Kennisbank | Bijtellingsvoordeel gehalveerd

Kennisbank • De in het Belastingplan 2022 opgenomen verlaging van de bijtellingcap scheelt maar een paar tientjes met de oude plannen, maar de verhoging van de bijtelling naar 16 procent brengt de bijtelling van sommige EV-modellen gevaarlijk dichtbij vergelijkbare brandstofvarianten. Dat blijkt uit een analyse van Autodisk.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Mede dankzij de verhoogde bijtelling en het verlagen van het ‘voordeelplafond’ volgend jaar, krijgen sommige nieuwe elektrische auto’s geduchte concurrentie van ‘hun’ brandstofvariant. Dat blijkt uit een analyse van dataleverancier Autodisk in opdracht van Automotive. Maar door het toenemende aanbod en omdat de prijzen voor EV’s omlaag gaan, is er nu vrijwel geen segment meer waarin een brandstofauto voor de leaserijder voordeliger uitpakt.

In 2020 stelde Autodisk op basis van 29 vergelijkbare sets auto’s (dus op basis van de ‘oude’ regels) dat in 2022 de EV in 19 gevallen goedkoper in de bijtelling is dan zijn brandstofequivalent. Op basis van de – deels nieuwe – wijzigingen blijkt dat bij 50 vergeleken modellen nu 41 keer de EV goedkoper is dan de brandstofvariant of een vergelijkbaar brandstofmodel. Let wel: hierbij is uitgegaan van de nieuwe regels, dus inclusief de nieuwe ‘cap’. Die ligt volgens het Belastingplan 2022 niet op 40 duizend, maar op 35 duizend euro. Daarboven geldt het reguliere bijtellingpercentage van 22 procent, daaronder is die 16 procent (dit jaar nog 12%). Kleinere auto’s ondervinden hier dus sowieso geen hinder van.

Ontwikkeling bijtelling EV versus ICE 2021-2022    
        Bijtelling per maand
Merk Model   Motor/accu  Prijs  2021 2022
Hyundai IONIQ 38.3kWh  € 36.067,00  € 360,67  € 486,23
Hyundai IONIQ 1.6gdi  € 28.082,00  € 514,84  € 514,84
       Verschil   € 154,17  € 28,61
Jaguar I-Pace 90kWh  € 81.577,00  € 1.162,25                       € 1.320,58
Jaguar F-Pace p250  € 87.672,00  € 1.607,32  € 1.607,32
       Verschil   € 445,08  € 286,74
Kia EV6 58kWh  € 43.505,00  € 464,26  € 622,59
Kia Sportage 1.6tgdi  € 37.005,00  € 678,43  € 678,43
       Verschil   € 214,17  € 55,83
Kia Niro 39.2kWh  € 35.010,00  € 350,10  € 466,85
Kia Niro 1.6gdi  € 28.760,00  € 527,27  € 527,27
       Verschil   € 177,17  € 60,42
Opel Corsa 50kWh  € 26.799,00  € 267,99  € 357,32
Opel Corsa 1.2t  € 23.950,00  € 439,08  € 439,08
       Verschil   € 171,09  € 81,76
Tesla Model X 90kWh  € 109.990,00  € 1.683,15  € 1.841,48
BMW X5 40i  € 97.688,00  € 1.790,95  € 1.790,95
       Verschil   € 107,80  € -50,54
Bron: Autodisk, bewerking: Automotive Kennisbank      

Ageren

Uit de analyse wordt ook duidelijk waarom onder andere Bovag en VNA ageren tegen het nu al verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s. Vooral in het middensegment neemt het voordeel voor de leaserijder fors af. Zo is de bruto bijtelling voor een Niro EV dit jaar nog 177 euro lager dan van de hybride variant; volgend jaar bedraagt dit verschil bruto 60 euro. Bij andere modellen, zoals Hyundai’s Kona, doet zich uiteraard iets soortgelijks voor. Kia heeft hoge verwachtingen van zijn nieuwe EV6, maar die kan binnen het eigen merk nog wel eens concurrentie krijgen van de eveneens populaire Sportage. Het verschil in bijtelling is nu ruim 200 euro in het voordeel van de EV6, maar volgend jaar is dat verschil nog maar 56 euro: de bijtelling voor de EV6 (met een waarde van 43.500 euro) stijgt dan namelijk van zo’n 464 euro naar ongeveer 623.

