5 vragen aan de ceo van Leaseplan over de kwartaalcijfers

Leaseplan-ceo Tex Gunning: ‘Covid heeft impact op de resultaten, niet op businessmodel’

5 vragen aan • Leaseplan-ceo Tex Gunning verwacht dat het businessmodel van autoleasing een extra opleving kent door de coronacrisis en dat de impact op lange temijn bescheiden is. “Het businessmodel van leasing bewijst zich in elke crisis.” Automotive vroeg de topman naar de kwartaalcijfers, Carnext en de bestelstop.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tex Gunning: deze markt groeit nog zeker 10 jaar door. (Foto: Leaseplan)

Hoewel het onderliggende resultaat zonder bijzondere lasten over het eerste kwartaal 23 procent lager ligt dan in 2019, maakt Leaseplan-ceo Tex Gunning zich geen zorgen over de toekomst van het bedrijf. “Het businessmodel van leasing bewijst zich in elke crisis. Natuurlijk zien we in de restwaarden gelijk een val, maar een model met meerjarige contracten zorgt voor een solide en vaste inkomstenstroom. Covid heeft impact op de resultaten, maar niet op het model en de gezondheid van het bedrijf. Het merendeel van onze klanten is grootzakelijk: daar is ook geld om de maandbedragen te betalen. We hebben ongeveer negenduizend kleinere klanten, daarmee hebben we indien nodig betalingsregelingen getroffen. Op langere termijn is het ook voor ons beter om gezonde afnemers te hebben. Dat betekent dat we ze nu moeten helpen.”

Welke impact van de coronacrisis verwacht u op langere termijn?

“Deze markt groeit nog wel 10 of 20 jaar, en dus met vele miljarden euro’s. Op korte termijn zal deze crisis als impact hebben dat meer mensen een eigen auto willen, zodat ze niet meer met het OV hoeven. Dat zal of een tweedehandsje zijn, of een nieuwe auto – en steeds vaker op basis van een abonnement. De vraag daarna neemt toe door de elektrificatie. Door de snelle ontwikkelingen in deze technologie is het onzeker wat een auto na vier jaar oplevert. We moeten nog leren rekenen met de restwaarden van EV’s. Dat risico nemen wij mee in onze berekening. Voor consumenten is het risico te hoog om de auto zelf aan te schaffen. Op de lange termijn maakt het voor ons businessmodel niet uit of iemand 2 of 5 dagen naar kantoor rijdt.”

Leaseplan realiseerde over het eerste kwartaal een omzet van 2,7 miljard euro, 5,6 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2019. Het onderliggende resultaat kwam echter 23,3 procent lager uit, mede vanwege coronagerelateerde afschrijvingen, zo meldde het bedrijf eerder vandaag.

Jullie hebben wederom geïnvesteerd in Carnext, dat verlies leed over het eerste kwartaal verlies. Betekent dit dat het bedrijf voorlopig uit de etalage wordt gehaald?

“Onze strategische intenties zijn niet veranderd, ook niet met Carnext. We zijn dit jaar gestart met Max Verstappen als boegbeeld van Carnext.com en investeren in digitale technologie. Maar om van dit digitale occasionplatform een succes te maken is een groot netwerk nodig van auto’s en afnemers. Hoe meer auto’s er op staan, hoe meer klanten je aantrekt. Dat netwerkeffect kun je alleen met je eigen auto’s nooit bereiken.”

De mededeling dat Leaseplan een bestelstop inlaste viel niet bij iedereen in goede aarde. Begrijpt u dat?

“Daar was vooral sprake van miscommunicatie. Het is niet zo dat we geen nieuwe auto’s willen bestellen, maar ze waren er niet omdat de fabrieken op slot zaten en er nauwelijks kon worden getransporteerd. Je kunt geen auto’s kopen die er niet zijn. De supplychain dicteert de markt. Ik verwacht dat het nog heel lang gaat duren voordat de volledige supply chain weer op de rit is. Anderzijds geldt voor ons en onze klanten: cash is king in crisis. Dat betekent dat je het aantal uitgaven beperkt. Om die reden hebben wij actief gestuurd op het verlengen van bestaande contracten en waar mogelijk het inzetten van auto’s uit onze Carnext-vloot. Daarnaast vinden veel van onze klanten het ook geen goed signaal om in crisistijd nieuwe auto’s in te zetten. Net zoals dat wij het geen goed signaal vinden om dit jaar dividend en bonussen uit te keren.”

