Van Ewijk (Terberg): wij worden de Coolblue van de leasebranche

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Van Ewijk: ik heb tegenwoordig meer IT’ers in dienst dan salesmensen.

Groeien door overnames? Niet nodig, zegt Rogier van Ewijk, directeur van Terberg Leasing, een top 10 speler in de leasebranche. “Overnames zijn veel te duur, kijk bijvoorbeeld naar de recente overname van Athlon door Daimler.” Van Ewijk wil van Terberg Leasing veel liever de Coolblue van de leasebranche maken. “Er komt in de leasebranche een schifting. Ik heb tegenwoordig meer IT’ers in dienst dan salesmensen.”

Van Ewijk begon zijn carrière in de ICT-/softwarebranche en die kennis komt nog altijd van pas. Mede dankzij zijn beleid werd Terberg begin dit jaar finalist in de Automotive Company of the Year-verkiezing. De telematicadongels die al sinds 2012 in de private leaseauto’s van Justlease.nl zitten, gaat Terberg nu ook inzetten bij zakelijke lease. Daarnaast wordt een whitelabel dongel in de verkoop gedaan voor particulieren met een eigen auto van drie jaar of ouder. “In nieuwe auto’s zit de telematica er meestal al in.” Er wordt gekeken naar nieuwe verdienmodellen omdat de marges van private leasecontracten – de core business van Justlease.nl – zo flinterdun zijn geworden dat er volgens Van Ewijk nog weinig aan te verdienen is (eind oktober werden tijdens de Mediamarkt Gekkenhuis-actie nog 1.600 contracten afgesloten bij Justlease, red). “De consument kiest voor de aanbieder met de laagste prijs. Het is een race to the bottom.” Er is veel ervaring opgedaan met telematica bij de private leasetak van Terberg.

De consument kiest voor de aanbieder met de laagste prijs. Het is een race to the bottom.

Rogier van Ewijk

Bij Justlease hangt een groot scherm met daarop een kaart van Nederland, waarop alle zevenduizend auto’s gevolgd kunnen ­worden. “Mensen kunnen ons direct bellen als ze bijvoorbeeld pech hebben. Wij weten dan waar ze zijn en wat hun status is. We kunnen berijders ook onderweg services aanbieden, zoals opties om goedkoop te tanken of wasstraten in de buurt. We willen minder afhankelijk worden van traditionele inkomsten, dat doen we door dit soort services aan te bieden. Daar kunnen we nu nog niet van leven, het gaat nog om slechts 20 cent per service die wij ervoor krijgen van de bedrijven die wij promoten.”

Geen data aan derden

shutterstock 473537581Een rittenvolgaanpak zoals dat van Justlease klinkt privacygevoelig, maar Van Ewijk benadrukt dat het bewaken van de privacy van berijders hoge prioriteit heeft bij de telematicaprojecten. “Omdat wij als leasemaatschappij eigenaar zijn van de auto’s, mag ik de data van de auto’s gebruiken voor bijvoorbeeld servicedoeleinden. Alle andere gegevens, zoals rijgedrag en locaties, zijn van de be­rijder die daar immers voor heeft getekend. We verkopen geen data aan derden.”De reden dat hij zich nu pas op zijn zakelijke klanten richt met de telematica-dongel, is volgens Van Ewijk omdat het een gevoelig onderwerp is. Zakelijk rijders waren tot nu toe bang voor big brother-praktijken. “Particulieren vinden het over het algemeen geen probleem dat je ze volgt. We houden ons uiteraard aan de privacywetgeving en ze krijgen er ook wat voor terug. Zonder die toestemming kunnen ze geen klant worden bij Justlease.nl. Er zit een beloningssysteem achter, er worden geen straffen uitgedeeld.” De uitrol in de zakelijke markt begint om die reden dan ook bij zzp’ers. “Die voelen zich niet bespied door een werkgever.”

