Autonieuws | Enthousiaste reacties op Corolla-comeback

Autonieuws • De wereldwijd best verkochte auto van vorig jaar, de Corolla, was al jaren niet meer in Nederland verkrijgbaar. Daar komt nu verandering in: de vorig jaar als Auris gepresenteerde auto is omgedoopt tot Corolla. De nieuwe Corolla krijgt van het automotive-panel, waarin met ingang van deze editie technisch specialist Mivar Group ook plaatsneemt – een dikke acht. 
Redactie Redactie
• Laatste update:

De Corolla is inmiddels te vinden in de dealershowroom. Toyota komt met meerdere uitvoeringen, waaronder een sedan. De verkopen van de Auris waren de afgelopen jaren ingezakt en het is nu aan de Corolla om weer aantallen te scoren. Heeft de auto de potentie om dat doel te realiseren? 

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek. 

Wat spreekt in zijn voordeel?
De hybride aandrijflijnen zorgen voor een gunstig benzineverbruik. Daarbij ziet hij er aantrekkelijker uit dan de Auris die hij opvolgt. En de betrouwbare reputatie.
Wat in zijn nadeel?

Hij is op de achterbank en in de bagageruimte wat krap, maar gelukkig is er een stationwagon met langere wielbasis en meer ruimte. Hoewel Toyota zelf schermt met kreten als ‘hot hybrid hatchback’ zien wij het als een zeer goede allrounder met veel comfort.
Consumentenpotentieel
Een 9.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?
Een automaat hybride met een vanaf prijs van 26.395 euro is redelijk uniek in dit ­segment.
Wat in zijn nadeel?
In het Corolla-segment is ruim voldoende keuze, denk aan de Opel Astra, Skoda Octavia, VW Golf en Ford Focus.
Leasepotentieel
In de leasemarkt zijn de ogen meer gericht op de Corolla Touring Sports dan op de hatchback. Een ruime gezinsauto met automaat, bewezen hybride techniek met redelijk gunstige fiscale waarde. Wij geven een 7,5.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Zowel de merknaam Toyota als zijn voorganger Auris hebben een stevige reputatie op restwaardegebied. Vooral de hybride varianten doen het boven verwachting.
En wat de zwakke?
Zwakke kanten zijn er eigenlijk niet echt. Hooguit dat het internationale karakter wat ten koste kan gaan van de allerlaatste innovaties op het gebied van infotainment en rijhulpsystemen, waarmee de concurrentie ons nog wel eens verwent.
Restwaardepotentieel
Een 8,5. Prijsstelling en rijke standaarduitrusting zijn ook nog pro’s.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?
De lage CO2-waarde voor een hybride die ook nog eens betaalbaar is. Gunstig voor bedrijven die huiverig zijn voor de laadinfrastructuur (en -discipline) is de Corolla een welkome aanvulling.
Wat in zijn nadeel?
Het zou kunnen dat de naam Corolla inmiddels wat ouderwets overkomt in Nederland, maar dat zal snel wennen.
Fleetpotentieel
Een 8. De auto is aantrekkelijke keuze in afwachting van betaalbare EV’s.

Willem van den Brink, dataspecialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Corolla interessant?
Er is zowel een krachtigere 2-liter hybride variant met 180 pk als een kleinere 1.2-liter motorvariant. Dat geeft veel keuzemogelijkheden.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
De onderhoudsinterval is slechts 15 duizend kilometer. Voor kilometervreters betekent dit dat er geregeld garage­bezoeken gepland moeten worden.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
Op basis van de ervaringen met het vorige model en modellen waarmee de techniek is gedeeld (C-HR en Prius), verwachten wij dat de standaard onderhoudskosten iets hoger liggen dan bij concurrerende modellen, vooral vanwege de kortere onderhoudsinterval. Daar staat tegenover dat er gewoon weinig aan kapot gaat, waardoor over de hele looptijd de kosten lager uitvallen dan bij de concurrentie. De onderhoudskosten – o.b.v. 48 maanden en 30.000 km per jaar – komen tussen de 30 en 35 euro per maand uit.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 8. De hybride techniek van Toyota heeft zich in bijna 20 jaar als zeer betrouwbaar bewezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Enthousiaste reacties op Corolla-comeback | Automotive Online

