Autonieuws | Kona EV door het dak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel? Hij combineert een hele mooie elektrische actieradius aan een gewild type koetswerk. Hij kost wel iets meer dan de vergelijkbare brandstofauto’s, maar voor een elektrische auto met zo veel capaciteit en zulke goede prestaties valt de prijs weer reuze mee. Met de Ioniq Electric hadden we al goede ervaringen, deze Kona Electric is weer een hele goede volgende stap. Deze auto zal mensen echt aan het denken zetten de overstap naar elektrisch rijden te maken.
Wat in zijn nadeel? Hij heeft een beperkte bagageruimte.
Consumentenpotentieel Een 7,5.

Ivo Burger, directeur Wittebrug Lease

Wat spreekt in zijn voordeel? De lage fiscale bijtelling van 4 procent en actieradius van bijna 500 kilometer (bij de 64kW-accu) maakt deze auto een serieus alternatief voor een benzineauto. Zeker gezien de hoge laadsnelheid aan een snellaadpaal. Vijf jaar garantie en zelfs acht jaar batterijgarantie geeft vertrouwen.
Wat in zijn nadeel? Het uiterlijk, zeker de voorkant met die kleine koplampen, moet je wel aanspreken. Bovendien is de been- en hoofdruimte achterin beperkt. De auto is niet goedkoop: voor hetzelfde geld koop je een Nissan Leaf of Volkswagen e-Golf. Die hebben weliswaar een fors lagere actieradius, maar zijn wel groter en luxer. Bovendien loopt de concurrentie warm.
Leasepotentieel: Een 8.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten? Total Cost of Ownership (TCO) en 4 procent bijtelling – als deze ook in de toekomst blijft gelden – zijn de sterke restwaardekanten van de Kona EV, naast de acceptabele actieradius.
En wat de zwakke? De concurrentie zit niet stil. Ook de nieuwe Leaf komt met een 64 kWh-versie en die is naar alle waarschijnlijkheid zo’n 4.000 euro goedkoper.
Restwaardepotentieel Een 9. Elke middenklasse elektrische auto met een fatsoenlijke actieradius en een redelijke prijsstelling komt in aanmerking voor een hoog restwaardecijfer wat Autotelex betreft.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel? De Hyundai Kona scoort uitstekend als het gaat om actieradius en met een laadsnelheid die kan oplopen tot wel 74kW passeert hij de e-Golf, de Leaf en de i3, en kan hij concurreren met de Tesla Model 3. Voeg daarbij een zeer redelijke aanschaf- en leaseprijs en je kunt verwachten dat deze compacte suv het in de zakelijke markt zeer goed zal gaan doen.
Wat in zijn nadeel? De levertijd van de Kona schijnt inmiddels al opgelopen te zijn tot bijna een jaar, hetgeen waarschijnlijk omzet zal gaan kosten. Tegen die tijd zijn er in zijn prijsklasse meer kapers op de kust zoals de Model 3 en de Kia Niro EV.
Fleetpotentieel Indien de autoregeling EV’s toestaat (en wie wil dat niet): een 9

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Kona EV door het dak | Automotive Online

Autonieuws | Kona EV door het dak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel? Hij combineert een hele mooie elektrische actieradius aan een gewild type koetswerk. Hij kost wel iets meer dan de vergelijkbare brandstofauto’s, maar voor een elektrische auto met zo veel capaciteit en zulke goede prestaties valt de prijs weer reuze mee. Met de Ioniq Electric hadden we al goede ervaringen, deze Kona Electric is weer een hele goede volgende stap. Deze auto zal mensen echt aan het denken zetten de overstap naar elektrisch rijden te maken.
Wat in zijn nadeel? Hij heeft een beperkte bagageruimte.
Consumentenpotentieel Een 7,5.

Ivo Burger, directeur Wittebrug Lease

Wat spreekt in zijn voordeel? De lage fiscale bijtelling van 4 procent en actieradius van bijna 500 kilometer (bij de 64kW-accu) maakt deze auto een serieus alternatief voor een benzineauto. Zeker gezien de hoge laadsnelheid aan een snellaadpaal. Vijf jaar garantie en zelfs acht jaar batterijgarantie geeft vertrouwen.
Wat in zijn nadeel? Het uiterlijk, zeker de voorkant met die kleine koplampen, moet je wel aanspreken. Bovendien is de been- en hoofdruimte achterin beperkt. De auto is niet goedkoop: voor hetzelfde geld koop je een Nissan Leaf of Volkswagen e-Golf. Die hebben weliswaar een fors lagere actieradius, maar zijn wel groter en luxer. Bovendien loopt de concurrentie warm.
Leasepotentieel: Een 8.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten? Total Cost of Ownership (TCO) en 4 procent bijtelling – als deze ook in de toekomst blijft gelden – zijn de sterke restwaardekanten van de Kona EV, naast de acceptabele actieradius.
En wat de zwakke? De concurrentie zit niet stil. Ook de nieuwe Leaf komt met een 64 kWh-versie en die is naar alle waarschijnlijkheid zo’n 4.000 euro goedkoper.
Restwaardepotentieel Een 9. Elke middenklasse elektrische auto met een fatsoenlijke actieradius en een redelijke prijsstelling komt in aanmerking voor een hoog restwaardecijfer wat Autotelex betreft.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel? De Hyundai Kona scoort uitstekend als het gaat om actieradius en met een laadsnelheid die kan oplopen tot wel 74kW passeert hij de e-Golf, de Leaf en de i3, en kan hij concurreren met de Tesla Model 3. Voeg daarbij een zeer redelijke aanschaf- en leaseprijs en je kunt verwachten dat deze compacte suv het in de zakelijke markt zeer goed zal gaan doen.
Wat in zijn nadeel? De levertijd van de Kona schijnt inmiddels al opgelopen te zijn tot bijna een jaar, hetgeen waarschijnlijk omzet zal gaan kosten. Tegen die tijd zijn er in zijn prijsklasse meer kapers op de kust zoals de Model 3 en de Kia Niro EV.
Fleetpotentieel Indien de autoregeling EV’s toestaat (en wie wil dat niet): een 9

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.