Toyota gaat waterstof promoten en sluit zich aan bij consortium
Toyota Nederland sluit zich aan bij het waterstofconsortium Missie H2, een vereniging met zeven partijen die waterstof wil promoten als belangrijke en duurzame energiedrager voor de toekomst. Dat meldt Toyota importeur Louwman & Parqui vandaag.
Er wordt in de branche discussie gevoerd over de toekomst van waterstof voor personenauto’s. Daimler liet vorige maand nog weten te stoppen met de ontwikkeling van waterstofauto’s, mede vanwege de hoge productiekosten. Hyundai en ook Bosch meldden juist verder te investeren in deze aandrijftechnologie. De toeleverancier zit deze technologie wel vooral ingezet worden voor vrachtwagens, maar Toyota heeft met de Mirai al sinds 2014 een waterstof-personenauto op de markt.Automotives zusterblad Fleet&Mobility interviewde waterstofexpert Ad van Wijk over de toekomst van deze technologie.
Bij Missie H2 zijn naast Toyota Nederland ook Gasunie, Groningen Seaports, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland en Stedin Groep aangesloten. De vereniging wil het gebruik van waterstof promoten en werkt hiervoor ook nauw samen met sportorganisatie NOC*NSF om de mogelijkheden van waterstof te tonen en stimuleren. Als mobiliteitspartner van de Olympische en Paralympische Spelen wil Toyota van Tokio een showcase maken van zijn toekomstvisie op waterstof.