‘NOx-uitstoot Mercedes tot 20 keer zo hoog als opgaaf’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er werden zes Euro 6 dieselauto’s tientallen keren getest op de rollenbank en op de weg: twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan, aldus de NOS. De Mercedes-Benz C-Class 220 bleek op de weg twintig keer zoveel uit te stoten als in de testsituatie.

Op basis van het resultaat kan niet worden vastgesteld dat de genoemde merken gebruik maken van sjoemelsoftware, zo meldt TNO aan de NOS; bij Volkswagen, dat vorig jaar bekende te sjoemelen, lag dit anders omdat de software daar werd gebruikt om te herkennen of de auto zich in een testsituatie of op de openbare weg bevond. In het onderzoek van TNO is volgens enkele fabrikanten, waaronder Mercedes, het grote verschil te verklaren door de testomstandigheden bij de fabriekstest en het onderzoek van TNO.

Systeem werkt niet
Wel toont het onderzoek volgens TNO aan dat de auto’s softwarematig zo zijn afgesteld dat de uitstoot onder andere dan testomstandigheden toemeemt. “Het lijkt erop dat een andere NOx-reductiestrategie wordt gebruikt op de rollenbank dan op de weg”, staat in het rapport bijvoorbeeld over de resultaten van de geteste Mercedes-Benz. Volgens de fabrikant zelf werkt het systeem dat de uitstoot moet beperken niet bij lage temperaturen.

Gisteren bracht Renault nog een recall naar buiten omdat sommige modellen onder bepaalde omstandigheden te veel NOx uitstoten, en meldde de VRT dat Opel in het geheim een software-update zou uitvoeren waarmee de emissie wordt verlaagd.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘NOx-uitstoot Mercedes tot 20 keer zo hoog als opgaaf’ | Automotive Online

‘NOx-uitstoot Mercedes tot 20 keer zo hoog als opgaaf’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er werden zes Euro 6 dieselauto’s tientallen keren getest op de rollenbank en op de weg: twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan, aldus de NOS. De Mercedes-Benz C-Class 220 bleek op de weg twintig keer zoveel uit te stoten als in de testsituatie.

Op basis van het resultaat kan niet worden vastgesteld dat de genoemde merken gebruik maken van sjoemelsoftware, zo meldt TNO aan de NOS; bij Volkswagen, dat vorig jaar bekende te sjoemelen, lag dit anders omdat de software daar werd gebruikt om te herkennen of de auto zich in een testsituatie of op de openbare weg bevond. In het onderzoek van TNO is volgens enkele fabrikanten, waaronder Mercedes, het grote verschil te verklaren door de testomstandigheden bij de fabriekstest en het onderzoek van TNO.

Systeem werkt niet
Wel toont het onderzoek volgens TNO aan dat de auto’s softwarematig zo zijn afgesteld dat de uitstoot onder andere dan testomstandigheden toemeemt. “Het lijkt erop dat een andere NOx-reductiestrategie wordt gebruikt op de rollenbank dan op de weg”, staat in het rapport bijvoorbeeld over de resultaten van de geteste Mercedes-Benz. Volgens de fabrikant zelf werkt het systeem dat de uitstoot moet beperken niet bij lage temperaturen.

Gisteren bracht Renault nog een recall naar buiten omdat sommige modellen onder bepaalde omstandigheden te veel NOx uitstoten, en meldde de VRT dat Opel in het geheim een software-update zou uitvoeren waarmee de emissie wordt verlaagd.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.