Onder het mom cash is king hebben jullie in versneld tempo de occasionvloot ingekrompen. Betekent de focus op cash ook intern een herstructurering?

“In een crisis ligt de nadruk meer op cash dan op winst, dus wij hebben ons verlies gepakt op de occasions. Dat leidde ook tot een herwaardering van de occasionvloot, waarbij we 37 miljoen euro hebben afgeschreven. Op de lopende contracten hebben we 50 miljoen euro afgeschreven vanwege het verwachte restwaardeverlies.”

Iedereen begrijpt dat dit niet maandenlang kan doorgaan

“Covid-19 is allereerst een gezondheidscrisis, met als gevolg een economische crisis en misschien zelfs een mentale. We wentelen een gezondheidscrisis niet af op de werknemers. Dus we hebben geen intentie om te herstructureren. Al kunnen we nooit garanties afgeven. Als je op straat loopt en je ziet de stille winkelstraten en bedrijventerreinen, dan begrijpt iedereen wel dat dit niet nog maandenlang door kan blijven gaan.”

Hoe houden jullie medewerkers betrokken nu ze op afstand werken?

“We hebben achtduizend medewerkers die nu thuis werken. Dat is een hele opgave, vooral voor hen. Het levert extra stress op, helemaal met kinderen en in een kleine leefomgeving. Wij hadden al een medewerkersprogramma, Nextgen, dat we nu digitaal hebben gemaakt. Om ook de mentale gezondheid bij mensen op orde te houden. Op dit platform zijn iedere dag diverse programma’s te volgen: van fitness en mindfulness tot en met intellectuele programma’s en competities. Ook met onderdelen die gewoon leuk zijn, zoals een lip sync-competitie. We maken dit platform ook beschikbaar voor onze klanten. Het doel is om juist in deze tijd mensen met elkaar te verbinden.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leaseplan-ceo Tex Gunning: ‘Covid heeft impact op de resultaten, niet op businessmodel’ | Automotive Online
5 vragen aan de ceo van Leaseplan over de kwartaalcijfers

Leaseplan-ceo Tex Gunning: ‘Covid heeft impact op de resultaten, niet op businessmodel’

5 vragen aan • Leaseplan-ceo Tex Gunning verwacht dat het businessmodel van autoleasing een extra opleving kent door de coronacrisis en dat de impact op lange temijn bescheiden is. “Het businessmodel van leasing bewijst zich in elke crisis.” Automotive vroeg de topman naar de kwartaalcijfers, Carnext en de bestelstop.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tex Gunning: deze markt groeit nog zeker 10 jaar door. (Foto: Leaseplan)

Hoewel het onderliggende resultaat zonder bijzondere lasten over het eerste kwartaal 23 procent lager ligt dan in 2019, maakt Leaseplan-ceo Tex Gunning zich geen zorgen over de toekomst van het bedrijf. “Het businessmodel van leasing bewijst zich in elke crisis. Natuurlijk zien we in de restwaarden gelijk een val, maar een model met meerjarige contracten zorgt voor een solide en vaste inkomstenstroom. Covid heeft impact op de resultaten, maar niet op het model en de gezondheid van het bedrijf. Het merendeel van onze klanten is grootzakelijk: daar is ook geld om de maandbedragen te betalen. We hebben ongeveer negenduizend kleinere klanten, daarmee hebben we indien nodig betalingsregelingen getroffen. Op langere termijn is het ook voor ons beter om gezonde afnemers te hebben. Dat betekent dat we ze nu moeten helpen.”

Welke impact van de coronacrisis verwacht u op langere termijn?

“Deze markt groeit nog wel 10 of 20 jaar, en dus met vele miljarden euro’s. Op korte termijn zal deze crisis als impact hebben dat meer mensen een eigen auto willen, zodat ze niet meer met het OV hoeven. Dat zal of een tweedehandsje zijn, of een nieuwe auto – en steeds vaker op basis van een abonnement. De vraag daarna neemt toe door de elektrificatie. Door de snelle ontwikkelingen in deze technologie is het onzeker wat een auto na vier jaar oplevert. We moeten nog leren rekenen met de restwaarden van EV’s. Dat risico nemen wij mee in onze berekening. Voor consumenten is het risico te hoog om de auto zelf aan te schaffen. Op de lange termijn maakt het voor ons businessmodel niet uit of iemand 2 of 5 dagen naar kantoor rijdt.”

