Reclamebestedingen autobranche dalen
Adfact verwacht dat de bestedingen door de mondiale crisis in de autobranche in het tweede kwartaal gelijk of lager zullen zijn. Doorgaans liggen de bestedingen in het tweede kwartaal hoger dan in het eerste.
Kleine segmenten
Opvallend is, volgens Adfact, dat ruim 40% van de bestedingen in het eerste kwartaal naar introductiecampagnes ging. In heel 2008 was dat nog een derde. De grootste introductiecampagne in het eerste kwartaal is die van de Toyota Avensis. Een vijfde van het advertentiegeld ging naar advertenties voor auto’s in het b-segment. Het a-segment is goed voor 13,3%, in Q1 van 2008 was dit nog 5,8%. Volgens Adfact komt deze verschuiving vooral door de introductie van de Toyota iQ.
Zuinig rijden
De bestedingen aan campagnes gericht op zuinig autorijden namen fors toe, van 81 duizend euro in het eerste kwartaal 2008 naar bijna tien miljoen (17%). Deze campagnes promoten bijvoorbeeld lage brandstofkosten door zuinige motoren en/of door de lage bijtelling vanwege groene energielabels. De automerken die actief zijn op de zakelijke markt adverteren veel met deze thema’s.
Mediamix
In de mediamix is het meest opvallende dat er aan televisie relatief minder geld is uitgegeven (46% in 2009 ten opzichte van 52% in 2008). Het martktaandeel van radio steeg met 17,5%, dat van outdoor met 48,8%. Grootste adverteerders Q1-2009
Merk aandeel in bestedingen
Toyota 8,97%
Opel 8,66%
Ford 7,96%
Hyundai 7,67%
Renault 7,21%