Bolder (Ford): aantal salesvestigingen moet fors omlaag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ford heeft vorig jaar Transit Centra geopend voor de verkoop van bestellers. “Ook voor de personenauto’s willen we een soort flagshipstores creëren”, zegt Bolder. Extra aandacht is er voor zakelijke klanten. “In deze stores kan een vip-ervaring worden gecreëerd voor de nieuwe Ford luxe-lijn Vignale.”

Forse investering
Bolder denkt dit jaar al vijftien vestigingen te openen, uiteindelijk moeten het er zo’n vijfentwintig worden. Voor de dealers betekent dat investeren, erkent Bolder. “Een halve of een hele ton ben je zo kwijt.” Extra showroommeters bouwen is volgens hem niet nodig. “Het gaat vooral om de beleving en de aansluiting tussen de online sfeer en de aankleding in de showrooms. Met veel blauw en oranje – kleuren die mensen associëren met innovatie.” 

Om ruimte te maken voor de flagshipstores is een sanering noodzakelijk. “We hebben met 39 contractpartners op dit moment 185 salesvestigingen. Dat is veel te veel. Ik wil niet naar minder dealers maar wil wel minder vestigingen.”

Een aantal Ford-dealers ging in het afgelopen jaar al terug in het aantal vestigingen.

Offertes via livechat
Daarnaast wil Bolder flink doorpakken met vernieuwingen op ander vlak. “Zoals actief social media-gebruik en livechat met klanten en prospects”, zegt hij. “Wil je dat serieus aanpakken, dan moet je dat niet door een studentenclubje laten doen, maar door goed ingevoerde adviseurs met verstand van het merk en van de business. Dat hoeft niet 24/7, ik denk dat van ’s ochtends 8 tot middernacht voldoende is. De kunst is om vooral de piekmomenten goed in te richten.”

Sneller reageren
“Een paar jaar geleden zeiden we nog `U krijgt binnen vier dagen een e-mail`. Maar tegenwoordig willen mensen direct een reactie. Zelfs twee uur is tegenwoordig nog te lang.” Zelfs de grotere dealers hebben volgens Bolder niet de schaalgrootte om dat goed in te richten. “Dit kun je het beste centraal regelen. In Frankrijk en Rusland lopen daarvoor al pilots, op initiatief van Ford Europa. Ik zou het zelfs nog wat verder willen trekken, ook naar online maatwerkoffertes. Dat een ondernemer ’s avonds zijn wensen kan bespreken via livechat, en de volgende ochtend als hij wakker wordt de maatwerkofferte al in zijn mail heeft, precies zoals besproken.”

Ford-website
Bolder laat ook weten een `digitale doorbraak` te hebben gerealiseerd: “Tussen nu en midden-april worden alle dealersites omgezet naar eenzelfde stramien, en deels landelijk gestuurde content. Zodat we het snoepje van de week ook door het hele land op dezelfde manier kunnen presenteren. Daarnaast hebben de dealers overigens meer dan de helft van de ruimte voor eigen content.” Die overgang ging uiteraard niet zonder slag of stoot: “We hebben ellenlange discussies en gevechten gehad, maar inmiddels is iedereen om.” 

Online sales zit daar nog niet bij in. Bolder: “Ik heb veel met Paul de Vries (van Nieuweautokopen.nl, red.) gesproken; die jongens zijn heel veel nuttige ervaring aan het opdoen. Ik praat graag met hem over dit onderwerp. Maar zelfs bij hen is online verkopen vooralsnog vooral ‘online leads genereren’. Feitelijke verkoop gebeurt nog altijd via de telefoon of in en rond de showroom.”

Tekst: Leonard van den Berg

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bolder (Ford): aantal salesvestigingen moet fors omlaag | Automotive Online

Bolder (Ford): aantal salesvestigingen moet fors omlaag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ford heeft vorig jaar Transit Centra geopend voor de verkoop van bestellers. “Ook voor de personenauto’s willen we een soort flagshipstores creëren”, zegt Bolder. Extra aandacht is er voor zakelijke klanten. “In deze stores kan een vip-ervaring worden gecreëerd voor de nieuwe Ford luxe-lijn Vignale.”

Forse investering
Bolder denkt dit jaar al vijftien vestigingen te openen, uiteindelijk moeten het er zo’n vijfentwintig worden. Voor de dealers betekent dat investeren, erkent Bolder. “Een halve of een hele ton ben je zo kwijt.” Extra showroommeters bouwen is volgens hem niet nodig. “Het gaat vooral om de beleving en de aansluiting tussen de online sfeer en de aankleding in de showrooms. Met veel blauw en oranje – kleuren die mensen associëren met innovatie.” 

Om ruimte te maken voor de flagshipstores is een sanering noodzakelijk. “We hebben met 39 contractpartners op dit moment 185 salesvestigingen. Dat is veel te veel. Ik wil niet naar minder dealers maar wil wel minder vestigingen.”

Een aantal Ford-dealers ging in het afgelopen jaar al terug in het aantal vestigingen.

Offertes via livechat
Daarnaast wil Bolder flink doorpakken met vernieuwingen op ander vlak. “Zoals actief social media-gebruik en livechat met klanten en prospects”, zegt hij. “Wil je dat serieus aanpakken, dan moet je dat niet door een studentenclubje laten doen, maar door goed ingevoerde adviseurs met verstand van het merk en van de business. Dat hoeft niet 24/7, ik denk dat van ’s ochtends 8 tot middernacht voldoende is. De kunst is om vooral de piekmomenten goed in te richten.”

Sneller reageren
“Een paar jaar geleden zeiden we nog `U krijgt binnen vier dagen een e-mail`. Maar tegenwoordig willen mensen direct een reactie. Zelfs twee uur is tegenwoordig nog te lang.” Zelfs de grotere dealers hebben volgens Bolder niet de schaalgrootte om dat goed in te richten. “Dit kun je het beste centraal regelen. In Frankrijk en Rusland lopen daarvoor al pilots, op initiatief van Ford Europa. Ik zou het zelfs nog wat verder willen trekken, ook naar online maatwerkoffertes. Dat een ondernemer ’s avonds zijn wensen kan bespreken via livechat, en de volgende ochtend als hij wakker wordt de maatwerkofferte al in zijn mail heeft, precies zoals besproken.”

Ford-website
Bolder laat ook weten een `digitale doorbraak` te hebben gerealiseerd: “Tussen nu en midden-april worden alle dealersites omgezet naar eenzelfde stramien, en deels landelijk gestuurde content. Zodat we het snoepje van de week ook door het hele land op dezelfde manier kunnen presenteren. Daarnaast hebben de dealers overigens meer dan de helft van de ruimte voor eigen content.” Die overgang ging uiteraard niet zonder slag of stoot: “We hebben ellenlange discussies en gevechten gehad, maar inmiddels is iedereen om.” 

Online sales zit daar nog niet bij in. Bolder: “Ik heb veel met Paul de Vries (van Nieuweautokopen.nl, red.) gesproken; die jongens zijn heel veel nuttige ervaring aan het opdoen. Ik praat graag met hem over dit onderwerp. Maar zelfs bij hen is online verkopen vooralsnog vooral ‘online leads genereren’. Feitelijke verkoop gebeurt nog altijd via de telefoon of in en rond de showroom.”

Tekst: Leonard van den Berg

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.