Leaseplan realiseerde over het eerste kwartaal een omzet van 2,7 miljard euro, 5,6 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2019. Het onderliggende resultaat kwam echter 23,3 procent lager uit, mede vanwege coronagerelateerde afschrijvingen, zo meldde het bedrijf eerder vandaag.

Jullie hebben wederom geïnvesteerd in Carnext, dat verlies leed over het eerste kwartaal verlies. Betekent dit dat het bedrijf voorlopig uit de etalage wordt gehaald?

“Onze strategische intenties zijn niet veranderd, ook niet met Carnext. We zijn dit jaar gestart met Max Verstappen als boegbeeld van Carnext.com en investeren in digitale technologie. Maar om van dit digitale occasionplatform een succes te maken is een groot netwerk nodig van auto’s en afnemers. Hoe meer auto’s er op staan, hoe meer klanten je aantrekt. Dat netwerkeffect kun je alleen met je eigen auto’s nooit bereiken.”

De mededeling dat Leaseplan een bestelstop inlaste viel niet bij iedereen in goede aarde. Begrijpt u dat?

“Daar was vooral sprake van miscommunicatie. Het is niet zo dat we geen nieuwe auto’s willen bestellen, maar ze waren er niet omdat de fabrieken op slot zaten en er nauwelijks kon worden getransporteerd. Je kunt geen auto’s kopen die er niet zijn. De supplychain dicteert de markt. Ik verwacht dat het nog heel lang gaat duren voordat de volledige supply chain weer op de rit is. Anderzijds geldt voor ons en onze klanten: cash is king in crisis. Dat betekent dat je het aantal uitgaven beperkt. Om die reden hebben wij actief gestuurd op het verlengen van bestaande contracten en waar mogelijk het inzetten van auto’s uit onze Carnext-vloot. Daarnaast vinden veel van onze klanten het ook geen goed signaal om in crisistijd nieuwe auto’s in te zetten. Net zoals dat wij het geen goed signaal vinden om dit jaar dividend en bonussen uit te keren.”

Onder het mom cash is king hebben jullie in versneld tempo de occasionvloot ingekrompen. Betekent de focus op cash ook intern een herstructurering?

“In een crisis ligt de nadruk meer op cash dan op winst, dus wij hebben ons verlies gepakt op de occasions. Dat leidde ook tot een herwaardering van de occasionvloot, waarbij we 37 miljoen euro hebben afgeschreven. Op de lopende contracten hebben we 50 miljoen euro afgeschreven vanwege het verwachte restwaardeverlies.”

Iedereen begrijpt dat dit niet maandenlang kan doorgaan

“Covid-19 is allereerst een gezondheidscrisis, met als gevolg een economische crisis en misschien zelfs een mentale. We wentelen een gezondheidscrisis niet af op de werknemers. Dus we hebben geen intentie om te herstructureren. Al kunnen we nooit garanties afgeven. Als je op straat loopt en je ziet de stille winkelstraten en bedrijventerreinen, dan begrijpt iedereen wel dat dit niet nog maandenlang door kan blijven gaan.”

Hoe houden jullie medewerkers betrokken nu ze op afstand werken?

“We hebben achtduizend medewerkers die nu thuis werken. Dat is een hele opgave, vooral voor hen. Het levert extra stress op, helemaal met kinderen en in een kleine leefomgeving. Wij hadden al een medewerkersprogramma, Nextgen, dat we nu digitaal hebben gemaakt. Om ook de mentale gezondheid bij mensen op orde te houden. Op dit platform zijn iedere dag diverse programma’s te volgen: van fitness en mindfulness tot en met intellectuele programma’s en competities. Ook met onderdelen die gewoon leuk zijn, zoals een lip sync-competitie. We maken dit platform ook beschikbaar voor onze klanten. Het doel is om juist in deze tijd mensen met elkaar te verbinden.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.