Topoverleg Europese dealerorganisaties op Schiphol
Hoog op de agenda staat de verlenging van de Block Exemption Regulation, ofwel de Monti-regeling. Deze krijgt volgend jaar een eindbeoordeling, waarna de Europese Commissie gaat kijken of en zo ja in welke vorm de regeling verlengd wordt.
Daarnaast melden insiders dat er ook gesproken gaat worden over de oprichting van een pan-Europese dealerorganisatie. Dit naast de bestaande Cecra – de Europese Bovag – waar de dealers ook deel van uitmaken. Vooral de Spanjaarden, die in het verleden wel eens met Cecra in de clinch lagen, zouden dit zien zitten. Het plan lijkt echter al van tafel voordat de vergadering begonnen is. “Als ik de stemming zo peil, zal het zo’n vaart allemaal niet lopen”, zegt Jaap Timmer, voorzitter van Euroda en een van de organisatoren van de vergadering. “Er zijn wel enkele voorstanders, ja ook de Spanjaarden, maar het is lang geen meerderheid. Men praat altijd makkelijk over ‘even een vereniging oprichten’, maar zo simpel is dat niet.” Timmer verwacht wel dat de rol van de dealers binnen Cecra ter sprake komt. “Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat dealers binnen die vereniging meer gewicht krijgen.” De Cecra laat in een reactie weten van de vergadering op de hoogte te zijn gesteld. “We hebben daarover goed contact gehad met Jaap Timmer”, aldus een woordvoerder. “Ik denk niet dat de oprichting van een eigen vereniging zo kort voor het aflopen van de Monti-regeling worth their while is.”