Bovag-event: zoeken naar oplossing voor exorbitante schadelast

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

De verwachting is dat het aantal schades steeds verder afneemt, maar dat de reparaties duurder worden, mede door de hogere onderdelenprijzen. Matthew Wright, head of commercial development bij Thatcham, voorspelde dat er in de nabije toekomst helemaal geen total loss gevallen meer zullen zijn, mede door de toename van slimme veiligheidssystemen. “Er zal meer reparabel worden, maar schadeherstel wordt duurder door de toenemende complexiteit, intelligente veiligheidssystemen, duurdere onderdelen en nieuwe materiaalsoorten en -mixen”, aldus Wright. Door het verregaande zelfdenkende vermogen van bijvoorbeeld koplampen kunnen de kosten van herstel oplopen tot zo’n 7 duizend euro, zoals dat nu bij een intelligente koplamp van BMW bijvoorbeeld het geval is. “Dat zijn enorme uitschieters. Naarmate geavanceerde technieken breder zullen worden ingezet, zullen die prijzen waarschijnlijk nog wel dalen.”

Verschil maken

Door de toepassing van geavanceerde technieken (radars en sensoren) en het gebruik van nieuwe lichtgewicht materiaaltoepassingen (aluminium en carbon) worden reparatiemethodieken steeds ingewikkelder. Dat zal zeker effect hebben op de gemiddelde schadelast die, volgens Thatcham, de komende jaren zal stijgen. “Even een bumper vervangen is er dan niet meer bij, omdat je goed moet weten waar het radarsysteem zit”, zegt hij. “Een verkeerde reparatie kan het cruciale verschil maken bij een ongeval.”

De exorbitant hoge prijzen voor onderdelen en herstel zullen de markt veranderen – wat te denken van de afspraken op basis van de gemiddelde schadelast – maar eveneens het werk van de herstellers. Op het Bovag-congres werd in dit kader een samenwerking aangekondigd tussen Innovam en VOC  die gezamenlijk de opleidingen voor de schadeleden van Bovag gaan verzorgen. “Trainen wordt steeds meer informeren”, denkt Bernd Jan de Rooij, manager international business development van Innovam. Hij gelooft in de inzet van nieuwe technieken, zoals virtual reality, zodat de leerstof als het ware live in praktijk kan worden gebracht en altijd up to date is. Op die manier ontwikkelde Innovam als mondiaal opleidingsinstituut bijscholingsprogramma’s voor Lamborgini. “Door deze 3D-technieken wordt het mogelijk dat reparateurs via een tablet nauwkeurig inzicht krijgen in de constructie en vitale delen van een schade-auto en kan de laatste technische informatie worden gedeeld.”

Technische helpdesk

Toine Beljaars, voorzitter van de schade-afdeling van Bovag, verwacht dat de effecten van veiligheidssytemen vanaf 2020 echt duidelijk merkbaar worden in schadeherstel. Volgens Beljaars staat niet alleen de schadesector zelf, maar ook de verzekeringswereld voor een grote uitdaging om herstel beheersbaar en betaalbaar te houden. “Investeringen in opleidingen en apparatuur en hogere onderdelenprijzen zorgen voor duurdere schades. Verzekeraars moeten nadenken over meer differentiatie in hun cascoverzekeringen”, denkt hij. Overigens zijn er al steeds meer verzekeraars die onderscheid maken in soorten schade, zoals Schadegarant en Aegon.

Beljaars benadrukt nog eens het brede dienstenpakket van Bovag voor de mobiliteitsbranche. “We bieden schadeherstellers alle mogelijke ondersteuning: van onze lobby op Europees niveau tot bedrijfsadvies op individueel ondernemersniveau. Ook gaan we vanaf 1 januari starten met een technische helpdesk, in samenwerking met Innovam en Thatcham, waar herstellers terecht kunnen voor technische informatie.”

