Dag van de Ondernemer

Op Bezoek: Oplopende kosten schadebranche voelbaar bij Dubbeldam

Op bezoek • De schadehersteller is transparant over de financiële consequenties van voornamelijk stijgende energiekosten.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Raymond Dubbeldam (r) sprak met CDA-Europarlementariër Tom Berendsen (r) over de sterk stijgende kosten in de branche. (Foto: Focwa)

De impact van de sterk gestegen energiekosten op de schadebranche. Dat was hét onderwerp van gesprek tijdens het werkbezoek dat CDA-Europarlementariër Tom Berendsen, Femke Teeling (directeur Focwa) en Frederik van Til (adviseur Europese zaken MKB Nederland) brachten aan de Dubbeldam Groep in Schelluinen. Deze locatie was gekozen door de omvang en Europese ambities van het bedrijf.

Teeling zegt: “Naast loonstijgingen en inflatie, blijven de energiekosten een groot punt van zorg dat onze bedrijven raakt. Mogelijk kan een deel van de herstelbedrijven nu compensatie krijgen voor de gestegen energiekosten via de TEK-regeling, maar de enorme toename aan bedrijfskosten heeft een grote impact op de gehele schadebranche. De belangrijkste vragen zijn hoe mobiliteit betaalbaar gehouden kan worden en hoe onze ondernemers een gezonde marktpositie kunnen behouden.”

Wie gaat voor de hogere kosten opdraaien?

Directeur Raymond Dubbeldam wil naar aanleiding van de Dag van de Ondernemer nog eens benadrukken dat bedrijven nu aan alle kanten met kostenstijgingen te maken hebben. “Dat maakt het zeker voor herstelbedrijven niet altijd gemakkelijk. Wij zorgen ervoor dat de voertuigen die wij repareren ook weer aantoonbaar veilig de weg op gaan en alle systemen weer functioneren zoals ze moeten. Maar nu we met zoveel kostenstijgingen worden geconfronteerd, wordt het steeds vaker een punt van discussie wie voor die hogere kosten gaat opdraaien, terwijl het om kosten gaat die gewoonweg nodig zijn om een voertuig te repareren”, vertelt Dubbeldam, die met zijn bedrijf actief is in herstel van trucks en bussen en voorheen ook actief was in schadeherstel van personenauto’s.

De kwaliteit en veiligheid dreigt in het gevaar te komen

Vooral de impact van de gestegen energiekosten op schadeherstel is een risicovol punt voor een gezonde bedrijfsvoering, aldus Dubbeldam. “Het is een goede zaak dat de brancheorganisaties zich hard hebben gemaakt voor een energietoeslag bij opdrachtgevers en verzekeraars. Maar de compensatie van 25 tot 30 euro, die dit voorjaar is afgesproken, is al lang niet meer toereikend. Dat geldt voor herstellers van personenauto’s, maar zeker ook voor het herstel van trucks en bussen. Wij kunnen als schadebedrijf van zwaardere voertuigen echt niet uit de kosten komen met de hoogte van die toeslagen. Op basis van onze eigen berekeningen kunnen we transparant aantonen wat nodig is om de kosten te dekken.” Volgens Armand van Haasteren, dga van Fleetrepair, het herstelnetwerk waar Dubbeldam bij aangesloten is, moeten oude paradigma’s overboord en moet er branchebreed worden gewerkt aan een reset van afspraken tussen schadeherstellers en opdrachtgevers. “Anders dreigt de kwaliteit van goed herstel en de veiligheid van de voertuigen in het geding te komen. En anders dreigt de continuïteit van schadebedrijven in het gevaar te komen. Dat is niet alleen zuur voor ondernemers, maar ook voor opdrachtgevers en ondernemers.”

Transparantie berekening

Bijkomend probleem, volgens Dubbeldam, is dat opdrachtgevers/verzekeraars het herstelwerk van trucks en bussen veelal vergelijken met het herstellen van personenauto’s of campers en caravans. “Ten onrechte”, vindt hij. “Denk alleen maar aan de omvang van onze werkplaats, de grootte van een spuitcabine en de doorlooptijd voor trucks en bussen. Dat is echt iets anders dan bij personenauto’s. En dus zijn de energiekosten ook hoger dan bij een herstelbedrijf voor personenwagens.”

