Stellantis stopt met verkoop van bestelwagens met brandstofmotor op geel kenteken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De elektrische Vivaro. (Foto: Opel)

Fabrikant Stellantis stopt dit jaar met de verkoop van bestelwagens met brandstofmotor op geel kenteken. Dat bevestigt Stellantis Nederland aan Automotive. De huidige voorraden worden nog verkocht en daarna zijn er uitsluitend nog e-bestellers te koop.

Stellantis zegt dit te doen in verband met de Europese CO2-eisen. De bestellers dragen door hun vorm en gewicht relatief veel bij aan de CO2-uitstoot van de personenwagenmix, stelt de fabrikant. De EU geeft fabrikanten 95 euro boete voor iedere gram overschrijding van de norm, die ieder jaar scherper wordt gesteld. Zo krijgen fabrikanten vanaf dit jaar minder supercredits voor iedere verkochte EV.

Vivaro

Slechts een beperkt deel van het bestelleraanbod wordt op geel kenteken verkocht. In Nederland verkocht de fabrikant vorig jaar ruim 500 bestellers op geel kenteken, voornamelijk Opel Vivaro’s (370) en Peugeots Expert (90). Dat is iets meer dan 3 procent van de totale bestelwagenverkoop van het merk (15 duizend). Stellantis meldt dat voor de meeste modellen dit jaar een elektrische variant beschikbaar is.

Op grijs kenteken zijn nog gewoon verbrandingsmotoren verkrijgbaar. Bestellers op grijs kenteken vallen in een ander CO2-regime. Stellantis meldde eerder al het grootste deel van zijn vloot in 2030 volledig geëlektrificeerd te willen hebben.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • P.C. Steigstra

    Ha Bart, De kop moet “uitsluitend op grijs kenteken” zijn toch? (ik schrok al :-))

    grtn en fijne dag

  • Luberto van Buiten

    [quote name=”P.C. Steigstra”]Ha Bart, De kop moet “uitsluitend op grijs kenteken” zijn toch? (ik schrok al :-))

    grtn en fijne dag[/quote]
    Ik zie de verwarring: er wordt niet bedoeld dat Stellantis geen elektrische auto’s meer op grijs kenteken verkoopt, maar dat op geel kenteken alleen nog elektrische bestellers worden verkocht. Dus op een grijs kenteken kan allebei, op geel alleen een EV

Stellantis stopt met verkoop van bestelwagens met brandstofmotor op geel kenteken | Automotive Online

Stellantis stopt met verkoop van bestelwagens met brandstofmotor op geel kenteken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De elektrische Vivaro. (Foto: Opel)

Fabrikant Stellantis stopt dit jaar met de verkoop van bestelwagens met brandstofmotor op geel kenteken. Dat bevestigt Stellantis Nederland aan Automotive. De huidige voorraden worden nog verkocht en daarna zijn er uitsluitend nog e-bestellers te koop.

Stellantis zegt dit te doen in verband met de Europese CO2-eisen. De bestellers dragen door hun vorm en gewicht relatief veel bij aan de CO2-uitstoot van de personenwagenmix, stelt de fabrikant. De EU geeft fabrikanten 95 euro boete voor iedere gram overschrijding van de norm, die ieder jaar scherper wordt gesteld. Zo krijgen fabrikanten vanaf dit jaar minder supercredits voor iedere verkochte EV.

Vivaro

Slechts een beperkt deel van het bestelleraanbod wordt op geel kenteken verkocht. In Nederland verkocht de fabrikant vorig jaar ruim 500 bestellers op geel kenteken, voornamelijk Opel Vivaro’s (370) en Peugeots Expert (90). Dat is iets meer dan 3 procent van de totale bestelwagenverkoop van het merk (15 duizend). Stellantis meldt dat voor de meeste modellen dit jaar een elektrische variant beschikbaar is.

Op grijs kenteken zijn nog gewoon verbrandingsmotoren verkrijgbaar. Bestellers op grijs kenteken vallen in een ander CO2-regime. Stellantis meldde eerder al het grootste deel van zijn vloot in 2030 volledig geëlektrificeerd te willen hebben.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • P.C. Steigstra

    Ha Bart, De kop moet “uitsluitend op grijs kenteken” zijn toch? (ik schrok al :-))

    grtn en fijne dag

  • Luberto van Buiten

    [quote name=”P.C. Steigstra”]Ha Bart, De kop moet “uitsluitend op grijs kenteken” zijn toch? (ik schrok al :-))

    grtn en fijne dag[/quote]
    Ik zie de verwarring: er wordt niet bedoeld dat Stellantis geen elektrische auto’s meer op grijs kenteken verkoopt, maar dat op geel kenteken alleen nog elektrische bestellers worden verkocht. Dus op een grijs kenteken kan allebei, op geel alleen een EV