‘Onwetende automobilist gebruikt slimme systemen niet’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
foto: Connecting Mobility

Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility onder 1.355 zakelijk rijders. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders. 

“Automobilisten weten vaak niet goed met welke systemen hun auto is uitgevoerd. Mensen die dat wel weten, gebruiken de systemen namelijk wel. Het is dus niet per definitie zo dat mensen de systemen uitschakelen, omdat ze er niet door gewaarschuwd willen worden of uit ergenis”, zegt Ilse Harms, verkeerspsycholoog bij Connecting Mobility. Ook de benaming van de systemen zorgt voor veel verwarring. “De namen van de systemen komen niet altijd overeen met wat mensen denken dat het systeem doet. Daarbij verschilt de naamgeving van de systemen ook nog eens per merk. Het zou goed zijn als fabrikanten meer generieke namen kiezen.” Iets anders is dat er in de showroom vaak weinig wordt uitgelegd over deze systemen, concludeert Harms. “Verder is het belangrijk dat er in de rijopleiding aandacht wordt besteed aan dit onderwerp, zodat mensen er meteen goed mee leren omgaan. Er is op tal van terreinen dus nog veel winst te behalen.” 

Ingeburgerd

Er zijn inmiddels circa vijftig rijhulpsystemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie het meest ingeburgerd en meest gebruikt zijn. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met zogenoemde advanced driver assistance driver-systemen, mede met als doel het aantal ongevallen en slachtoffers terug te dringen en de doorstroming te verbeteren. “De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk) verkeersongeval is enorm. Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil gaan maken”, aldus RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck. “Wij moeten als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten.”

Verbeterd

“Uit dit onderzoek wordt duidelijk dat het veiligheidsbewustzijn verbeterd kan worden”, zegt Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging van Zakelijk Rijders. “Een aantal van deze systemen vormt de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel omhoog.” Het onderzoek is verricht onder zakelijke rijders, omdat “die het meest op de weg zitten en in moderne auto’s rijden”, aldus Harms.

Tijdens de Nationale Platoontest vorig jaar bleek dat veiligheidssystemen voor een betere verkeersveiligheid zorgen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Wim Ruberg

    ‘Het is dus niet per definitie zo dat mensen de systemen uitschakelen, omdat ze er niet door gewaarschuwd willen worden of uit ergenis”, zegt Ilse Harms.

    Aangezien deze systemen standaard aan staan, worden ze dus wel gebruikt, maar zonder dat de bestuurder, die kennelijk niet weet wat er op zijn/haar auto zit, zich er bewust van is!

‘Onwetende automobilist gebruikt slimme systemen niet’ | Automotive Online

‘Onwetende automobilist gebruikt slimme systemen niet’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
foto: Connecting Mobility

Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility onder 1.355 zakelijk rijders. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders. 

“Automobilisten weten vaak niet goed met welke systemen hun auto is uitgevoerd. Mensen die dat wel weten, gebruiken de systemen namelijk wel. Het is dus niet per definitie zo dat mensen de systemen uitschakelen, omdat ze er niet door gewaarschuwd willen worden of uit ergenis”, zegt Ilse Harms, verkeerspsycholoog bij Connecting Mobility. Ook de benaming van de systemen zorgt voor veel verwarring. “De namen van de systemen komen niet altijd overeen met wat mensen denken dat het systeem doet. Daarbij verschilt de naamgeving van de systemen ook nog eens per merk. Het zou goed zijn als fabrikanten meer generieke namen kiezen.” Iets anders is dat er in de showroom vaak weinig wordt uitgelegd over deze systemen, concludeert Harms. “Verder is het belangrijk dat er in de rijopleiding aandacht wordt besteed aan dit onderwerp, zodat mensen er meteen goed mee leren omgaan. Er is op tal van terreinen dus nog veel winst te behalen.” 

Ingeburgerd

Er zijn inmiddels circa vijftig rijhulpsystemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie het meest ingeburgerd en meest gebruikt zijn. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met zogenoemde advanced driver assistance driver-systemen, mede met als doel het aantal ongevallen en slachtoffers terug te dringen en de doorstroming te verbeteren. “De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk) verkeersongeval is enorm. Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil gaan maken”, aldus RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck. “Wij moeten als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten.”

Verbeterd

“Uit dit onderzoek wordt duidelijk dat het veiligheidsbewustzijn verbeterd kan worden”, zegt Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging van Zakelijk Rijders. “Een aantal van deze systemen vormt de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel omhoog.” Het onderzoek is verricht onder zakelijke rijders, omdat “die het meest op de weg zitten en in moderne auto’s rijden”, aldus Harms.

Tijdens de Nationale Platoontest vorig jaar bleek dat veiligheidssystemen voor een betere verkeersveiligheid zorgen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Wim Ruberg

    ‘Het is dus niet per definitie zo dat mensen de systemen uitschakelen, omdat ze er niet door gewaarschuwd willen worden of uit ergenis”, zegt Ilse Harms.

    Aangezien deze systemen standaard aan staan, worden ze dus wel gebruikt, maar zonder dat de bestuurder, die kennelijk niet weet wat er op zijn/haar auto zit, zich er bewust van is!