Buikpijn van de Peugeot 508

Dossier Fleet&leasing | Restwaardeflop: de 508

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Roy Kleijwegt, testredacteur Autoweek

Hoe wordt er door Autoweek-lezers ­gesproken over de 508? 
De auto leefde wel, maar zijn populariteit stortte snel in. De auto scoorde in het begin even door zijnbijtellingsvoordeel, maar de tevredenheid bij de berijders was niet heel hoog. De terugkoopregeling zorgden voor nachtmerries bij dealers.

Wat vonden jullie zelf van de auto?
Er was te veel aan mis. Zit­houding, ergonomie, zwaarlijvigheid. Peugeot heeft sindsdien goede stappen gezet, die vooral laten zien waar het bij de 508 allemaal aan schortte. De facelift was too little too late. 

Komt het ooit goed met Peugeot en betrouwbaarheid?
Het imago van Peugeot is zo slecht nog niet. De 3008 loopt als een trein. Het merk zal evengoed mee moeten als het gaat om betrouwbaarheid. Zeker gezien de snelle opmars van de Koreanen, die steeds betere auto’s combineren met hun uitgebreide garantie-regeling. 

Frank van Klink, directeur XLLease

Hebben jullie buikpijn gekregen van de Peugeot 508?
Wij hebben de aantallen beperkt weten te ­houden door een ‘negatief inzetadvies’ af te geven aan onze klanten. Naast de ‘drakenbak’ 1.6 HDI was de Hybrid4 er alleen als sedan. Dat was ook al geen voordeel.

Hoe hebben jullie de 308 gecalculeerd?
Die was moeilijker te ­sturen door de grote vraag naar bijtellingsvriendelijke auto’s. Aan de andere kant valt de 308 in een gangbaarder segment. Het tot de laatste druppel uitrijden van het leasecontract ‘op de 14 procent’ met bij voorkeur een hoge tellerstand geeft mooie exportkansen.

Voor welke auto’s houd je nu je hart vast?
Het hele A–segment! Er is een extreem hoog volume ingezet, waarvan wij denken dat vooral hogere kilometerstanden afgestraft gaan worden. 

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

De 508 kende best wat technische malheur. Hoe werkte dat door in de restwaarde?
Vaak is het niet het probleem, maar de manier waarop dat wordt opgelost die de restwaarde beïnvloedt. Coulance kan de restwaarde-ellende vaak weer teniet doen. De echte flopper is de 508 Hybrid4. De combinatie van diesel, het hoge gewicht en de in de praktijk zeer beperkte voordelen van al die extra technologie maakt de auto erg onaantrekkelijk. Hetzelfde geldt overigens voor de 3008 Hybrid4.

Is dit een specifiek Peugeot-probleem of is het toeval dat nu de 508 boven komt drijven?
Het is absoluut geen specifiek Peugeot- probleem: de 308 doet het prima en traditioneel doen de kleinere modellen zoals de 208-serie en diens voorgangers het ook uitstekend. Een onfortuinlijke uitzondering dus, maar bij de Franse merken geldt wel de stelregel dat grotere sedans/stations de trend van lage restwaarden nooit hebben weten te breken.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Wat maakte de 508 voor een fleetowner een ­vervelende auto?
Bij ons zat de 508 niet in de ­keuzelijst, achteraf blijkt dat dus een gelukkig besluit geweest. Daarnaast is restwaarde natuurlijk vooral een probleem voor de leasebedrijven, een van de zegeningen van operationele lease voor ons.

Hoe kijk jij verder naar Peugeot?
Peugeot is absoluut een interessante optie voor fleetowners, zeker als de hele groep wordt meegenomen. En met binnenkort ook Opel in de stal kan een aardig brede keuze worden geboden aan berijders. Persoonlijk ben ik overigens nog steeds fan van de 504 Cabriolet.

Peugeot Nederland: maximale absorptie 

Na lancering van de Hybrid 4 werd er weer houderschapsbelasting op de auto geheven waardoor de auto maandelijks 100 euro duurder werd. Dit had grote gevolgen voor de afzetmogelijkheden, stelt Peugeot in een reactie. De markt is inmiddels minder fiscaal gedreven: als je kijkt naar de huidige restwaarde benchmark van Autotelex dan is de  inschatting voor de 508 vergelijkbaar aan die van de belangrijkste concurrenten in het segment. Dit bewijst dat wij de juiste strategie hanteren voor een product dat al wat verder in z’n levenscyclus zit: de standaarduitrusting wordt voorzien van restwaarde verhogende opties tegen een competitieve prijs. Voor ons is de situatie rond de 308 niet heel anders dan voor andere merken die veel volume hebben verkocht. Met ons Leeuwekeur-label zetten wij ons in voor een maximale absorptie van gebruikte auto’s door dealers.

