Integratie van Leaseplan kost ALD 100 miljoen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
foto: ALD

De acquisitie moet voor het einde van 2022 zijn afgerond. Dit meldt ALD in het financiële rapport van de eerste jaarhelft van 2022. ALD profiteerde in deze periode van de ‘buitengewoon gunstige markt’ voor gebruikte auto’s’ door het tekort aan nieuwe auto’s.

Een occasion bracht gemiddeld 3.212 euro op, Dat is een flinke stijging ten opzichte van 740 euro in H1 2021. Dit heeft zwaar bijgedragen aan de nettowinst van 606,1 miljoen euro van de groep, dit is ruim 72 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De bijdrage van de occasionverkoop stijgt van 125,3 miljoen euro vorig jaar naar 432,7 euro. Verder groeide de vloot ook met 5,4 procent naar 1,45 miljoen voertuigen. Wel kostte de hyperinflatie in Turkije ALD 39,5 miljoen euro en de oorlog in Oekraïne nog eens 26,8 miljoen.

Van de nieuwe Nederlandse ALD-contracten betrof het aandeel EV 34 procent in H1. Vorig jaar lag dit aandeel op 19,5 procent. In Europa ligt het aandeel EV bij de leasemaatschappij in 2022 gemiddeld op 22 procent.

Overname Leaseplan

ALD verwacht dat het tekort aan nieuwe auto’s en daardoor de situatie op de occasionmarkt de rest van dit jaar blijft aanhouden. Het leasebedrijf ziet echter ook uitdagingen in de komende periode. “Na het scherpe herstel van de economieën in 2021 is de omgeving in 2022 meer onzeker geworden, nu het conflict tussen Rusland en Oekraïne de wereldwijde geopolitieke spanningen heeft versterkt. De sterke stijging van de grondstoffenprijzen voerde de inflatie verder op wat heeft geleid tot een snelle verhoging van de rentes door de centrale banken.”

Ook de overname van Leaseplan komt ter sprake in het jaarverslag. Zo schrijft ALD: “ALD bereidt zich verder voor op de overname van Leaseplan, waarvan de closing eind 2024 wordt verwacht. De voorbereidingskosten voor de transitie naar een gereguleerde status en de afronding van een soepele en efficiënte integratie van LeasePlan zijn in de cijfers opgenomen, zoals aan het begin van het jaar aangekondigd. De kosten hiervoor voor het volledige jaar 2022 worden geschat op 100 miljoen euro.”

Gezien de onzekerheden juicht ceo Tim Albertsen de overname van Leaseplan des te meer toe: “Dat opent nieuwe groeimogelijkheden en versterkt onze weerbarstigheid door de cyclus heen. Sinds het Integration Management Office in april 2022 is opgezet hebben we onze inspanningen opgevoerd met 1.600 deelnemers van beide organisaties die hetzelfde enthousiasme delen over de combinatie van onze groepen en die hard werken om de integratieplannen af te ronden.”

Integratie van Leaseplan kost ALD 100 miljoen | Automotive Online

Integratie van Leaseplan kost ALD 100 miljoen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
foto: ALD

De acquisitie moet voor het einde van 2022 zijn afgerond. Dit meldt ALD in het financiële rapport van de eerste jaarhelft van 2022. ALD profiteerde in deze periode van de ‘buitengewoon gunstige markt’ voor gebruikte auto’s’ door het tekort aan nieuwe auto’s.

Een occasion bracht gemiddeld 3.212 euro op, Dat is een flinke stijging ten opzichte van 740 euro in H1 2021. Dit heeft zwaar bijgedragen aan de nettowinst van 606,1 miljoen euro van de groep, dit is ruim 72 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De bijdrage van de occasionverkoop stijgt van 125,3 miljoen euro vorig jaar naar 432,7 euro. Verder groeide de vloot ook met 5,4 procent naar 1,45 miljoen voertuigen. Wel kostte de hyperinflatie in Turkije ALD 39,5 miljoen euro en de oorlog in Oekraïne nog eens 26,8 miljoen.

Van de nieuwe Nederlandse ALD-contracten betrof het aandeel EV 34 procent in H1. Vorig jaar lag dit aandeel op 19,5 procent. In Europa ligt het aandeel EV bij de leasemaatschappij in 2022 gemiddeld op 22 procent.

Overname Leaseplan

ALD verwacht dat het tekort aan nieuwe auto’s en daardoor de situatie op de occasionmarkt de rest van dit jaar blijft aanhouden. Het leasebedrijf ziet echter ook uitdagingen in de komende periode. “Na het scherpe herstel van de economieën in 2021 is de omgeving in 2022 meer onzeker geworden, nu het conflict tussen Rusland en Oekraïne de wereldwijde geopolitieke spanningen heeft versterkt. De sterke stijging van de grondstoffenprijzen voerde de inflatie verder op wat heeft geleid tot een snelle verhoging van de rentes door de centrale banken.”

Ook de overname van Leaseplan komt ter sprake in het jaarverslag. Zo schrijft ALD: “ALD bereidt zich verder voor op de overname van Leaseplan, waarvan de closing eind 2024 wordt verwacht. De voorbereidingskosten voor de transitie naar een gereguleerde status en de afronding van een soepele en efficiënte integratie van LeasePlan zijn in de cijfers opgenomen, zoals aan het begin van het jaar aangekondigd. De kosten hiervoor voor het volledige jaar 2022 worden geschat op 100 miljoen euro.”

Gezien de onzekerheden juicht ceo Tim Albertsen de overname van Leaseplan des te meer toe: “Dat opent nieuwe groeimogelijkheden en versterkt onze weerbarstigheid door de cyclus heen. Sinds het Integration Management Office in april 2022 is opgezet hebben we onze inspanningen opgevoerd met 1.600 deelnemers van beide organisaties die hetzelfde enthousiasme delen over de combinatie van onze groepen en die hard werken om de integratieplannen af te ronden.”