Om die reden heeft Dubbeldam berekend wat voor energietoeslag op de werkplaatsuren nodig zou zijn om de prijsstijgingen te kunnen compenseren. “Dan komen we uit op een gemiddelde toeslag van zo’n 4,8 procent per uur, waarbij we uiteraard rekening houden met de fluctuerende energieprijzen en we per kwartaal die kosten afrekenen en een nacalculatie maken. Dat is allemaal heel transparant en goed werkbaar. In de transportsector wordt al jaren een dieseltoeslag berekend vanwege stijgende kosten. Dat vinden we allemaal heel normaal en is volledig geaccepteerd. Waarom zou dat ook niet kunnen in de schadebranche”, vraagt Dubbeldam zich af.

“Er zou veel meer puur op basis van een transparante kostprijsberekening moeten worden gesproken met verzekeraars en opdrachtgevers, die op hun beurt ook meer begrip en verantwoording zouden moeten nemen. Want behalve de stijgende energieprijzen, hebben we ook nog te maken prijsverhogingen van onderdelen, investeringen in trainingen en werkplaatsinrichting, een gemiddelde inflatie van ruim 9 procent en het grote tekort aan goede medewerkers, iets waar de hele technieksector mee kampt.”

MEEPRATEN OP 1 DECEMBER

Focwa en Bovag luidden al eerder de noodklok over de situatie in schadebranche, die steeds zwaarder gebukt gaat onder oplopende kosten en nijpende personeelstekorten waardoor er inmiddels ook steeds vaker wachttijden ontstaan voor het herstel van een auto. Voor AM zijn al deze verwikkelingen aanleiding om op 1 december een schade-event te organiseren waar we verder praten en discussiëren over al deze kwesties; natuurlijk zijn Focwa en Bovag hier ook aanwezig. Kijk hier voor het programma en aanmelding.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op Bezoek: Oplopende kosten schadebranche voelbaar bij Dubbeldam | Automotive Online
Dag van de Ondernemer

Op Bezoek: Oplopende kosten schadebranche voelbaar bij Dubbeldam

Op bezoek • De schadehersteller is transparant over de financiële consequenties van voornamelijk stijgende energiekosten.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Raymond Dubbeldam (r) sprak met CDA-Europarlementariër Tom Berendsen (r) over de sterk stijgende kosten in de branche. (Foto: Focwa)

De impact van de sterk gestegen energiekosten op de schadebranche. Dat was hét onderwerp van gesprek tijdens het werkbezoek dat CDA-Europarlementariër Tom Berendsen, Femke Teeling (directeur Focwa) en Frederik van Til (adviseur Europese zaken MKB Nederland) brachten aan de Dubbeldam Groep in Schelluinen. Deze locatie was gekozen door de omvang en Europese ambities van het bedrijf.

Teeling zegt: “Naast loonstijgingen en inflatie, blijven de energiekosten een groot punt van zorg dat onze bedrijven raakt. Mogelijk kan een deel van de herstelbedrijven nu compensatie krijgen voor de gestegen energiekosten via de TEK-regeling, maar de enorme toename aan bedrijfskosten heeft een grote impact op de gehele schadebranche. De belangrijkste vragen zijn hoe mobiliteit betaalbaar gehouden kan worden en hoe onze ondernemers een gezonde marktpositie kunnen behouden.”

Wie gaat voor de hogere kosten opdraaien?

Directeur Raymond Dubbeldam wil naar aanleiding van de Dag van de Ondernemer nog eens benadrukken dat bedrijven nu aan alle kanten met kostenstijgingen te maken hebben. “Dat maakt het zeker voor herstelbedrijven niet altijd gemakkelijk. Wij zorgen ervoor dat de voertuigen die wij repareren ook weer aantoonbaar veilig de weg op gaan en alle systemen weer functioneren zoals ze moeten. Maar nu we met zoveel kostenstijgingen worden geconfronteerd, wordt het steeds vaker een punt van discussie wie voor die hogere kosten gaat opdraaien, terwijl het om kosten gaat die gewoonweg nodig zijn om een voertuig te repareren”, vertelt Dubbeldam, die met zijn bedrijf actief is in herstel van trucks en bussen en voorheen ook actief was in schadeherstel van personenauto’s.