Dossier Fleet&leasing | Restwaardeflop: de 508 | Automotive Online
Buikpijn van de Peugeot 508

Dossier Fleet&leasing | Restwaardeflop: de 508

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Roy Kleijwegt, testredacteur Autoweek

Hoe wordt er door Autoweek-lezers ­gesproken over de 508? 
De auto leefde wel, maar zijn populariteit stortte snel in. De auto scoorde in het begin even door zijnbijtellingsvoordeel, maar de tevredenheid bij de berijders was niet heel hoog. De terugkoopregeling zorgden voor nachtmerries bij dealers.

Wat vonden jullie zelf van de auto?
Er was te veel aan mis. Zit­houding, ergonomie, zwaarlijvigheid. Peugeot heeft sindsdien goede stappen gezet, die vooral laten zien waar het bij de 508 allemaal aan schortte. De facelift was too little too late. 

Komt het ooit goed met Peugeot en betrouwbaarheid?
Het imago van Peugeot is zo slecht nog niet. De 3008 loopt als een trein. Het merk zal evengoed mee moeten als het gaat om betrouwbaarheid. Zeker gezien de snelle opmars van de Koreanen, die steeds betere auto’s combineren met hun uitgebreide garantie-regeling. 

Frank van Klink, directeur XLLease

Hebben jullie buikpijn gekregen van de Peugeot 508?
Wij hebben de aantallen beperkt weten te ­houden door een ‘negatief inzetadvies’ af te geven aan onze klanten. Naast de ‘drakenbak’ 1.6 HDI was de Hybrid4 er alleen als sedan. Dat was ook al geen voordeel.

Hoe hebben jullie de 308 gecalculeerd?
Die was moeilijker te ­sturen door de grote vraag naar bijtellingsvriendelijke auto’s. Aan de andere kant valt de 308 in een gangbaarder segment. Het tot de laatste druppel uitrijden van het leasecontract ‘op de 14 procent’ met bij voorkeur een hoge tellerstand geeft mooie exportkansen.

Voor welke auto’s houd je nu je hart vast?
Het hele A–segment! Er is een extreem hoog volume ingezet, waarvan wij denken dat vooral hogere kilometerstanden afgestraft gaan worden. 

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

De 508 kende best wat technische malheur. Hoe werkte dat door in de restwaarde?
Vaak is het niet het probleem, maar de manier waarop dat wordt opgelost die de restwaarde beïnvloedt. Coulance kan de restwaarde-ellende vaak weer teniet doen. De echte flopper is de 508 Hybrid4. De combinatie van diesel, het hoge gewicht en de in de praktijk zeer beperkte voordelen van al die extra technologie maakt de auto erg onaantrekkelijk. Hetzelfde geldt overigens voor de 3008 Hybrid4.

Is dit een specifiek Peugeot-probleem of is het toeval dat nu de 508 boven komt drijven?
Het is absoluut geen specifiek Peugeot- probleem: de 308 doet het prima en traditioneel doen de kleinere modellen zoals de 208-serie en diens voorgangers het ook uitstekend. Een onfortuinlijke uitzondering dus, maar bij de Franse merken geldt wel de stelregel dat grotere sedans/stations de trend van lage restwaarden nooit hebben weten te breken.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Wat maakte de 508 voor een fleetowner een ­vervelende auto?
Bij ons zat de 508 niet in de ­keuzelijst, achteraf blijkt dat dus een gelukkig besluit geweest. Daarnaast is restwaarde natuurlijk vooral een probleem voor de leasebedrijven, een van de zegeningen van operationele lease voor ons.

Hoe kijk jij verder naar Peugeot?
Peugeot is absoluut een interessante optie voor fleetowners, zeker als de hele groep wordt meegenomen. En met binnenkort ook Opel in de stal kan een aardig brede keuze worden geboden aan berijders. Persoonlijk ben ik overigens nog steeds fan van de 504 Cabriolet.

Peugeot Nederland: maximale absorptie 

Na lancering van de Hybrid 4 werd er weer houderschapsbelasting op de auto geheven waardoor de auto maandelijks 100 euro duurder werd. Dit had grote gevolgen voor de afzetmogelijkheden, stelt Peugeot in een reactie. De markt is inmiddels minder fiscaal gedreven: als je kijkt naar de huidige restwaarde benchmark van Autotelex dan is de  inschatting voor de 508 vergelijkbaar aan die van de belangrijkste concurrenten in het segment. Dit bewijst dat wij de juiste strategie hanteren voor een product dat al wat verder in z’n levenscyclus zit: de standaarduitrusting wordt voorzien van restwaarde verhogende opties tegen een competitieve prijs. Voor ons is de situatie rond de 308 niet heel anders dan voor andere merken die veel volume hebben verkocht. Met ons Leeuwekeur-label zetten wij ons in voor een maximale absorptie van gebruikte auto’s door dealers.