Vinfast trok voormalig Opel-topman Loscheller aan voor de uitrol van het merk

Op Bezoek | Vietnamese autofabrikant richt pijlen op Nederland

Op bezoek • Er zijn de afgelopen jaren talloze nieuwe automerken aangekondigd, maar Vinfast is anders — zegt Vinfast. Kosten nog moeite worden gespaard om het nieuwe automerk in Europa te lanceren. Namens Automotive nam journalist Perry Snijders een kijkje in de ontwerpkeuken van het ambitieuze automerk uit Vietnam.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Een impressie van de eerste Vinfast voor de Europese markt. (Foto: Vinfast)

De kennismaking met Vinfast vindt niet plaats in Hanoi en evenmin in Amsterdam, waar het Nederlandse hoofdkantoor te vinden is, maar in Turijn. Niet zo raar want de nieuwe modellen van het merk zijn ontworpen door Pininfarina. Dat het nieuwe merk voor de ontwerper met de grootste naam koos, is geen toeval; ‘grootste’ en ‘beste’ zijn terugkerende woorden in de historie van het ambitieuze bedrijf dat vanaf volgend jaar auto’s wil verkopen in Nederland.

Oprichter Phạm Nhật Vượng startte het bedrijf in 1993, opvallend genoeg in Oekraïne, waar hij een Vietnamees restaurant begon, maar al snel uitbreidde met de productie van instant noedels. Maar zijn ambities reikten verder dan dat — veel verder. De business in Oekraïne werd verkocht aan Nestlé en Vượng keerde terug naar zijn vaderland. Daar groeide zijn bedrijf onder de naam Vingroup uit tot het grootste conglomeraat van het land.

vinfast factory 3

Het hoogste gebouw van Zuidoost-Azië? Het hoofdkantoor van Vingroup. De Formule 1-race die in Vietnam zou plaatsvinden? Gefinancierd door Vingroup. Het meest luxueuze vakantieoord van Vietnam? Eigendom van Vingroup. Het is dus niet zomaar een stelletje dagdromers dat een automerk hoopt te beginnen, er steekt een serieus bedrijf achter.

Vertrouwen

“Dat ze serieus zijn, kun je zien aan hun voorbereidingen,” zegt Kevin Rice, chief creative officer van Pininfarina, dat de nieuwe modellen van Vinfast ontworpen heeft. “Ze hebben een fabriek neergezet (zie foto) die 250 tot 500 duizend auto’s per jaar kan bouwen en die kan wedijveren met de modernste autofabrieken die ik ken. Daardoor zijn we vol vertrouwen over de bouwkwaliteit van de auto’s”, aldus Rice.

De aanwezige journalisten mochten de definitieve versie van de auto al zien, maar pas in november mogen de beelden die ervan gemaakt zijn getoond worden. Wel kunnen we zeggen dat de auto veel lijkt op het op de foto getoonde model.

VInfast gaat in Nederland echte showrooms openen.

Volgens Rice heeft het model dat naar Nederland komt, de elektrische VF e35 met een actieradius van ongeveer 500 kilometer, een heel subtiel knikje over de flank, maar ook een bolling. “Dat zorgt ervoor dat de auto er dynamisch uitziet, maar je kunt het alleen doen als je zeker weet dat het in serieproductie ook perfect gebouwd kan worden. Dan versterkt dat het ontwerp, maar als het net niet aansluit verzwakt het de auto juist, dan val je door de mand als serieuze autobouwer.”

En dat Vinfast van plan is een serieuze autobouwer te worden, staat wel vast. Het merk trok namelijk eerder dit jaar Michael Lohscheller aan als nieuwe ceo. In de zomer verruilde hij Opel voor het (nog) onbekende merk uit Vietnam. “Ik ben in mijn hele carrière altijd enthousiast geweest over nieuwe, grote uitdagingen — en het introduceren van een nieuw wereldwijd merk vanuit een land dat nog geen eigen auto-industrie heeft, hoort daar zeker bij.”

Showrooms

Lohscheller is de internationale chef voor het merk, maar tijdens onze trip naar Turijn kon hij alleen via een videoverbinding aanwezig zijn. Hij verbleef namelijk in Vietnam en voor dat land gelden nog altijd reisbeperkingen vanwege het coronavirus. Dat maakt dat Emiel Hendriksen, de country sales director Netherlands, nog nooit op het hoofdkantoor van zijn werkgever is geweest. “Je moet er minimaal veertien dagen in quarantaine, maar momenteel heb ik wel dingen te doen die dringender zijn,” zegt hij. “We hebben een kantoor in Amsterdam, maar op dit moment werk ik nog vanuit huis — ik ben op dit moment nog de enige.”

