2017: aantal schades daalt, schadelast WA stijgt fors

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Aanrijdingen met fietsers veroorzaken veel letselschade (foto: Shutterstock)

Uit de jaarlijkse Schademonitor Verkeer van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat de schadelast uit verkeersclaims op WA-verzekeringen tussen 2014 en 2017 met 25 procent steeg. Vorig jaar bedroeg deze 2,6 miljard euro. Oscar van Elferen, woordvoerder van het Verbond, meldt aan Automotive dat de stijging vooral komt door letselschade. “De WA-schadelast bestaat voor ongeveer 60 procent uit letselschade. Die groeit sterk en dat komt vooral door afleiding in het verkeer. Mensen zijn druk met hun smartphone of met het multimedia dashboard in de auto. Als iemand van zijn fiets wordt gereden is de schade aan de auto meestal beperkt. Maar als de fietser daarna arbeidsongeschikt is loopt de schadelast toch enorm op. Daar kun je diverse nieuwe auto’s voor kopen.”  Lees hier: Schadelast stijgt ook door gebruik van steeds duurdere onderdelen.

Als gevolg van de gestegen schadelast zijn ook de verzekeringspremies de afgelopen jaren fors gestegen. 

vvv statistiek

In 2017 steeg de schadelast 7 procent. Het aantal schadeclaims naar aanleiding van een aanrijding daalde juist met 18 procent naar 741 duizend. De daling geldt voor alle provincies. 
Verschillende factoren dragen bij aan de daling van vorig jaar, waarvan het rustige weer er één is. “In 2017 heeft er relatief weinig noodweer plaatsgevonden”, vertelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. De hevige sneeuwval van begin december vorig jaar zien verzekeraars wel terug in de statistieken. Het aantal claims lag die week anderhalf keer hoger dan gemiddeld. Weurding noemt nog andere factoren die bijdragen aan de daling: “Door de toenemende slimme technologie in auto’s wordt er minder parkeerschade gemaakt.”

De groeiende letselschade is zorgelijk, vindt Weurding. “Afleiding in het verkeer blijft een belangrijke oorzaak voor ongelukken. Daarnaast neemt de diversiteit aan voertuigen op de weg sterk toe, terwijl de wegindeling daar onvoldoende op ingericht is. Dat leidt tot gevaarlijke situaties.”

“We moeten echt nog wennen aan relatief nieuwe verkeersdeelnemers als e-bikes en speed pedelecs”, licht Van Elferen toe. “Uit onderzoek dat we dit jaar lieten uitvoeren blijkt dat de meeste e-bikes van opzij worden aangereden. Dat geeft aan dat automobilisten de snelheid nog niet goed kunnen inschatten. Ze gaan sneller dan we denken. Dat vergt gewenning, maar vraagt ook om een aanpassing van de infrastructuur.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.