Vier nieuwkomers in Leasemaatschappij Top 60

Leasemaatschappij Top 60 | Middelgrote leasemaatschappijen staan voor moeilijke keuze

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

In de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60, die eind juni werd gepresenteerd op het Automotive Leasing Event, werd afscheid genomen van een aantal leasemaatschappijen. Zij werden opgeslokt of fuseerden en hierdoor ontstond er ruimte voor vier nieuwkomers. Er wordt al jaren voorspeld dat kleinere en middelgrote leasemaatschappijen verdwijnen, maar ze bestaan nog altijd: ook in de nieuwe Top 60 zijn de maatschappijen met een vloot tussen 1.500 en 10.000 auto’s ruim voorradig.

Vrijwel alle middelgrote en kleinere bedrijven hebben groeiplannen, en niet voor niets: schaalgrootte is nodig om voldoende inkoopkracht te hebben. Op de markt van private lease – inmiddels een commodity geworden – is het prijsvechten geblazen. Dat betekent dat inkoopcondities steeds belangrijker worden. De kortingen die de grote spelers kunnen krijgen, zijn nauwelijks te matchen door de kleinere, hoewel zij zich wel gesteund zien door captives en inkoopcombinaties. 

Grote leasemaatschappijen zijn terughoudend met het overnemen van kleinere leasemaatschappijen

Ook de opkomst van Mobility as a Service en de elektrificering van het wagenpark vereisen investeringen. Dieselverboden, OV-faciliteiten, het stimuleren van elektrisch vervoer of het beperken van het aantal parkeerplaatsen zorgen voor een snel veranderende mobiliteitsvraag van bedrijven. Grote leasemaatschappijen kunnen hier vaak sneller op inspelen dan kleinere, vooral omdat er vaak flinke investeringen in ICT worden gevraagd om aan de MaaS-vraag te voldoen. Kortom, leasemaatschappijen met onvoldoende schaal lopen tegen grote problemen aan, problemen die nu langzaam maar zeker aan de oppervlakte beginnen te komen.

top 5 lmt60 foto

 

Onderscheidend vermogen

Toch denken insiders dat er ruimte blijft voor nichespelers. Een club als Mistergreen Electric Lease richt zich uitsluitend op EV’s en is in die markt aan het uitgroeien tot een bekende speler. Maar veel vaker is de niche de eigen regio; vooral dealergelieerde leasemaatschappijen zijn traditioneel sterk in het lokale mkb. Een markt die grote leasemaatschappijen al jaren proberen te penetreren, maar met weinig succes. 

Denkt een middelgrote leasemaatschappij over verkoop, dan worden ze geconfronteerd met een ander probleem: grote leasemaatschappijen zijn terughoudend met het overnemen van kleinere leasemaatschappijen: de goodwill is momenteel extreem hoog, terwijl het risico groot is dat de klanten – die vaak bewust kozen voor service boven de laagste prijs  – na een overname hun contract uitdienen en dan een nieuwe partij zoeken waarbij ze zich thuis voelen. Dat probleem is niet eenvoudig te tackelen.

Prominente rol

En dus ontstaan er hybride-bedrijfsvormen. VWPFS probeert die lokale binding te behouden door alle leasemaatschappijen die het kocht aan de achterkant te integreren, maar aan de voorkant ongemoeid te laten. Het bedrijf blijft op zoek naar aan Pon-dealers gelieerde leasemaatschappijen. ALD kocht de leaseportefeuille van Stern, maar probeert via een service level agreement met diezelfde dealerholding wel de aansluiting met het mkb te behouden. En kleinere maatschappijen zijn in veel gevallen uiteindelijk onderdeel van een financieel kapitaalkrachtige holding. Multilease heeft bijvoorbeeld als moederbedrijf Spuigroep, eveneens de moeder van verhuurreus Europcar. Friesland Lease heeft Athon Car Lease als aandeelhouder.

efficient top 5Hiltermann Lease Groep en Hitachi herkennen de problematiek en willen derhalve zo snel mogelijk boven de 20 duizend voertuigen uitkomen, de schaal die zij nodig achtten om succesvol te kunnen opereren, al heeft Hitachi als onderdeel van een groot concern al voldoende inkoopkracht. Voor groot en klein is er één opluchting: in elke mobiliteitstransitie lijkt de auto een sleutelrol te blijven spelen.