Dat blijft hij echter niet lang. “We tuigen een hoofdkantoor in Amsterdam op, maar daarnaast openen we ook eigen vestigingen op andere locaties. We zijn een nieuw merk, dus je moet deze auto kunnen zien en voelen. Daarom zullen het ook echte showrooms zijn, geen clubs of lounges of iets dergelijks. Ook voor de service kun je daar terecht.” Een concreet aantal vestigingen kan Hendriksen echter nog niet noemen. “Bij merken als Tesla en Polestar zie je echter wel dat je niet heel veel vestigingen nodig hebt. Zeker in het begin zullen we nog iets onder het aantal vestigingen zitten dat zij hebben.”

Gewoon goed

Hoe het bij Tesla werkt, weet Hendriksen heel goed; het is zijn vorige werkgever. Hij is niet de enige uit het Europese managementteam die daar vandaan komt, al komen er ook een paar van Nissan. De Duitse country sales director leerde merken bouwen bij Apple en Starbucks. Dat roept de vraag op of we Vinfast moeten zien als een soort Nissan, met degelijke auto’s die je zonder opsmuk van A naar B brengen, of toch eerder als een Vietnamees equivalent van grote merken als Tesla, Apple en Starbucks. Hendriksen: “We gaan niet zeggen dat we met Vinfast het wiel opnieuw uit hebben gevonden. De auto’s zien er goed uit en moeten waar voor hun geld bieden. Dat wil niet zeggen dat ze de goedkoopste in hun klasse moeten zijn. Ze moeten gewoon goed zijn.”

Volgend jaar november moeten de eerste Vinfasts worden afgeleverd.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Persintroductie Vinfast / Wanneer: 25 september, Vinfast-kantoor Turijn / Aantal bezoekers: 25 / Doelgroep: Journalisten

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op Bezoek | Vietnamese autofabrikant richt pijlen op Nederland | Automotive Online
Vinfast trok voormalig Opel-topman Loscheller aan voor de uitrol van het merk

Op Bezoek | Vietnamese autofabrikant richt pijlen op Nederland

Op bezoek • Er zijn de afgelopen jaren talloze nieuwe automerken aangekondigd, maar Vinfast is anders — zegt Vinfast. Kosten nog moeite worden gespaard om het nieuwe automerk in Europa te lanceren. Namens Automotive nam journalist Perry Snijders een kijkje in de ontwerpkeuken van het ambitieuze automerk uit Vietnam.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Een impressie van de eerste Vinfast voor de Europese markt. (Foto: Vinfast)

De kennismaking met Vinfast vindt niet plaats in Hanoi en evenmin in Amsterdam, waar het Nederlandse hoofdkantoor te vinden is, maar in Turijn. Niet zo raar want de nieuwe modellen van het merk zijn ontworpen door Pininfarina. Dat het nieuwe merk voor de ontwerper met de grootste naam koos, is geen toeval; ‘grootste’ en ‘beste’ zijn terugkerende woorden in de historie van het ambitieuze bedrijf dat vanaf volgend jaar auto’s wil verkopen in Nederland.

Oprichter Phạm Nhật Vượng startte het bedrijf in 1993, opvallend genoeg in Oekraïne, waar hij een Vietnamees restaurant begon, maar al snel uitbreidde met de productie van instant noedels. Maar zijn ambities reikten verder dan dat — veel verder. De business in Oekraïne werd verkocht aan Nestlé en Vượng keerde terug naar zijn vaderland. Daar groeide zijn bedrijf onder de naam Vingroup uit tot het grootste conglomeraat van het land.

vinfast factory 3

Het hoogste gebouw van Zuidoost-Azië? Het hoofdkantoor van Vingroup. De Formule 1-race die in Vietnam zou plaatsvinden? Gefinancierd door Vingroup. Het meest luxueuze vakantieoord van Vietnam? Eigendom van Vingroup. Het is dus niet zomaar een stelletje dagdromers dat een automerk hoopt te beginnen, er steekt een serieus bedrijf achter.

