolg van de elektrificering van het wagenpark. Rond 2030 zal dit zich dan op 60 procent van het huidige niveau stabiliseren. Wel merkt Riva op van de daling in de onderhoudsvraag vooralsnog niets te merken.

Ook stelt het in hoge mate afhankelijk te zijn van twee leveranciers, Volkswagen en Stellantis. Om die afhankelijkheid te verminderen kocht het bedrijf twee jaar geleden Preuninger (dat onder meer Hyundai voert) en sluit het niet uit nog meer acquisities van dealeractiviteiten te doen.

Vastgoed

Ook zet het bedrijf in op verbreding van de activiteiten, zo investeert het in een energiedochter. Verder is er veel aandacht voor klantenbinding, onder meer via de verkoop van financierings- en verzekeringsproducten. Verder investeert het bedrijf in  hr, om zo een aantrekkelijke werkgever te blijven.

De vastgoedportefeuille leverde ook een positieve bijdrage aan het resultaat. Dit jaar start Riva met het zelf ontwikkelen van vastgoedprojecten. In Leidschendam worden 89 woningen ontwikkeld op een locatie die Davo heeft verlaten. In 2023 wordt een (niet-automotive) pand in Amsterdam gesloopt; daar moeten ruim tweehonderd appartementen gebouwd worden.

Riva staat op plek 9 in de Automotive Dealerholdingtop 60. Bestel de uitgave hier.

Naast verbreding is kostenefficiëntie van groot belang om eventuele tegenvallers op te vallen, schrijft Riva. “Gezien de ontwikkelingen in de branche is permanente optimalisatie en kostenreductie voor onze dealerbedrijven noodzakelijk”, schrijft het bedrijf. “Door ons bedrijf zo in te richten denken we tegenvallers te kunnen compenseren en winstgevend te blijven.”

Op basis van de huidige stand van zaken en inzichten denkt Riva dat omzet en resultaat in lijn met vorig jaar zullen zijn. Maar stelt het bedrijf: “De onzekerheid met betrekking tot de uitlevering van voertuigen en de eventuele impact op het resultaat zijn moeilijk in te schatten.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Occasions en verkoopmarge helpen Riva (Wittebrug en Davo) aan recordwinst | Automotive Online

Occasions en verkoopmarge helpen Riva (Wittebrug en Davo) aan recordwinst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Wittebrug opende vorig jaar zijn nieuwe Audi-flagshipstore. (Foto: Wittebrug)

Dealerbedrijf Riva Holding, moeder van Wittebrug en Davo, heeft in 2021 een nettowinst geboekt van 11,1 miljoen euro (+52%) op een omzet van 424 miljoen euro (+14%). Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. Voor dit jaar verwacht het een resultaat dat in lijn is met vorig jaar.

Het hogere resultaat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een stijgende verkoop van occasions en de hogere marges bij de verkoop van nieuwe auto’s. De leaseportefeuille groeide naar 10 duizend voertuigen (waarvan 7 duizend op de balans van Wittebrug). Het schadebedrijf kende een lager resultaat, mede als gevolg van de coronalockdowns. Het bedrijf verwacht dit jaar verder te groeien met de lease- en verhuurtak. Zo werd er vorig jaar veel geïnvesteerd in KAV Autoverhuur, dat begin 2021 werd gekocht.

Verbreden

Het bedrijf schetst in zijn jaarverslag de risico’s. Zo houdt rekening met een jaarlijkse daling van de onderhoudsvraag met enkele procenten, als gevolg van de elektrificering van het wagenpark. Rond 2030 zal dit zich dan op 60 procent van het huidige niveau stabiliseren. Wel merkt Riva op van de daling in de onderhoudsvraag vooralsnog niets te merken.

Ook stelt het in hoge mate afhankelijk te zijn van twee leveranciers, Volkswagen en Stellantis. Om die afhankelijkheid te verminderen kocht het bedrijf twee jaar geleden Preuninger (dat onder meer Hyundai voert) en sluit het niet uit nog meer acquisities van dealeractiviteiten te doen.

Vastgoed

Ook zet het bedrijf in op verbreding van de activiteiten, zo investeert het in een energiedochter. Verder is er veel aandacht voor klantenbinding, onder meer via de verkoop van financierings- en verzekeringsproducten. Verder investeert het bedrijf in  hr, om zo een aantrekkelijke werkgever te blijven.

De vastgoedportefeuille leverde ook een positieve bijdrage aan het resultaat. Dit jaar start Riva met het zelf ontwikkelen van vastgoedprojecten. In Leidschendam worden 89 woningen ontwikkeld op een locatie die Davo heeft verlaten. In 2023 wordt een (niet-automotive) pand in Amsterdam gesloopt; daar moeten ruim tweehonderd appartementen gebouwd worden.

Riva staat op plek 9 in de Automotive Dealerholdingtop 60. Bestel de uitgave hier.

Naast verbreding is kostenefficiëntie van groot belang om eventuele tegenvallers op te vallen, schrijft Riva. “Gezien de ontwikkelingen in de branche is permanente optimalisatie en kostenreductie voor onze dealerbedrijven noodzakelijk”, schrijft het bedrijf. “Door ons bedrijf zo in te richten denken we tegenvallers te kunnen compenseren en winstgevend te blijven.”

Op basis van de huidige stand van zaken en inzichten denkt Riva dat omzet en resultaat in lijn met vorig jaar zullen zijn. Maar stelt het bedrijf: “De onzekerheid met betrekking tot de uitlevering van voertuigen en de eventuele impact op het resultaat zijn moeilijk in te schatten.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.