Rumoer op de vloer

Dossier Marketing & Retail | Kiezen tussen lifestyle event of verkoopshow

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
> Het luxe Masters of LXRY-event in de RAI Amsterdam is ook een belangrijk podium van het premium segment.

Steeds meer verkoopshows bij autobedrijven maken plaats voor lifestyle-evenementen. Daarbij gaat het niet direct om het noteren van orders, maar om het uitdragen van de merkbeleving en het leggen van nieuwe contacten. Johan Lammers, expert in gastvrijheid, organiseert dat soort evenementen met zijn Lammers Support Group. “In een Porsche showroom hebben we kort geleden een evenement gehad waarbij bijvoorbeeld een juwelier, een wijnhandel, een meubelbedrijf, kledingzaken en een leverancier van koffiemachines zich presenteerden. Al die bedrijven nodigen hun klanten en relaties uit. Voor de bezoekers is het ook een netwerkavond en de dealer krijgt een heleboel nieuwe prospects in zijn showroom. Op zo’n avond komen zo’n 500 gasten in je autobedrijf.” 

Kom op 1 november naar het Automotive Marketing Event. Kijk hier voor meer informatie.

Natuurlijk wordt er tijdens zo’n show wel eens een auto verkocht, of een horloge, maar dat is niet waar lifestyleshows op gericht zijn. Zijn er dan geen verkoopshows meer? Jazeker wel. Een bekende naam op dit gebied is die van Ivo Franklin. Jarenlang organiseerde hij voor autobedrijven grote en kleine shows. “Toen de crisis uitbrak, zakte die markt natuurlijk in. Ik ben daarna vooral sales- en aftersalestrainingen gaan geven.” Maar binnenkort brengt Franklin zijn nieuwe autoshows weer onder de aandacht. “Autobedrijven vinden het zelf tijd worden om weer iets te gaan doen. Rumoer op de vloer, dat willen ze.”

In de watten

Het van oorsprong Britse Rhino Events organiseert events volgens verschillende thema’s: Black Friday of Platinum Event, bijvoorbeeld. “Deze events doen we bij dealerbedrijven, dit jaar tussen de 80 en 100 in Nederland”, vertelt Jeroen Boeve, business development manager bij Rhino Events. “Het gaat dan om concrete verkoopacties, soms gaat het om gebruikte auto’s, maar meestal gaat het om voorgeregistreerde auto’s of de voorraad nieuwe auto’s.”

We kleden de showroom stijlvol aan, maar niet overdadig, want de klant moet niet afgeleid worden.

Het meest gevraagde thema is bij Rhino het VIP Event. “We kleden de showroom stijlvol aan, maar niet overdadig, want de klant moet niet afgeleid worden”, legt Boeve uit. “Tijdens een VIP Event wordt de klant in de watten gelegd. Er worden gemiddeld zo’n 4.000 klanten van een autobedrijf uitgenodigd, maar we organiseren al events vanaf een klantselectie van 500 stuks. Van die genodigden komt 1 tot 2 procent daadwerkelijk naar de showroom. En daarvan koopt 60 procent daadwerkelijk een auto.” De kosten daarbij zijn volgens Boeve niet hoger dan de kosten van andere marketingacties. Maar het is ook niet zo dat een verkoopevent in de plaats komt van andere marketingacties. “Online marketing is ook belangrijk. Adverteren in Google, op Facebook, is belangrijk om prospects te genereren. Het gaat uiteindelijk om de mix aan activiteiten die je als dealerbedrijf inzet om je doelgroep te bereiken”, aldus Boeve.

Agenda

Ivo Franklin richt zich met zijn nieuwe Autoshow 2.0 vooral op introducties van nieuwe modellen. Hij mikt daarbij enerzijds op de vaste klanten van het autobedrijf en op vreemd-merkrijders. “Dat doe je door je klanten te stimuleren om een introducee mee te nemen, anderzijds door een dag na het feitelijke evenement het publiek uit te nodigen in je showroom. Zorg dan voor een goed zichtbare agenda waarin je afspraken boekt voor proefritten. Dan weet je dat mensen later bij je terugkomen.”

Wat het doel ook is, een evenement moet er altijd op gericht zijn om de bezoekende klant een goed gevoel te geven. Er moet dan ook geen druk op staan, vindt Johan Lammers. “Je wilt vooral leads genereren. Maar je moet dan ook wel iets te vertellen hebben. Daarom zie je ook dat dealers steeds vaker lokale business-borrels naar hun showroom halen. Waar het om gaat is dat je een experience creëert rond je merk. De mensen moeten, als ze weggaan, het gevoel hebben dat ze een leuke dag of een leuke avond hebben gehad.” 