Vertrouwen

“Dat ze serieus zijn, kun je zien aan hun voorbereidingen,” zegt Kevin Rice, chief creative officer van Pininfarina, dat de nieuwe modellen van Vinfast ontworpen heeft. “Ze hebben een fabriek neergezet (zie foto) die 250 tot 500 duizend auto’s per jaar kan bouwen en die kan wedijveren met de modernste autofabrieken die ik ken. Daardoor zijn we vol vertrouwen over de bouwkwaliteit van de auto’s”, aldus Rice.

De aanwezige journalisten mochten de definitieve versie van de auto al zien, maar pas in november mogen de beelden die ervan gemaakt zijn getoond worden. Wel kunnen we zeggen dat de auto veel lijkt op het op de foto getoonde model.

VInfast gaat in Nederland echte showrooms openen.

Volgens Rice heeft het model dat naar Nederland komt, de elektrische VF e35 met een actieradius van ongeveer 500 kilometer, een heel subtiel knikje over de flank, maar ook een bolling. “Dat zorgt ervoor dat de auto er dynamisch uitziet, maar je kunt het alleen doen als je zeker weet dat het in serieproductie ook perfect gebouwd kan worden. Dan versterkt dat het ontwerp, maar als het net niet aansluit verzwakt het de auto juist, dan val je door de mand als serieuze autobouwer.”

En dat Vinfast van plan is een serieuze autobouwer te worden, staat wel vast. Het merk trok namelijk eerder dit jaar Michael Lohscheller aan als nieuwe ceo. In de zomer verruilde hij Opel voor het (nog) onbekende merk uit Vietnam. “Ik ben in mijn hele carrière altijd enthousiast geweest over nieuwe, grote uitdagingen — en het introduceren van een nieuw wereldwijd merk vanuit een land dat nog geen eigen auto-industrie heeft, hoort daar zeker bij.”

Showrooms

Lohscheller is de internationale chef voor het merk, maar tijdens onze trip naar Turijn kon hij alleen via een videoverbinding aanwezig zijn. Hij verbleef namelijk in Vietnam en voor dat land gelden nog altijd reisbeperkingen vanwege het coronavirus. Dat maakt dat Emiel Hendriksen, de country sales director Netherlands, nog nooit op het hoofdkantoor van zijn werkgever is geweest. “Je moet er minimaal veertien dagen in quarantaine, maar momenteel heb ik wel dingen te doen die dringender zijn,” zegt hij. “We hebben een kantoor in Amsterdam, maar op dit moment werk ik nog vanuit huis — ik ben op dit moment nog de enige.”

Dat blijft hij echter niet lang. “We tuigen een hoofdkantoor in Amsterdam op, maar daarnaast openen we ook eigen vestigingen op andere locaties. We zijn een nieuw merk, dus je moet deze auto kunnen zien en voelen. Daarom zullen het ook echte showrooms zijn, geen clubs of lounges of iets dergelijks. Ook voor de service kun je daar terecht.” Een concreet aantal vestigingen kan Hendriksen echter nog niet noemen. “Bij merken als Tesla en Polestar zie je echter wel dat je niet heel veel vestigingen nodig hebt. Zeker in het begin zullen we nog iets onder het aantal vestigingen zitten dat zij hebben.”

Gewoon goed

Hoe het bij Tesla werkt, weet Hendriksen heel goed; het is zijn vorige werkgever. Hij is niet de enige uit het Europese managementteam die daar vandaan komt, al komen er ook een paar van Nissan. De Duitse country sales director leerde merken bouwen bij Apple en Starbucks. Dat roept de vraag op of we Vinfast moeten zien als een soort Nissan, met degelijke auto’s die je zonder opsmuk van A naar B brengen, of toch eerder als een Vietnamees equivalent van grote merken als Tesla, Apple en Starbucks. Hendriksen: “We gaan niet zeggen dat we met Vinfast het wiel opnieuw uit hebben gevonden. De auto’s zien er goed uit en moeten waar voor hun geld bieden. Dat wil niet zeggen dat ze de goedkoopste in hun klasse moeten zijn. Ze moeten gewoon goed zijn.”

Volgend jaar november moeten de eerste Vinfasts worden afgeleverd.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Persintroductie Vinfast / Wanneer: 25 september, Vinfast-kantoor Turijn / Aantal bezoekers: 25 / Doelgroep: Journalisten

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.