Markeur: meer omzet, minder winst in 2013

Redactie Redactie
• Laatste update:

De winstdaling komt mede door een hogere afschrijving op betaalde goodwill en stijging van kosten door toename van het aantal medewerkers.

Het resultaat van de dochters (Motorhuis, Multilease, Autoschadehuis, Multirent en Multi Energy) is geconsolideerd in het groepresultaat. In de operatie is een klein verlies geleden, maar die is op holdingniveau gecompenseerd; onder andere met de resultaten uit andere activiteiten zoals vastgoedbeheer.

Lastig jaar
Markeur-cfo Arie Bast wil niet inhoudelijk op de cijfers ingaan. Wel zegt hij dat de verwachtingen voor dit jaar niet hoog zijn. “Ik denk dat 2014 een lastig jaar wordt in de automotive retail door aanhoudende economische recessie en een laag consumentenvertrouwen. Wij doen dit jaar slechts kleine investeringen en desinvesteringen en richten ons vooral op het verder optimaliseren van het bedrijf.”

Onafhankelijker van de auto
Markeur nam in 2013 verschillende bedrijven over waaronder een reeks aan Esso Tankstations. Hiervoor tastte Markeur diep in de buidel. Ook werden de Hyundai-dealers Vathauer en Auto Centrum Delftstreken en een vestiging van De Jong`s Autobedrijven overgenomen evenals de leasemaatschappij NH Lease. Dit alles resulteerde in een goodwill bijschrijving (de betaalde goodwill bij de overnames) van 12 miljoen euro.

Markeur-ceo John Kruijssen maakt er geen geheim van dat Multi Energy (in 2013 goed voor ruim 40% van de omzet van het bedrijf) een van de absolute prioriteiten is. “Markeur moet onafhankelijker worden van de auto en focussen op mobiliteit in de breedste zin des woords”, aldus Kruijssen eerder dit jaar in een interview met Automotive. “Dankzij Multi Energy hebben we minder volatiliteit in onze resultaten.”

Abonnees kunnen het interview met Kruijssen hier lezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Markeur: meer omzet, minder winst in 2013 | Automotive Online

Markeur: meer omzet, minder winst in 2013

Redactie Redactie
• Laatste update:

De winstdaling komt mede door een hogere afschrijving op betaalde goodwill en stijging van kosten door toename van het aantal medewerkers.

Het resultaat van de dochters (Motorhuis, Multilease, Autoschadehuis, Multirent en Multi Energy) is geconsolideerd in het groepresultaat. In de operatie is een klein verlies geleden, maar die is op holdingniveau gecompenseerd; onder andere met de resultaten uit andere activiteiten zoals vastgoedbeheer.

Lastig jaar
Markeur-cfo Arie Bast wil niet inhoudelijk op de cijfers ingaan. Wel zegt hij dat de verwachtingen voor dit jaar niet hoog zijn. “Ik denk dat 2014 een lastig jaar wordt in de automotive retail door aanhoudende economische recessie en een laag consumentenvertrouwen. Wij doen dit jaar slechts kleine investeringen en desinvesteringen en richten ons vooral op het verder optimaliseren van het bedrijf.”

Onafhankelijker van de auto
Markeur nam in 2013 verschillende bedrijven over waaronder een reeks aan Esso Tankstations. Hiervoor tastte Markeur diep in de buidel. Ook werden de Hyundai-dealers Vathauer en Auto Centrum Delftstreken en een vestiging van De Jong`s Autobedrijven overgenomen evenals de leasemaatschappij NH Lease. Dit alles resulteerde in een goodwill bijschrijving (de betaalde goodwill bij de overnames) van 12 miljoen euro.

Markeur-ceo John Kruijssen maakt er geen geheim van dat Multi Energy (in 2013 goed voor ruim 40% van de omzet van het bedrijf) een van de absolute prioriteiten is. “Markeur moet onafhankelijker worden van de auto en focussen op mobiliteit in de breedste zin des woords”, aldus Kruijssen eerder dit jaar in een interview met Automotive. “Dankzij Multi Energy hebben we minder volatiliteit in onze resultaten.”

Abonnees kunnen het interview met Kruijssen hier lezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.