Details megarecall Hyundai Nederland bekend: duizenden Kona’s terug

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Importeur Hyundai Nederland heeft Automotive meer informatie prijsgegeven over de grote terugroepactie die vorige week bekend werd gemaakt. Wereldwijd roept Hyundai 82 duizend elektrische Kona’s en Ioniqs terug. Eind vorig jaar was er voor deze auto’s al een recall van kracht, maar ook na de recall zijn er nog exemplaren in brand gevlogen. In Nederland werden toen meer dan achtduizend auto’s teruggeroepen en het grootste deel daarvan wacht nu een nieuwe recall.

In deze recall moeten er 5.436 Kona EV’s en 772 Ioniqs terug naar de dealer om het batterijpakket te vervangen, zo bevestigt importeur Hyundai Nederland aan Automotive. Het betreft voertuigen die tussen mei 2018 en maart 2020 in Tulsan (Zuid-Korea) zijn gebouwd. De kosten van de recall worden geschat op een kleine 800 miljoen euro. Driekwart van de kosten zou voor rekening komen van batterijfabrikant LG Chem.

Manuren

Dealers melden vorige week aan Automotive dat er voor het vervangen van het batterijpakket 3,6 uur aan garantiewerk gerekend mag worden. De importeur wil daar nog geen uitspraken over doen. “Het industriële proces om de accu’s op de meest efficiënte wijze te vervangen is in ontwikkeling. Het totaal aantal manuren dat er mee gemoeid zal zijn, is nog niet bekend”, meldt de importeur. Lees ook dit achtergrondartikel over de recall. ‘Zelfs grote dealers denken dat ze niet meer dan een tiental voertuigen per dag van een nieuw batterijpakket kunnen voorzien. De verwachting is dat de totale operatie wel tot een halfjaar in beslag kan nemen.’

Alle dealers kunnen in theorie de batterijpakketten vervangen, stelt Hyundai. “Elke Hyundai contractant heeft high volt-gekwalificeerde technici in dienst en equipment beschikbaar  om werkzaamheden aan de batterijpakketten te kunnen verrichten.” Dealers van het merk gaven vorige week al aan te zoeken naar oplossingen om de werkzaamheden goed en efficiënt te kunnen verrichten. Grote dealers denken daarbij dat ze in het voordeel zijn, omdat ze gemakkelijker het werkaanbod kunnen centreren.

De terugroepactie is een van de grootste van de afgelopen jaren. De importeur kan en wil niet zeggen of dit de grootste logistieke operatie is in het bestaan van de fabrikant. “Het is een grote actie, maar we kunnen dit handelen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Details megarecall Hyundai Nederland bekend: duizenden Kona’s terug | Automotive Online

Details megarecall Hyundai Nederland bekend: duizenden Kona’s terug

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Importeur Hyundai Nederland heeft Automotive meer informatie prijsgegeven over de grote terugroepactie die vorige week bekend werd gemaakt. Wereldwijd roept Hyundai 82 duizend elektrische Kona’s en Ioniqs terug. Eind vorig jaar was er voor deze auto’s al een recall van kracht, maar ook na de recall zijn er nog exemplaren in brand gevlogen. In Nederland werden toen meer dan achtduizend auto’s teruggeroepen en het grootste deel daarvan wacht nu een nieuwe recall.

In deze recall moeten er 5.436 Kona EV’s en 772 Ioniqs terug naar de dealer om het batterijpakket te vervangen, zo bevestigt importeur Hyundai Nederland aan Automotive. Het betreft voertuigen die tussen mei 2018 en maart 2020 in Tulsan (Zuid-Korea) zijn gebouwd. De kosten van de recall worden geschat op een kleine 800 miljoen euro. Driekwart van de kosten zou voor rekening komen van batterijfabrikant LG Chem.

Manuren

Dealers melden vorige week aan Automotive dat er voor het vervangen van het batterijpakket 3,6 uur aan garantiewerk gerekend mag worden. De importeur wil daar nog geen uitspraken over doen. “Het industriële proces om de accu’s op de meest efficiënte wijze te vervangen is in ontwikkeling. Het totaal aantal manuren dat er mee gemoeid zal zijn, is nog niet bekend”, meldt de importeur. Lees ook dit achtergrondartikel over de recall. ‘Zelfs grote dealers denken dat ze niet meer dan een tiental voertuigen per dag van een nieuw batterijpakket kunnen voorzien. De verwachting is dat de totale operatie wel tot een halfjaar in beslag kan nemen.’

Alle dealers kunnen in theorie de batterijpakketten vervangen, stelt Hyundai. “Elke Hyundai contractant heeft high volt-gekwalificeerde technici in dienst en equipment beschikbaar  om werkzaamheden aan de batterijpakketten te kunnen verrichten.” Dealers van het merk gaven vorige week al aan te zoeken naar oplossingen om de werkzaamheden goed en efficiënt te kunnen verrichten. Grote dealers denken daarbij dat ze in het voordeel zijn, omdat ze gemakkelijker het werkaanbod kunnen centreren.

De terugroepactie is een van de grootste van de afgelopen jaren. De importeur kan en wil niet zeggen of dit de grootste logistieke operatie is in het bestaan van de fabrikant. “Het is een grote actie, maar we kunnen dit handelen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.