RAC verliest dealerschap Maserati

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
De Maserati Levante deze maand op de stand in Genève. (Foto: Maserati)

RAC-directeur Tom van Dijk zegt desgevraagd van niets te weten. “Wij zijn gewoon Maserati-dealer.” Hij geeft verder geen commentaar.

Maserati heeft ambitieuze groeiplannen, onder andere in Nederland waar de verkoop van 90 vorig jaar naar 105 stuks moet groeien. Om de groei-ambities te verwezenlijken, is Maserati bezig met een herstructurering van het internationale distributienetwerk. De afgelopen drie jaar vielen voor Maserati de Nederlandse en Belgische markt onder de regio Maserati Noord-Europa, met Engeland als vestigingslocatie. Dat bleek geen succes. De Benelux, maar ook Frankrijk (inclusief Monaco) en het Iberisch schiereiland vallen nu weer gezamenlijk onder Maserati West Europa. “Engeland heeft een grote Maserati-afzet, waardoor de Benelux en Scandinavische landen er in de oude structuur maar een beetje bij hingen”, aldus Vanhengel.

Expansie

Het sportieve luxemerk Maserati kent onder FCA-ceo Sergio Marchionne een flinke expansie, van een mondiale verkoop van amper 7 duizend auto’s in 2006 naar 50 duizend in 2017. Voor 2020 is de doelstelling zelfs 70 duizend stuks. Volgens Vanhengel verkocht Maserati vorig jaar in de Benelux 450 auto’s, waarvan 120 in Nederland.  Daarvan zijn er in ons land daadwerkelijk maar 90 geregistreerd. “Dat komt doordat onze dealers ook wel auto’s verkopen aan Nederlanders die over de Duitse of Belgische grens wonen”, aldus Vanhengel, die voor dit jaar voorzichtig een aantal van 105 voor Nederland noemt. Louwman Exclusive (Utrecht), Driessen (Eindhoven) en Munsterhuis (Enschede) blijven dealer, met daarnaast Kroymans in Hilversum als aftersales steunpunt.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Reacties

  • J.J. Groot

    Heel bijzonder dat een marketing-manager voor de Benelux duidelijk een andere mening heeft over wel of niet dealerschap van een dealer dan de directie van de desbetreffende dealer. En dat bij zo’n mooi merk.

RAC verliest dealerschap Maserati | Automotive Online

RAC verliest dealerschap Maserati

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
De Maserati Levante deze maand op de stand in Genève. (Foto: Maserati)

RAC-directeur Tom van Dijk zegt desgevraagd van niets te weten. “Wij zijn gewoon Maserati-dealer.” Hij geeft verder geen commentaar.

Maserati heeft ambitieuze groeiplannen, onder andere in Nederland waar de verkoop van 90 vorig jaar naar 105 stuks moet groeien. Om de groei-ambities te verwezenlijken, is Maserati bezig met een herstructurering van het internationale distributienetwerk. De afgelopen drie jaar vielen voor Maserati de Nederlandse en Belgische markt onder de regio Maserati Noord-Europa, met Engeland als vestigingslocatie. Dat bleek geen succes. De Benelux, maar ook Frankrijk (inclusief Monaco) en het Iberisch schiereiland vallen nu weer gezamenlijk onder Maserati West Europa. “Engeland heeft een grote Maserati-afzet, waardoor de Benelux en Scandinavische landen er in de oude structuur maar een beetje bij hingen”, aldus Vanhengel.

Expansie

Het sportieve luxemerk Maserati kent onder FCA-ceo Sergio Marchionne een flinke expansie, van een mondiale verkoop van amper 7 duizend auto’s in 2006 naar 50 duizend in 2017. Voor 2020 is de doelstelling zelfs 70 duizend stuks. Volgens Vanhengel verkocht Maserati vorig jaar in de Benelux 450 auto’s, waarvan 120 in Nederland.  Daarvan zijn er in ons land daadwerkelijk maar 90 geregistreerd. “Dat komt doordat onze dealers ook wel auto’s verkopen aan Nederlanders die over de Duitse of Belgische grens wonen”, aldus Vanhengel, die voor dit jaar voorzichtig een aantal van 105 voor Nederland noemt. Louwman Exclusive (Utrecht), Driessen (Eindhoven) en Munsterhuis (Enschede) blijven dealer, met daarnaast Kroymans in Hilversum als aftersales steunpunt.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Reacties

  • J.J. Groot

    Heel bijzonder dat een marketing-manager voor de Benelux duidelijk een andere mening heeft over wel of niet dealerschap van een dealer dan de directie van de desbetreffende dealer. En dat bij zo’n mooi merk.