Autonieuws | Enthousiaste reacties op Corolla-comeback

Autonieuws • De wereldwijd best verkochte auto van vorig jaar, de Corolla, was al jaren niet meer in Nederland verkrijgbaar. Daar komt nu verandering in: de vorig jaar als Auris gepresenteerde auto is omgedoopt tot Corolla. De nieuwe Corolla krijgt van het automotive-panel, waarin met ingang van deze editie technisch specialist Mivar Group ook plaatsneemt – een dikke acht. 
Redactie Redactie
• Laatste update:

De Corolla is inmiddels te vinden in de dealershowroom. Toyota komt met meerdere uitvoeringen, waaronder een sedan. De verkopen van de Auris waren de afgelopen jaren ingezakt en het is nu aan de Corolla om weer aantallen te scoren. Heeft de auto de potentie om dat doel te realiseren? 

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek. 

Wat spreekt in zijn voordeel?
De hybride aandrijflijnen zorgen voor een gunstig benzineverbruik. Daarbij ziet hij er aantrekkelijker uit dan de Auris die hij opvolgt. En de betrouwbare reputatie.
Wat in zijn nadeel?

Hij is op de achterbank en in de bagageruimte wat krap, maar gelukkig is er een stationwagon met langere wielbasis en meer ruimte. Hoewel Toyota zelf schermt met kreten als ‘hot hybrid hatchback’ zien wij het als een zeer goede allrounder met veel comfort.
Consumentenpotentieel
Een 9.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?
Een automaat hybride met een vanaf prijs van 26.395 euro is redelijk uniek in dit ­segment.
Wat in zijn nadeel?
In het Corolla-segment is ruim voldoende keuze, denk aan de Opel Astra, Skoda Octavia, VW Golf en Ford Focus.
Leasepotentieel
In de leasemarkt zijn de ogen meer gericht op de Corolla Touring Sports dan op de hatchback. Een ruime gezinsauto met automaat, bewezen hybride techniek met redelijk gunstige fiscale waarde. Wij geven een 7,5.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Zowel de merknaam Toyota als zijn voorganger Auris hebben een stevige reputatie op restwaardegebied. Vooral de hybride varianten doen het boven verwachting.
En wat de zwakke?
Zwakke kanten zijn er eigenlijk niet echt. Hooguit dat het internationale karakter wat ten koste kan gaan van de allerlaatste innovaties op het gebied van infotainment en rijhulpsystemen, waarmee de concurrentie ons nog wel eens verwent.
Restwaardepotentieel
Een 8,5. Prijsstelling en rijke standaarduitrusting zijn ook nog pro’s.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?
De lage CO2-waarde voor een hybride die ook nog eens betaalbaar is. Gunstig voor bedrijven die huiverig zijn voor de laadinfrastructuur (en -discipline) is de Corolla een welkome aanvulling.
Wat in zijn nadeel?
Het zou kunnen dat de naam Corolla inmiddels wat ouderwets overkomt in Nederland, maar dat zal snel wennen.
Fleetpotentieel
Een 8. De auto is aantrekkelijke keuze in afwachting van betaalbare EV’s.

Willem van den Brink, dataspecialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Corolla interessant?
Er is zowel een krachtigere 2-liter hybride variant met 180 pk als een kleinere 1.2-liter motorvariant. Dat geeft veel keuzemogelijkheden.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
De onderhoudsinterval is slechts 15 duizend kilometer. Voor kilometervreters betekent dit dat er geregeld garage­bezoeken gepland moeten worden.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
Op basis van de ervaringen met het vorige model en modellen waarmee de techniek is gedeeld (C-HR en Prius), verwachten wij dat de standaard onderhoudskosten iets hoger liggen dan bij concurrerende modellen, vooral vanwege de kortere onderhoudsinterval. Daar staat tegenover dat er gewoon weinig aan kapot gaat, waardoor over de hele looptijd de kosten lager uitvallen dan bij de concurrentie. De onderhoudskosten – o.b.v. 48 maanden en 30.000 km per jaar – komen tussen de 30 en 35 euro per maand uit.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 8. De hybride techniek van Toyota heeft zich in bijna 20 jaar als zeer betrouwbaar bewezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.