Halveren

In veel gevallen blijkt het ‘bijtellingvoordeel’ ten opzichte van de brandstofvariant volgend jaar minimaal te halveren. Zo moet voor de Peugeot 208 EV volgend jaar 385 euro worden bijgeteld, en voor de brandstofvariant 465 euro, zo blijkt uit de analyse van Autodisk. Het verschil in bijtelling slinkt hierdoor van 176 euro in 2021 naar 80 in 2022. Het geeft in ieder geval aanleiding om te hopen op die zo gewenste eindspurt in de registraties voor eind dit jaar. Zoals de overheid wenst worden duurdere auto’s steeds minder interessant, maar ook bij sommige kleinere modellen blijkt de EV volgend jaar duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. Bij de Zoe, Mii, Up en Twingo is de brandstofvariant goedkoper dan de EV.

Totale kosten

Voor de leaserijder die volgend jaar een nieuwe leaseauto mag uitkiezen, is het sterk afhankelijk van het model of hij beter voor een EV of een hybride kan gaan. Voor het bedrijf dat de leaseauto beschikbaar stelt, is de keuze snel gemaakt. Althans, dat concludeerde Leaseplan uit zijn Car Cost Index. Hierin blijkt dat in veel Europese landen het omslagpunt waarbij de tco voor een EV lager ligt dan bij een brandstofauto inmiddels voor alle segmenten is bereikt. Zo bedraagt in Nederland de tco voor de EV 950 euro, tegenover 1.299 euro voor diesel, 1.172 euro voor benzine en 1.194 euro voor plugin hybride. In het compacte segment is de omslag nu ook bereikt: daar is de maandelijkse TCO voor een EV nu 716 euro (vorig jaar 721 euro) terwijl een auto rijdend op benzine 859 euro kost (vorig jaar 721 euro).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Kennisbank | Bijtellingsvoordeel gehalveerd | Automotive Online

Kennisbank | Bijtellingsvoordeel gehalveerd

Kennisbank • De in het Belastingplan 2022 opgenomen verlaging van de bijtellingcap scheelt maar een paar tientjes met de oude plannen, maar de verhoging van de bijtelling naar 16 procent brengt de bijtelling van sommige EV-modellen gevaarlijk dichtbij vergelijkbare brandstofvarianten. Dat blijkt uit een analyse van Autodisk.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Mede dankzij de verhoogde bijtelling en het verlagen van het ‘voordeelplafond’ volgend jaar, krijgen sommige nieuwe elektrische auto’s geduchte concurrentie van ‘hun’ brandstofvariant. Dat blijkt uit een analyse van dataleverancier Autodisk in opdracht van Automotive. Maar door het toenemende aanbod en omdat de prijzen voor EV’s omlaag gaan, is er nu vrijwel geen segment meer waarin een brandstofauto voor de leaserijder voordeliger uitpakt.

In 2020 stelde Autodisk op basis van 29 vergelijkbare sets auto’s (dus op basis van de ‘oude’ regels) dat in 2022 de EV in 19 gevallen goedkoper in de bijtelling is dan zijn brandstofequivalent. Op basis van de – deels nieuwe – wijzigingen blijkt dat bij 50 vergeleken modellen nu 41 keer de EV goedkoper is dan de brandstofvariant of een vergelijkbaar brandstofmodel. Let wel: hierbij is uitgegaan van de nieuwe regels, dus inclusief de nieuwe ‘cap’. Die ligt volgens het Belastingplan 2022 niet op 40 duizend, maar op 35 duizend euro. Daarboven geldt het reguliere bijtellingpercentage van 22 procent, daaronder is die 16 procent (dit jaar nog 12%). Kleinere auto’s ondervinden hier dus sowieso geen hinder van.

