Bestedingen autoreclame blijven stijgen
De mediabestedingen nemen sinds november vorig jaar weer voorzichtig toe. De mediabestedingen in de maanden januari en februari 2010 namen met respectievelijk 23,6% en 1,3% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2009. De mediabestedingen in maart bleven op gelijk niveau.
Opmars van Kia
Peugeot is met 4,8 miljoen euro de grootste adverteerder in het eerste kwartaal. Kia staat voor het eerst in de top 5, en wel op plaats 2. “Bij Toyota heeft de terugroepactie duidelijke gevolgen voor de mediastrategie”, concludeert Lars de Vries van Adfact. “Toyota besteedde in het eerste kwartaal 2 miljoen euro aan reclame, 2,5 miljoen euro minder dan in 2009. In februari heeft Toyota niet of nauwelijks geadverteerd. Momenteel is Toyota een trustcampagne gestart om het vertrouwen van de consument terug te winnen.”
Vooral thematisch
Verder blijkt uit de cijfers dat de aandacht voor thematische campagnes is toegenomen: de bestedingen hieraan steeg ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009 met 147%, naar 10,4 miljoen euro. Overall is te zien dat importeurs zich in hun campagnes voornamelijk richten op kleine en compacte auto’s.
Het B- en C-segment was met ruim 24,7 miljoen euro goed voor 44% van de totale mediabestedingen. Het mpv-segment maakte een inhaalslag ten opzichte van Q1 2009 en groeide in absolute zin met ruim 2,8 miljoen euro naar 4 miljoen euro.
De grootste daling (-26,8%) vond plaats in het zakelijke segment (Audi A4, Volkswagen Passat).
Top-5 grootste adverteerders
Merk Q1 2009 Q1 2010 Verschil
1 Peugeot € 2.973.723 € 4.860.989 63,5%
2 Kia € 1.129.652 € 4.651.745 311,8%
3 Hyundai € 4.364.691 € 3.997.583 -8,4%
4 Opel € 4.175.797 € 3.927.883 -5,9%
5 Renault € 3.832.959 € 3.815.584 -0,5%