BPM en bijtelling plug-ins fors omhoog in 2020

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook de bijtelling gaat omhoog, in het geval van de V60 van 10.200 euro in 2016 naar 15.461 in 2020. Overigens werd in de Autobrief 2 al gemeld dat de bijtelling van phev`s vanaf 2016 geleidelijk wordt opgevoerd van 15 procent naar 22 procent in 2019.

Uiteraard geldt hetzelfde voor andere stekkerhybrides, zoals de BMW I3, Mitsubishi Outlander en de Toyota Prius. Met de maatregel wil de staatssecretaris een einde maken aan het stimuleren van auto’s waarmee in de praktijk vooral op brandstof wordt gereden.

Nu de getallen aan de belastingtarieven worden gehangen, blijkt pas hoe fors de aanslag van de Autobrief 2 is op de phev`s en elektrische auto`s. Hoewel, zoals de staatssecretaris opmerkt, de auto in 2020 niet dezelfde is als die in 2015 en er met de catalogusprijzen uit 2015 is gerekend.

De staatssecretaris komt nog niet met meer aanvullende maatregelen om de plug-ins ook als occasion interessant te houden. De branche heeft daar nadrukkelijk om verzocht. Wiebes geeft aan dat hij de voorstellen van het formule E-team afwacht. Hij geeft wel aan dat hij de oplossing ook zoekt in niet-fiscale maatregelen, zoals het verstrekken van parkeervergunningen.

Tesla krijgt forse bijtelling
Voor EV’s geldt dat het 4 procentstarief dat volgend jaar in gaat, geldt tot een catalogusprijs van 50 duizend euro. Daarboven geldt het ‘normale’ tarief van 22 procent. Dat betekent voor de Tesla Model S, bij de huidige catalogusprijs, dat de bijtelling van 3.480 euro naar 10.140 euro gaat. Opvallend is dat deze 50.000-eurogrens niet geldt voor waterstofauto’s. “Deze zijn niet zozeer duur vanwege de luxe en comfort maar vanwege de duurdere techniek”, zo schrijft Wiebes.

Ook gaat de bpm voor plug-ins in absolute zin omhoog, voor de conventionele modellen juist omlaag. Wiebes had al aangegeven dat de bpm in 2020 12 procent omlaag gaat. Uit de antwoorden op de kamervragen blijkt niet hoe deze verlaging uiteindelijk zal plaatsvinden. In de uitwerking van Autobrief2 moeten de stappen waarmee de bpm wordt verlaagd en de bijtelling voor plug-ins wordt verhoogd, bekend worden gemaakt.

In de Kamervragen komt Wiebes ook terug op de vraag waarom de bijtelling voor phev`s geleidelijk wordt opgeschroefd: “Een grote stap in één keer kan als gevolg van een te grote marktverstoring ingrijpende gevolgen hebben voor het wagenpark. Het maatschappelijk draagvlak zal daarnaast groter zijn bij een geleidelijke verhoging.”

Lees hier het antwoord van Eric Wiebes op de kamervragen over de Autobrief 2. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

BPM en bijtelling plug-ins fors omhoog in 2020 | Automotive Online

BPM en bijtelling plug-ins fors omhoog in 2020

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook de bijtelling gaat omhoog, in het geval van de V60 van 10.200 euro in 2016 naar 15.461 in 2020. Overigens werd in de Autobrief 2 al gemeld dat de bijtelling van phev`s vanaf 2016 geleidelijk wordt opgevoerd van 15 procent naar 22 procent in 2019.

Uiteraard geldt hetzelfde voor andere stekkerhybrides, zoals de BMW I3, Mitsubishi Outlander en de Toyota Prius. Met de maatregel wil de staatssecretaris een einde maken aan het stimuleren van auto’s waarmee in de praktijk vooral op brandstof wordt gereden.

Nu de getallen aan de belastingtarieven worden gehangen, blijkt pas hoe fors de aanslag van de Autobrief 2 is op de phev`s en elektrische auto`s. Hoewel, zoals de staatssecretaris opmerkt, de auto in 2020 niet dezelfde is als die in 2015 en er met de catalogusprijzen uit 2015 is gerekend.

De staatssecretaris komt nog niet met meer aanvullende maatregelen om de plug-ins ook als occasion interessant te houden. De branche heeft daar nadrukkelijk om verzocht. Wiebes geeft aan dat hij de voorstellen van het formule E-team afwacht. Hij geeft wel aan dat hij de oplossing ook zoekt in niet-fiscale maatregelen, zoals het verstrekken van parkeervergunningen.

Tesla krijgt forse bijtelling
Voor EV’s geldt dat het 4 procentstarief dat volgend jaar in gaat, geldt tot een catalogusprijs van 50 duizend euro. Daarboven geldt het ‘normale’ tarief van 22 procent. Dat betekent voor de Tesla Model S, bij de huidige catalogusprijs, dat de bijtelling van 3.480 euro naar 10.140 euro gaat. Opvallend is dat deze 50.000-eurogrens niet geldt voor waterstofauto’s. “Deze zijn niet zozeer duur vanwege de luxe en comfort maar vanwege de duurdere techniek”, zo schrijft Wiebes.

Ook gaat de bpm voor plug-ins in absolute zin omhoog, voor de conventionele modellen juist omlaag. Wiebes had al aangegeven dat de bpm in 2020 12 procent omlaag gaat. Uit de antwoorden op de kamervragen blijkt niet hoe deze verlaging uiteindelijk zal plaatsvinden. In de uitwerking van Autobrief2 moeten de stappen waarmee de bpm wordt verlaagd en de bijtelling voor plug-ins wordt verhoogd, bekend worden gemaakt.

In de Kamervragen komt Wiebes ook terug op de vraag waarom de bijtelling voor phev`s geleidelijk wordt opgeschroefd: “Een grote stap in één keer kan als gevolg van een te grote marktverstoring ingrijpende gevolgen hebben voor het wagenpark. Het maatschappelijk draagvlak zal daarnaast groter zijn bij een geleidelijke verhoging.”

Lees hier het antwoord van Eric Wiebes op de kamervragen over de Autobrief 2. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.