Ontwikkeling bijtelling EV versus ICE 2021-2022    
        Bijtelling per maand
Merk Model   Motor/accu  Prijs  2021 2022
Hyundai IONIQ 38.3kWh  € 36.067,00  € 360,67  € 486,23
Hyundai IONIQ 1.6gdi  € 28.082,00  € 514,84  € 514,84
       Verschil   € 154,17  € 28,61
Jaguar I-Pace 90kWh  € 81.577,00  € 1.162,25                       € 1.320,58
Jaguar F-Pace p250  € 87.672,00  € 1.607,32  € 1.607,32
       Verschil   € 445,08  € 286,74
Kia EV6 58kWh  € 43.505,00  € 464,26  € 622,59
Kia Sportage 1.6tgdi  € 37.005,00  € 678,43  € 678,43
       Verschil   € 214,17  € 55,83
Kia Niro 39.2kWh  € 35.010,00  € 350,10  € 466,85
Kia Niro 1.6gdi  € 28.760,00  € 527,27  € 527,27
       Verschil   € 177,17  € 60,42
Opel Corsa 50kWh  € 26.799,00  € 267,99  € 357,32
Opel Corsa 1.2t  € 23.950,00  € 439,08  € 439,08
       Verschil   € 171,09  € 81,76
Tesla Model X 90kWh  € 109.990,00  € 1.683,15  € 1.841,48
BMW X5 40i  € 97.688,00  € 1.790,95  € 1.790,95
       Verschil   € 107,80  € -50,54
Bron: Autodisk, bewerking: Automotive Kennisbank      

Ageren

Uit de analyse wordt ook duidelijk waarom onder andere Bovag en VNA ageren tegen het nu al verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s. Vooral in het middensegment neemt het voordeel voor de leaserijder fors af. Zo is de bruto bijtelling voor een Niro EV dit jaar nog 177 euro lager dan van de hybride variant; volgend jaar bedraagt dit verschil bruto 60 euro. Bij andere modellen, zoals Hyundai’s Kona, doet zich uiteraard iets soortgelijks voor. Kia heeft hoge verwachtingen van zijn nieuwe EV6, maar die kan binnen het eigen merk nog wel eens concurrentie krijgen van de eveneens populaire Sportage. Het verschil in bijtelling is nu ruim 200 euro in het voordeel van de EV6, maar volgend jaar is dat verschil nog maar 56 euro: de bijtelling voor de EV6 (met een waarde van 43.500 euro) stijgt dan namelijk van zo’n 464 euro naar ongeveer 623.

Halveren

In veel gevallen blijkt het ‘bijtellingvoordeel’ ten opzichte van de brandstofvariant volgend jaar minimaal te halveren. Zo moet voor de Peugeot 208 EV volgend jaar 385 euro worden bijgeteld, en voor de brandstofvariant 465 euro, zo blijkt uit de analyse van Autodisk. Het verschil in bijtelling slinkt hierdoor van 176 euro in 2021 naar 80 in 2022. Het geeft in ieder geval aanleiding om te hopen op die zo gewenste eindspurt in de registraties voor eind dit jaar. Zoals de overheid wenst worden duurdere auto’s steeds minder interessant, maar ook bij sommige kleinere modellen blijkt de EV volgend jaar duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. Bij de Zoe, Mii, Up en Twingo is de brandstofvariant goedkoper dan de EV.

Totale kosten

Voor de leaserijder die volgend jaar een nieuwe leaseauto mag uitkiezen, is het sterk afhankelijk van het model of hij beter voor een EV of een hybride kan gaan. Voor het bedrijf dat de leaseauto beschikbaar stelt, is de keuze snel gemaakt. Althans, dat concludeerde Leaseplan uit zijn Car Cost Index. Hierin blijkt dat in veel Europese landen het omslagpunt waarbij de tco voor een EV lager ligt dan bij een brandstofauto inmiddels voor alle segmenten is bereikt. Zo bedraagt in Nederland de tco voor de EV 950 euro, tegenover 1.299 euro voor diesel, 1.172 euro voor benzine en 1.194 euro voor plugin hybride. In het compacte segment is de omslag nu ook bereikt: daar is de maandelijkse TCO voor een EV nu 716 euro (vorig jaar 721 euro) terwijl een auto rijdend op benzine 859 euro kost (vorig jaar 721 euro).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.