‘Toyota prolongeert titel als meest waardevolle automerk’

Rob Blom Rob Blom
• Laatste update:

Dit blijkt uit het jaarlijkse Brandz rapport 2017 van Kantar Millward Brown. 

In de lijst Top 100 Most Valuable Global Brands wordt de waarde van Toyota geraamd op 28,7 miljard dollar, drie procent minder dan vorig jaar. Ondanks een verkooptoename daalde de waarde van de Japanners vanwege “uitdagingen op de valutamarkt en toenemende investeringen en personeelskosten”.

BMW daalt, Mercedes stijgt

De marktwaarde van BMW daalde volgens Kantar Millward Brown met 8 procent naar 24,6 miljard dollar, Mercedes-Benz steeg 4 procent naar 23,5 miljard.

Toyota wordt volgens Global Brandz-directeur Peter Walshe door consumenten gezien als een betrouwbaar en waardevol kwaliteitsmerk. “Zelfs toen het merk in zijn terugroepperiode zat. Mensen zeiden zelfs: ‘ik snap alle ophef niet, mijn auto is prima’ en ’Toyota levert al jarenlang veel waar voor je geld”, zo tekent autobranchevakblad Automotive News Europe uit zijn mond op. Het complete overzicht staat in de Automotive Kennisbank.

Het onderzoek is voor de twaalfde keer uitgevoerd en bevat informatie van meer dan drie miljoen consumenten. Toyota is in deze periode tien keer als waardevolste automerk uit de bus gekomen. Google, Apple, Microsoft, Amazon en Facebook voeren dit jaar de ranglijst van alle merken bij elkaar aan. Toyota staat op nummer 30 in de lijst, BMW op nummer 35 en Mercedes op 40. Tesla komt nog niet voor in de top 100 die van de automerken door Nissan afgesloten wordt.

Top 5 automerken

 Positie Merk Top 100 
1 Toyota  30
2 BMW  35
3 Mercedes-Benz  40
4 Ford  83
5 Nissan  100

De merkwaarde van Tesla steeg naar 5,9 miljard dollar en daarmee haalde het merk onder andere het merk Land Rover in. De Britse suv daalde daardoor naar de negende plaats achter Tesla (8), vlak voor Porsche op nummer tien. 

‘Toyota prolongeert titel als meest waardevolle automerk’ | Automotive Online

‘Toyota prolongeert titel als meest waardevolle automerk’

Rob Blom Rob Blom
• Laatste update:

Dit blijkt uit het jaarlijkse Brandz rapport 2017 van Kantar Millward Brown. 

In de lijst Top 100 Most Valuable Global Brands wordt de waarde van Toyota geraamd op 28,7 miljard dollar, drie procent minder dan vorig jaar. Ondanks een verkooptoename daalde de waarde van de Japanners vanwege “uitdagingen op de valutamarkt en toenemende investeringen en personeelskosten”.

BMW daalt, Mercedes stijgt

De marktwaarde van BMW daalde volgens Kantar Millward Brown met 8 procent naar 24,6 miljard dollar, Mercedes-Benz steeg 4 procent naar 23,5 miljard.

Toyota wordt volgens Global Brandz-directeur Peter Walshe door consumenten gezien als een betrouwbaar en waardevol kwaliteitsmerk. “Zelfs toen het merk in zijn terugroepperiode zat. Mensen zeiden zelfs: ‘ik snap alle ophef niet, mijn auto is prima’ en ’Toyota levert al jarenlang veel waar voor je geld”, zo tekent autobranchevakblad Automotive News Europe uit zijn mond op. Het complete overzicht staat in de Automotive Kennisbank.

Het onderzoek is voor de twaalfde keer uitgevoerd en bevat informatie van meer dan drie miljoen consumenten. Toyota is in deze periode tien keer als waardevolste automerk uit de bus gekomen. Google, Apple, Microsoft, Amazon en Facebook voeren dit jaar de ranglijst van alle merken bij elkaar aan. Toyota staat op nummer 30 in de lijst, BMW op nummer 35 en Mercedes op 40. Tesla komt nog niet voor in de top 100 die van de automerken door Nissan afgesloten wordt.

Top 5 automerken

 Positie Merk Top 100 
1 Toyota  30
2 BMW  35
3 Mercedes-Benz  40
4 Ford  83
5 Nissan  100

De merkwaarde van Tesla steeg naar 5,9 miljard dollar en daarmee haalde het merk onder andere het merk Land Rover in. De Britse suv daalde daardoor naar de negende plaats achter Tesla (8), vlak voor Porsche op nummer tien.