Dossier Marketing & Retail | Kiezen tussen lifestyle event of verkoopshow | Automotive Online
Rumoer op de vloer

Dossier Marketing & Retail | Kiezen tussen lifestyle event of verkoopshow

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
> Het luxe Masters of LXRY-event in de RAI Amsterdam is ook een belangrijk podium van het premium segment.

Steeds meer verkoopshows bij autobedrijven maken plaats voor lifestyle-evenementen. Daarbij gaat het niet direct om het noteren van orders, maar om het uitdragen van de merkbeleving en het leggen van nieuwe contacten. Johan Lammers, expert in gastvrijheid, organiseert dat soort evenementen met zijn Lammers Support Group. “In een Porsche showroom hebben we kort geleden een evenement gehad waarbij bijvoorbeeld een juwelier, een wijnhandel, een meubelbedrijf, kledingzaken en een leverancier van koffiemachines zich presenteerden. Al die bedrijven nodigen hun klanten en relaties uit. Voor de bezoekers is het ook een netwerkavond en de dealer krijgt een heleboel nieuwe prospects in zijn showroom. Op zo’n avond komen zo’n 500 gasten in je autobedrijf.” 

Kom op 1 november naar het Automotive Marketing Event. Kijk hier voor meer informatie.

Natuurlijk wordt er tijdens zo’n show wel eens een auto verkocht, of een horloge, maar dat is niet waar lifestyleshows op gericht zijn. Zijn er dan geen verkoopshows meer? Jazeker wel. Een bekende naam op dit gebied is die van Ivo Franklin. Jarenlang organiseerde hij voor autobedrijven grote en kleine shows. “Toen de crisis uitbrak, zakte die markt natuurlijk in. Ik ben daarna vooral sales- en aftersalestrainingen gaan geven.” Maar binnenkort brengt Franklin zijn nieuwe autoshows weer onder de aandacht. “Autobedrijven vinden het zelf tijd worden om weer iets te gaan doen. Rumoer op de vloer, dat willen ze.”

In de watten

Het van oorsprong Britse Rhino Events organiseert events volgens verschillende thema’s: Black Friday of Platinum Event, bijvoorbeeld. “Deze events doen we bij dealerbedrijven, dit jaar tussen de 80 en 100 in Nederland”, vertelt Jeroen Boeve, business development manager bij Rhino Events. “Het gaat dan om concrete verkoopacties, soms gaat het om gebruikte auto’s, maar meestal gaat het om voorgeregistreerde auto’s of de voorraad nieuwe auto’s.”

We kleden de showroom stijlvol aan, maar niet overdadig, want de klant moet niet afgeleid worden.

Het meest gevraagde thema is bij Rhino het VIP Event. “We kleden de showroom stijlvol aan, maar niet overdadig, want de klant moet niet afgeleid worden”, legt Boeve uit. “Tijdens een VIP Event wordt de klant in de watten gelegd. Er worden gemiddeld zo’n 4.000 klanten van een autobedrijf uitgenodigd, maar we organiseren al events vanaf een klantselectie van 500 stuks. Van die genodigden komt 1 tot 2 procent daadwerkelijk naar de showroom. En daarvan koopt 60 procent daadwerkelijk een auto.” De kosten daarbij zijn volgens Boeve niet hoger dan de kosten van andere marketingacties. Maar het is ook niet zo dat een verkoopevent in de plaats komt van andere marketingacties. “Online marketing is ook belangrijk. Adverteren in Google, op Facebook, is belangrijk om prospects te genereren. Het gaat uiteindelijk om de mix aan activiteiten die je als dealerbedrijf inzet om je doelgroep te bereiken”, aldus Boeve.

Agenda

Ivo Franklin richt zich met zijn nieuwe Autoshow 2.0 vooral op introducties van nieuwe modellen. Hij mikt daarbij enerzijds op de vaste klanten van het autobedrijf en op vreemd-merkrijders. “Dat doe je door je klanten te stimuleren om een introducee mee te nemen, anderzijds door een dag na het feitelijke evenement het publiek uit te nodigen in je showroom. Zorg dan voor een goed zichtbare agenda waarin je afspraken boekt voor proefritten. Dan weet je dat mensen later bij je terugkomen.”

Wat het doel ook is, een evenement moet er altijd op gericht zijn om de bezoekende klant een goed gevoel te geven. Er moet dan ook geen druk op staan, vindt Johan Lammers. “Je wilt vooral leads genereren. Maar je moet dan ook wel iets te vertellen hebben. Daarom zie je ook dat dealers steeds vaker lokale business-borrels naar hun showroom halen. Waar het om gaat is dat je een experience creëert rond je merk. De mensen moeten, als ze weggaan, het gevoel hebben dat ze een leuke dag of een leuke avond hebben gehad.”