Dossier Fleet&leasing | Belasting maakt het leuker

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

De leaseregistraties laten dit jaar grote verschuivingen zien ten opzichte van afgelopen jaren. Merken als Hyundai en Toyota zien hun marktaandeel toenemen en dat gaat ten koste van zo goed als alle merken die de afgelopen jaren de leasemarkt domineerden dankzij hun lage bijtellingauto’s, zoals diverse Pon-merken en Peugeot (die overigens in absolute aantallen wel meer leaseauto’s registreerden). Bert Flipse, directeur van Zuid-West Lease, ziet weer bestellingen voorbij komen van modellen die verdwenen leken te zijn. “Denk bijvoorbeeld aan de Renault Talisman. En ook het segment van middenklasse suv’s groeit hard, dankzij de Opel Mokka en Peugeot 2008. Dat zijn modellen die in de afgelopen jaren toch niet snel geleast werden.”

Vlag uit

Er zijn importeurs waar de vlag uit mag. Zo waren de Fiat-merken (Fiat, Alfa Romeo en Jeep) de afgelopen jaren niet zichtbaar. Het modellenoffensief bij deze merken kon niet beter getimed zijn, zegt John Pauls, directeur zakelijke markt bij de importeur. “Voor ons is het dit jaar echt een stuk leuker werken. Door de bijtelling waren wij meestal uit beeld, nu spelen we volop mee. Als we nu zien hoe de Jeep Compass en Alfa Giulia en Stelvio ontvangen zijn, dan stemt dat tot tevredenheid (Alfa verdrievoudigde dit jaar zijn leaseregi­straties, red).” Omdat er weer meer keuze is, is er ook meer variatie in ­offertes, stelt Flipse. “De bedragen groeiden in de afgelopen jaren naar elkaar toe, maar nu zie je dat leasemaatschappijen ver uit elkaar kunnen liggen op dezelfde modellen en uit­voeringen.” Dat komt deels door de restwaardecalculaties. “We mogen als markt in dat opzicht wel blij zijn dat er een gevarieerder aanbod is, dat vergroot de kans op goede remarketing­opbrengsten.”

Dossier Fleet&leasing | Belasting maakt het leuker | Automotive Online

Dossier Fleet&leasing | Belasting maakt het leuker

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

De leaseregistraties laten dit jaar grote verschuivingen zien ten opzichte van afgelopen jaren. Merken als Hyundai en Toyota zien hun marktaandeel toenemen en dat gaat ten koste van zo goed als alle merken die de afgelopen jaren de leasemarkt domineerden dankzij hun lage bijtellingauto’s, zoals diverse Pon-merken en Peugeot (die overigens in absolute aantallen wel meer leaseauto’s registreerden). Bert Flipse, directeur van Zuid-West Lease, ziet weer bestellingen voorbij komen van modellen die verdwenen leken te zijn. “Denk bijvoorbeeld aan de Renault Talisman. En ook het segment van middenklasse suv’s groeit hard, dankzij de Opel Mokka en Peugeot 2008. Dat zijn modellen die in de afgelopen jaren toch niet snel geleast werden.”

Vlag uit

Er zijn importeurs waar de vlag uit mag. Zo waren de Fiat-merken (Fiat, Alfa Romeo en Jeep) de afgelopen jaren niet zichtbaar. Het modellenoffensief bij deze merken kon niet beter getimed zijn, zegt John Pauls, directeur zakelijke markt bij de importeur. “Voor ons is het dit jaar echt een stuk leuker werken. Door de bijtelling waren wij meestal uit beeld, nu spelen we volop mee. Als we nu zien hoe de Jeep Compass en Alfa Giulia en Stelvio ontvangen zijn, dan stemt dat tot tevredenheid (Alfa verdrievoudigde dit jaar zijn leaseregi­straties, red).” Omdat er weer meer keuze is, is er ook meer variatie in ­offertes, stelt Flipse. “De bedragen groeiden in de afgelopen jaren naar elkaar toe, maar nu zie je dat leasemaatschappijen ver uit elkaar kunnen liggen op dezelfde modellen en uit­voeringen.” Dat komt deels door de restwaardecalculaties. “We mogen als markt in dat opzicht wel blij zijn dat er een gevarieerder aanbod is, dat vergroot de kans op goede remarketing­opbrengsten.”