Eén norm

Bovag en Focwa gaan binnenkort weer met elkaar in gesprek om te komen tot één gezamenlijk norm voor schadeherstel: een grote wens van de sector en betrokken partijen, zoals verzekeraars en opdrachtgevers. Duidelijk is in ieder geval dat alle partijen druk bezig zijn positie in te nemen in het toekomstige schadeherstellandschap, ook de brancheverenigingen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bovag-event: zoeken naar oplossing voor exorbitante schadelast | Automotive Online

Bovag-event: zoeken naar oplossing voor exorbitante schadelast

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

De verwachting is dat het aantal schades steeds verder afneemt, maar dat de reparaties duurder worden, mede door de hogere onderdelenprijzen. Matthew Wright, head of commercial development bij Thatcham, voorspelde dat er in de nabije toekomst helemaal geen total loss gevallen meer zullen zijn, mede door de toename van slimme veiligheidssystemen. “Er zal meer reparabel worden, maar schadeherstel wordt duurder door de toenemende complexiteit, intelligente veiligheidssystemen, duurdere onderdelen en nieuwe materiaalsoorten en -mixen”, aldus Wright. Door het verregaande zelfdenkende vermogen van bijvoorbeeld koplampen kunnen de kosten van herstel oplopen tot zo’n 7 duizend euro, zoals dat nu bij een intelligente koplamp van BMW bijvoorbeeld het geval is. “Dat zijn enorme uitschieters. Naarmate geavanceerde technieken breder zullen worden ingezet, zullen die prijzen waarschijnlijk nog wel dalen.”

Verschil maken

Door de toepassing van geavanceerde technieken (radars en sensoren) en het gebruik van nieuwe lichtgewicht materiaaltoepassingen (aluminium en carbon) worden reparatiemethodieken steeds ingewikkelder. Dat zal zeker effect hebben op de gemiddelde schadelast die, volgens Thatcham, de komende jaren zal stijgen. “Even een bumper vervangen is er dan niet meer bij, omdat je goed moet weten waar het radarsysteem zit”, zegt hij. “Een verkeerde reparatie kan het cruciale verschil maken bij een ongeval.”

De exorbitant hoge prijzen voor onderdelen en herstel zullen de markt veranderen – wat te denken van de afspraken op basis van de gemiddelde schadelast – maar eveneens het werk van de herstellers. Op het Bovag-congres werd in dit kader een samenwerking aangekondigd tussen Innovam en VOC  die gezamenlijk de opleidingen voor de schadeleden van Bovag gaan verzorgen. “Trainen wordt steeds meer informeren”, denkt Bernd Jan de Rooij, manager international business development van Innovam. Hij gelooft in de inzet van nieuwe technieken, zoals virtual reality, zodat de leerstof als het ware live in praktijk kan worden gebracht en altijd up to date is. Op die manier ontwikkelde Innovam als mondiaal opleidingsinstituut bijscholingsprogramma’s voor Lamborgini. “Door deze 3D-technieken wordt het mogelijk dat reparateurs via een tablet nauwkeurig inzicht krijgen in de constructie en vitale delen van een schade-auto en kan de laatste technische informatie worden gedeeld.”

Technische helpdesk

Toine Beljaars, voorzitter van de schade-afdeling van Bovag, verwacht dat de effecten van veiligheidssytemen vanaf 2020 echt duidelijk merkbaar worden in schadeherstel. Volgens Beljaars staat niet alleen de schadesector zelf, maar ook de verzekeringswereld voor een grote uitdaging om herstel beheersbaar en betaalbaar te houden. “Investeringen in opleidingen en apparatuur en hogere onderdelenprijzen zorgen voor duurdere schades. Verzekeraars moeten nadenken over meer differentiatie in hun cascoverzekeringen”, denkt hij. Overigens zijn er al steeds meer verzekeraars die onderscheid maken in soorten schade, zoals Schadegarant en Aegon.

Beljaars benadrukt nog eens het brede dienstenpakket van Bovag voor de mobiliteitsbranche. “We bieden schadeherstellers alle mogelijke ondersteuning: van onze lobby op Europees niveau tot bedrijfsadvies op individueel ondernemersniveau. Ook gaan we vanaf 1 januari starten met een technische helpdesk, in samenwerking met Innovam en Thatcham, waar herstellers terecht kunnen voor technische informatie.”

Eén norm

Bovag en Focwa gaan binnenkort weer met elkaar in gesprek om te komen tot één gezamenlijk norm voor schadeherstel: een grote wens van de sector en betrokken partijen, zoals verzekeraars en opdrachtgevers. Duidelijk is in ieder geval dat alle partijen druk bezig zijn positie in te nemen in het toekomstige schadeherstellandschap, ook de brancheverenigingen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.