De kwaliteit en veiligheid dreigt in het gevaar te komen

Vooral de impact van de gestegen energiekosten op schadeherstel is een risicovol punt voor een gezonde bedrijfsvoering, aldus Dubbeldam. “Het is een goede zaak dat de brancheorganisaties zich hard hebben gemaakt voor een energietoeslag bij opdrachtgevers en verzekeraars. Maar de compensatie van 25 tot 30 euro, die dit voorjaar is afgesproken, is al lang niet meer toereikend. Dat geldt voor herstellers van personenauto’s, maar zeker ook voor het herstel van trucks en bussen. Wij kunnen als schadebedrijf van zwaardere voertuigen echt niet uit de kosten komen met de hoogte van die toeslagen. Op basis van onze eigen berekeningen kunnen we transparant aantonen wat nodig is om de kosten te dekken.” Volgens Armand van Haasteren, dga van Fleetrepair, het herstelnetwerk waar Dubbeldam bij aangesloten is, moeten oude paradigma’s overboord en moet er branchebreed worden gewerkt aan een reset van afspraken tussen schadeherstellers en opdrachtgevers. “Anders dreigt de kwaliteit van goed herstel en de veiligheid van de voertuigen in het geding te komen. En anders dreigt de continuïteit van schadebedrijven in het gevaar te komen. Dat is niet alleen zuur voor ondernemers, maar ook voor opdrachtgevers en ondernemers.”

Transparantie berekening

Bijkomend probleem, volgens Dubbeldam, is dat opdrachtgevers/verzekeraars het herstelwerk van trucks en bussen veelal vergelijken met het herstellen van personenauto’s of campers en caravans. “Ten onrechte”, vindt hij. “Denk alleen maar aan de omvang van onze werkplaats, de grootte van een spuitcabine en de doorlooptijd voor trucks en bussen. Dat is echt iets anders dan bij personenauto’s. En dus zijn de energiekosten ook hoger dan bij een herstelbedrijf voor personenwagens.”

Om die reden heeft Dubbeldam berekend wat voor energietoeslag op de werkplaatsuren nodig zou zijn om de prijsstijgingen te kunnen compenseren. “Dan komen we uit op een gemiddelde toeslag van zo’n 4,8 procent per uur, waarbij we uiteraard rekening houden met de fluctuerende energieprijzen en we per kwartaal die kosten afrekenen en een nacalculatie maken. Dat is allemaal heel transparant en goed werkbaar. In de transportsector wordt al jaren een dieseltoeslag berekend vanwege stijgende kosten. Dat vinden we allemaal heel normaal en is volledig geaccepteerd. Waarom zou dat ook niet kunnen in de schadebranche”, vraagt Dubbeldam zich af.

“Er zou veel meer puur op basis van een transparante kostprijsberekening moeten worden gesproken met verzekeraars en opdrachtgevers, die op hun beurt ook meer begrip en verantwoording zouden moeten nemen. Want behalve de stijgende energieprijzen, hebben we ook nog te maken prijsverhogingen van onderdelen, investeringen in trainingen en werkplaatsinrichting, een gemiddelde inflatie van ruim 9 procent en het grote tekort aan goede medewerkers, iets waar de hele technieksector mee kampt.”

MEEPRATEN OP 1 DECEMBER

Focwa en Bovag luidden al eerder de noodklok over de situatie in schadebranche, die steeds zwaarder gebukt gaat onder oplopende kosten en nijpende personeelstekorten waardoor er inmiddels ook steeds vaker wachttijden ontstaan voor het herstel van een auto. Voor AM zijn al deze verwikkelingen aanleiding om op 1 december een schade-event te organiseren waar we verder praten en discussiëren over al deze kwesties; natuurlijk zijn Focwa en Bovag hier ook aanwezig. Kijk hier voor het programma en aanmelding.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.