Flexibele verzekering

Ook draait er op dit moment een pilot met bedrijfswagens. De zakelijke markt betaalt voor het ‘kastje’ eenmalig 75 euro en het abonnement kost 5 euro per maand. Vanaf één auto is het gebruik van een kastje al interessant, zegt Van Ewijk. De dongel gaat in de OBD-stekker en geldt als een door de Belastingdienst goedgekeurd ritregistratiesysteem. Het wagenpark van Terberg telt zesduizend grijze kentekens. “Die moeten we allemaal kunnen aansluiten.”
Op dit moment werkt Terberg Leasing met een verzekeringsmaatschappij, waarvan het de naam niet wil noemen, aan een location based insurance. “Dat houdt in dat automobilisten premie betalen naar tijd en gebruik. Als de auto stil staat, gaat de prijs omlaag. 

Rijden zij tijdens de spits, gaat de prijs omhoog. Dat geldt bijvoorbeeld voor het rijden in schadegevoelige gebieden. Deze verzekering ­willen we uiteindelijk implementeren in het pakket voor de zakelijk rijder.” Dat is interessant voor zakelijk gebruikers omdat Terberg de eigenaar is van de voertuigen en dus het casco risico draagt, kan bij goed rijgedrag de premie omlaag. “Dat geldt niet bij particulieren die met hun eigen auto onze dongel aanschaffen.”

Consumentendongel

Justlease gaat nu het grote publiek aanspreken met een whitelabel dongel. De ‘Drive Guide’ komt beschikbaar voor consumenten met een eigen auto. Er wordt nu in twee fases getest met iedere keer 150 consumenten. “In deze fases kunnen we de kinderziektes eruit halen en kunnen we meten wat voor betaalmethode het meest wenselijk is. Wij denken aan het Ziggo- en het mobiele telefoniemodel: gratis hardware in de auto, waar een abonnement bij afgesloten wordt. Wij gaan meten of dat ook echt is wat mensen willen.” De dongels worden in Azië gemaakt en door Terberg zelf geprogrammeerd. 

Van Ewijk (Terberg): wij worden de Coolblue van de leasebranche | Automotive Online

Van Ewijk (Terberg): wij worden de Coolblue van de leasebranche

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Van Ewijk: ik heb tegenwoordig meer IT’ers in dienst dan salesmensen.

Groeien door overnames? Niet nodig, zegt Rogier van Ewijk, directeur van Terberg Leasing, een top 10 speler in de leasebranche. “Overnames zijn veel te duur, kijk bijvoorbeeld naar de recente overname van Athlon door Daimler.” Van Ewijk wil van Terberg Leasing veel liever de Coolblue van de leasebranche maken. “Er komt in de leasebranche een schifting. Ik heb tegenwoordig meer IT’ers in dienst dan salesmensen.”

Van Ewijk begon zijn carrière in de ICT-/softwarebranche en die kennis komt nog altijd van pas. Mede dankzij zijn beleid werd Terberg begin dit jaar finalist in de Automotive Company of the Year-verkiezing. De telematicadongels die al sinds 2012 in de private leaseauto’s van Justlease.nl zitten, gaat Terberg nu ook inzetten bij zakelijke lease. Daarnaast wordt een whitelabel dongel in de verkoop gedaan voor particulieren met een eigen auto van drie jaar of ouder. “In nieuwe auto’s zit de telematica er meestal al in.” Er wordt gekeken naar nieuwe verdienmodellen omdat de marges van private leasecontracten – de core business van Justlease.nl – zo flinterdun zijn geworden dat er volgens Van Ewijk nog weinig aan te verdienen is (eind oktober werden tijdens de Mediamarkt Gekkenhuis-actie nog 1.600 contracten afgesloten bij Justlease, red). “De consument kiest voor de aanbieder met de laagste prijs. Het is een race to the bottom.” Er is veel ervaring opgedaan met telematica bij de private leasetak van Terberg.

De consument kiest voor de aanbieder met de laagste prijs. Het is een race to the bottom.

