Emil Frey Nederland door grens miljard euro omzet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar kocht Emil Frey dealer Auto Flevo. (Foto: Auto Flevo)

Dealerholding Emil Frey Nederland heeft in 2019 de grens van de één miljard euro omzet geslecht. De omzet lag daarmee 14,5 procent hoger dan in 2018. De nettowinst daalde met een 25 procent naar 6,1 miljoen euro. Dat meldt het bedrijf in zijn jaarverslag.

Emil Frey is de grootste automotive retailer van Europa, met een geschatte jaaromzet van 13 miljard euro. Het bedrijf voert in Nederland 13 merken en heeft in totaal 49 vestigingen. Er werken 1.996 mensen bij het bedrijf. Vorig jaar kocht het onder meer VW-dealer Auto Flevo, nam het een belang in online verkoopsite Qoets en opende het een nieuwe Mini-showroom in Breukelen. Emil Frey geef in zijn jaarverslag beperkt inzicht in de prestaties van de divisies. Het bedrijf verkocht in 2019 ruim 19 duizend nieuwe auto’s (+1,7%) en zag het aantal leasecontracten bij MKB Lease met 14 procent toenemen tot 4.500.

De lagere winst wordt veroorzaakt door de aanhoudende druk op marges en een moeizaam jaar voor de Franse merken, waarbij vooral het resultaat van Renault tegenviel. Dat merk zag het aantal registraties met een kleine 40 procent teruglopen. Ook meldt Emil Frey dat de – winstgevende – vastgoedactiviteiten niet langer in het resultaat van de Nederlandse organisatie zijn opgenomen maar in die van de groep.

Corona

Het bedrijf meldt dat het maatregelen genomen heeft om de impact van de corona-uitbraak te beperken. Zo maakt het gebuikt van de noodmaatregelen van de overheid en zijn de kredietlijnen bij financiers verruimd. “Uit scenario-onderzoek blijkt dat de liquiditeitspositie van de groep sterk is, maar een negatief resultaat zou de solvabiliteit kunnen verlagen”, meldt het bedrijf. Emil Frey heeft eind 2019 een eigen vermogen van 94,9 miljoen euro op een balanstotaal van 327 miljoen euro, waarvan een kleine zes miljoen euro aan goodwill. Op groepsniveau worden nu maatregelen genomen om de solvabiliteit te vergroten. “Op basis van deze maatregelen hebben wij alle vertrouwen in de toekomst”, schrijft het bedrijf, zonder in detail te treden over de verwachte impact op omzet en winst.

Integratie Nefkens-clusters

Ook voor corona was het bedrijf al voorzichtig over de ontwikkelingen in 2020. “De verhoging van de bijtelling in 2021, de onzekerheid omtrent de bpm door de invoer van de WLTP, de Europese CO2-normen en economische onzekerheid belemmeren de groei.”

De geplande investeringen in onder andere corporate identity en het aanleggen van laadinfrastructuur gaan gewoon door. Ook wil het bedrijf de sales en aftersales optimaliseren, onder meer door te investeren in e-commerceplatforms. Om het resultaat van de Peugeot-divisie te verbeteren zullen de drie Nefkens-clusters worden geïntegreerd en zal het aantal vestigingen worden teruggebracht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Emil Frey Nederland door grens miljard euro omzet | Automotive Online

Emil Frey Nederland door grens miljard euro omzet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar kocht Emil Frey dealer Auto Flevo. (Foto: Auto Flevo)

Dealerholding Emil Frey Nederland heeft in 2019 de grens van de één miljard euro omzet geslecht. De omzet lag daarmee 14,5 procent hoger dan in 2018. De nettowinst daalde met een 25 procent naar 6,1 miljoen euro. Dat meldt het bedrijf in zijn jaarverslag.

Emil Frey is de grootste automotive retailer van Europa, met een geschatte jaaromzet van 13 miljard euro. Het bedrijf voert in Nederland 13 merken en heeft in totaal 49 vestigingen. Er werken 1.996 mensen bij het bedrijf. Vorig jaar kocht het onder meer VW-dealer Auto Flevo, nam het een belang in online verkoopsite Qoets en opende het een nieuwe Mini-showroom in Breukelen. Emil Frey geef in zijn jaarverslag beperkt inzicht in de prestaties van de divisies. Het bedrijf verkocht in 2019 ruim 19 duizend nieuwe auto’s (+1,7%) en zag het aantal leasecontracten bij MKB Lease met 14 procent toenemen tot 4.500.

De lagere winst wordt veroorzaakt door de aanhoudende druk op marges en een moeizaam jaar voor de Franse merken, waarbij vooral het resultaat van Renault tegenviel. Dat merk zag het aantal registraties met een kleine 40 procent teruglopen. Ook meldt Emil Frey dat de – winstgevende – vastgoedactiviteiten niet langer in het resultaat van de Nederlandse organisatie zijn opgenomen maar in die van de groep.

Corona

Het bedrijf meldt dat het maatregelen genomen heeft om de impact van de corona-uitbraak te beperken. Zo maakt het gebuikt van de noodmaatregelen van de overheid en zijn de kredietlijnen bij financiers verruimd. “Uit scenario-onderzoek blijkt dat de liquiditeitspositie van de groep sterk is, maar een negatief resultaat zou de solvabiliteit kunnen verlagen”, meldt het bedrijf. Emil Frey heeft eind 2019 een eigen vermogen van 94,9 miljoen euro op een balanstotaal van 327 miljoen euro, waarvan een kleine zes miljoen euro aan goodwill. Op groepsniveau worden nu maatregelen genomen om de solvabiliteit te vergroten. “Op basis van deze maatregelen hebben wij alle vertrouwen in de toekomst”, schrijft het bedrijf, zonder in detail te treden over de verwachte impact op omzet en winst.

Integratie Nefkens-clusters

Ook voor corona was het bedrijf al voorzichtig over de ontwikkelingen in 2020. “De verhoging van de bijtelling in 2021, de onzekerheid omtrent de bpm door de invoer van de WLTP, de Europese CO2-normen en economische onzekerheid belemmeren de groei.”

De geplande investeringen in onder andere corporate identity en het aanleggen van laadinfrastructuur gaan gewoon door. Ook wil het bedrijf de sales en aftersales optimaliseren, onder meer door te investeren in e-commerceplatforms. Om het resultaat van de Peugeot-divisie te verbeteren zullen de drie Nefkens-clusters worden geïntegreerd en zal het aantal vestigingen worden teruggebracht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.