De Leasemaatschappij Top 60

mockup lmt60 artikelDe nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60 is te bestellen via automotive-online.nl/shop. Naast informatie over omvang, management, ­ financiële prestaties en leveranciers is er ook aandacht voor de meest relevante ontwikkelingen in de leasebranche.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Leasemaatschappij Top 60 | Middelgrote leasemaatschappijen staan voor moeilijke keuze | Automotive Online
Vier nieuwkomers in Leasemaatschappij Top 60

Leasemaatschappij Top 60 | Middelgrote leasemaatschappijen staan voor moeilijke keuze

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

In de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60, die eind juni werd gepresenteerd op het Automotive Leasing Event, werd afscheid genomen van een aantal leasemaatschappijen. Zij werden opgeslokt of fuseerden en hierdoor ontstond er ruimte voor vier nieuwkomers. Er wordt al jaren voorspeld dat kleinere en middelgrote leasemaatschappijen verdwijnen, maar ze bestaan nog altijd: ook in de nieuwe Top 60 zijn de maatschappijen met een vloot tussen 1.500 en 10.000 auto’s ruim voorradig.

Vrijwel alle middelgrote en kleinere bedrijven hebben groeiplannen, en niet voor niets: schaalgrootte is nodig om voldoende inkoopkracht te hebben. Op de markt van private lease – inmiddels een commodity geworden – is het prijsvechten geblazen. Dat betekent dat inkoopcondities steeds belangrijker worden. De kortingen die de grote spelers kunnen krijgen, zijn nauwelijks te matchen door de kleinere, hoewel zij zich wel gesteund zien door captives en inkoopcombinaties. 

Grote leasemaatschappijen zijn terughoudend met het overnemen van kleinere leasemaatschappijen

Ook de opkomst van Mobility as a Service en de elektrificering van het wagenpark vereisen investeringen. Dieselverboden, OV-faciliteiten, het stimuleren van elektrisch vervoer of het beperken van het aantal parkeerplaatsen zorgen voor een snel veranderende mobiliteitsvraag van bedrijven. Grote leasemaatschappijen kunnen hier vaak sneller op inspelen dan kleinere, vooral omdat er vaak flinke investeringen in ICT worden gevraagd om aan de MaaS-vraag te voldoen. Kortom, leasemaatschappijen met onvoldoende schaal lopen tegen grote problemen aan, problemen die nu langzaam maar zeker aan de oppervlakte beginnen te komen.

top 5 lmt60 foto

 

Onderscheidend vermogen

Toch denken insiders dat er ruimte blijft voor nichespelers. Een club als Mistergreen Electric Lease richt zich uitsluitend op EV’s en is in die markt aan het uitgroeien tot een bekende speler. Maar veel vaker is de niche de eigen regio; vooral dealergelieerde leasemaatschappijen zijn traditioneel sterk in het lokale mkb. Een markt die grote leasemaatschappijen al jaren proberen te penetreren, maar met weinig succes. 

Denkt een middelgrote leasemaatschappij over verkoop, dan worden ze geconfronteerd met een ander probleem: grote leasemaatschappijen zijn terughoudend met het overnemen van kleinere leasemaatschappijen: de goodwill is momenteel extreem hoog, terwijl het risico groot is dat de klanten – die vaak bewust kozen voor service boven de laagste prijs  – na een overname hun contract uitdienen en dan een nieuwe partij zoeken waarbij ze zich thuis voelen. Dat probleem is niet eenvoudig te tackelen.

Prominente rol

En dus ontstaan er hybride-bedrijfsvormen. VWPFS probeert die lokale binding te behouden door alle leasemaatschappijen die het kocht aan de achterkant te integreren, maar aan de voorkant ongemoeid te laten. Het bedrijf blijft op zoek naar aan Pon-dealers gelieerde leasemaatschappijen. ALD kocht de leaseportefeuille van Stern, maar probeert via een service level agreement met diezelfde dealerholding wel de aansluiting met het mkb te behouden. En kleinere maatschappijen zijn in veel gevallen uiteindelijk onderdeel van een financieel kapitaalkrachtige holding. Multilease heeft bijvoorbeeld als moederbedrijf Spuigroep, eveneens de moeder van verhuurreus Europcar. Friesland Lease heeft Athon Car Lease als aandeelhouder.

efficient top 5Hiltermann Lease Groep en Hitachi herkennen de problematiek en willen derhalve zo snel mogelijk boven de 20 duizend voertuigen uitkomen, de schaal die zij nodig achtten om succesvol te kunnen opereren, al heeft Hitachi als onderdeel van een groot concern al voldoende inkoopkracht. Voor groot en klein is er één opluchting: in elke mobiliteitstransitie lijkt de auto een sleutelrol te blijven spelen.

De Leasemaatschappij Top 60

mockup lmt60 artikelDe nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60 is te bestellen via automotive-online.nl/shop. Naast informatie over omvang, management, ­ financiële prestaties en leveranciers is er ook aandacht voor de meest relevante ontwikkelingen in de leasebranche.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.