Rogier van Ewijk

Bij Justlease hangt een groot scherm met daarop een kaart van Nederland, waarop alle zevenduizend auto’s gevolgd kunnen ­worden. “Mensen kunnen ons direct bellen als ze bijvoorbeeld pech hebben. Wij weten dan waar ze zijn en wat hun status is. We kunnen berijders ook onderweg services aanbieden, zoals opties om goedkoop te tanken of wasstraten in de buurt. We willen minder afhankelijk worden van traditionele inkomsten, dat doen we door dit soort services aan te bieden. Daar kunnen we nu nog niet van leven, het gaat nog om slechts 20 cent per service die wij ervoor krijgen van de bedrijven die wij promoten.”

Geen data aan derden

shutterstock 473537581Een rittenvolgaanpak zoals dat van Justlease klinkt privacygevoelig, maar Van Ewijk benadrukt dat het bewaken van de privacy van berijders hoge prioriteit heeft bij de telematicaprojecten. “Omdat wij als leasemaatschappij eigenaar zijn van de auto’s, mag ik de data van de auto’s gebruiken voor bijvoorbeeld servicedoeleinden. Alle andere gegevens, zoals rijgedrag en locaties, zijn van de be­rijder die daar immers voor heeft getekend. We verkopen geen data aan derden.”De reden dat hij zich nu pas op zijn zakelijke klanten richt met de telematica-dongel, is volgens Van Ewijk omdat het een gevoelig onderwerp is. Zakelijk rijders waren tot nu toe bang voor big brother-praktijken. “Particulieren vinden het over het algemeen geen probleem dat je ze volgt. We houden ons uiteraard aan de privacywetgeving en ze krijgen er ook wat voor terug. Zonder die toestemming kunnen ze geen klant worden bij Justlease.nl. Er zit een beloningssysteem achter, er worden geen straffen uitgedeeld.” De uitrol in de zakelijke markt begint om die reden dan ook bij zzp’ers. “Die voelen zich niet bespied door een werkgever.”

Flexibele verzekering

Ook draait er op dit moment een pilot met bedrijfswagens. De zakelijke markt betaalt voor het ‘kastje’ eenmalig 75 euro en het abonnement kost 5 euro per maand. Vanaf één auto is het gebruik van een kastje al interessant, zegt Van Ewijk. De dongel gaat in de OBD-stekker en geldt als een door de Belastingdienst goedgekeurd ritregistratiesysteem. Het wagenpark van Terberg telt zesduizend grijze kentekens. “Die moeten we allemaal kunnen aansluiten.”
Op dit moment werkt Terberg Leasing met een verzekeringsmaatschappij, waarvan het de naam niet wil noemen, aan een location based insurance. “Dat houdt in dat automobilisten premie betalen naar tijd en gebruik. Als de auto stil staat, gaat de prijs omlaag. 

Rijden zij tijdens de spits, gaat de prijs omhoog. Dat geldt bijvoorbeeld voor het rijden in schadegevoelige gebieden. Deze verzekering ­willen we uiteindelijk implementeren in het pakket voor de zakelijk rijder.” Dat is interessant voor zakelijk gebruikers omdat Terberg de eigenaar is van de voertuigen en dus het casco risico draagt, kan bij goed rijgedrag de premie omlaag. “Dat geldt niet bij particulieren die met hun eigen auto onze dongel aanschaffen.”

Consumentendongel

Justlease gaat nu het grote publiek aanspreken met een whitelabel dongel. De ‘Drive Guide’ komt beschikbaar voor consumenten met een eigen auto. Er wordt nu in twee fases getest met iedere keer 150 consumenten. “In deze fases kunnen we de kinderziektes eruit halen en kunnen we meten wat voor betaalmethode het meest wenselijk is. Wij denken aan het Ziggo- en het mobiele telefoniemodel: gratis hardware in de auto, waar een abonnement bij afgesloten wordt. Wij gaan meten of dat ook echt is wat mensen willen.” De dongels worden in Azië gemaakt en door Terberg zelf geprogrammeerd.