Alexander Sixt voorzichtig positief over 2022

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Alexander Sixt verwacht dat de prijzen voorlopig blijven stijgen. (Foto: Sixt)

Alexander Sixt, ceo van het gelijknamige Duitse verhuurbedrijf, verwacht in 2022 in alle segmenten minimaal hetzelfde, maar waarschijnlijk een hoger volume te realiseren dan in 2021. “Maar dan wel met minder auto’s, dus tegen hogere prijzen.” Dat laatste is vooral te danken – of te wijten – aan het feit dat er nog altijd te weinig auto’s zijn door het mondiale chiptekort. Dat zegt hij in een interview met het Duitse Handelsblatt. “We zien dat de markt weer aantrekt, er kan ook weer meer worden gereisd. Maar ik ben voorzichtig, want we weten niet hoe de coronamaatregelen er de komende maanden uit zullen zien.”“Ik geloof dat we over drie jaar terugkijken op deze jaren en ons dan niet kunnen voorstellen dat mobiliteit zo snel veranderd is”, vertelde co-ceo Konstantin Sixt tijdens de Automotive Innovation Awards.

Het bedrijf liet bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers over 2021 al doorschemeren dat vorig jaar een recordwinst is gerealiseerd: Over de eerste negen maanden van 2021 lag het resultaat al hoger dan over heel 2019 (317,4 miljoen euro versus 308 miljoen). “In de grootste crisis die de reisbranche kent, koersen we af op een recordwinst. Sixt kampt nog steeds met een tekort aan nieuwe auto’s, waardoor de prijzen waarschijnlijk verder zullen stijgen. “Al met al is dit goed voor de zaken, maar als we meer auto’s hadden, hadden we dus betere zaken kunnen doen. Voor alle marktsegmenten gaan we voor nu wel uit van hetzelfde of toenemende marktvolume in 2022, maar met aanzienlijk minder voertuigen.”

Chiptekort

Net als alle andere verhuurmaatschappijen schroefde Sixt zijn vloot in 2020 flink terug, naar zo’n 120 duizend auto’s. Vorig jaar, toen de markt weer aantrok, kon door het chiptekort de vloot niet voldoende worden aangevuld. Op dit moment is de vloot met 152 duizend auto’s nog zo’n 8 procent kleiner in omvang dan in 2019. “We hebben nu 5 procent meer auto’s in de vloot dan in vorig jaar. Maar het aantal auto’s is nog altijd lager dan onze vraag, en dat zal leiden tot verdere prijsstijgingen”, zegt Sixt tegen Handelsblatt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Alexander Sixt voorzichtig positief over 2022 | Automotive Online

Alexander Sixt voorzichtig positief over 2022

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Alexander Sixt verwacht dat de prijzen voorlopig blijven stijgen. (Foto: Sixt)

Alexander Sixt, ceo van het gelijknamige Duitse verhuurbedrijf, verwacht in 2022 in alle segmenten minimaal hetzelfde, maar waarschijnlijk een hoger volume te realiseren dan in 2021. “Maar dan wel met minder auto’s, dus tegen hogere prijzen.” Dat laatste is vooral te danken – of te wijten – aan het feit dat er nog altijd te weinig auto’s zijn door het mondiale chiptekort. Dat zegt hij in een interview met het Duitse Handelsblatt. “We zien dat de markt weer aantrekt, er kan ook weer meer worden gereisd. Maar ik ben voorzichtig, want we weten niet hoe de coronamaatregelen er de komende maanden uit zullen zien.”“Ik geloof dat we over drie jaar terugkijken op deze jaren en ons dan niet kunnen voorstellen dat mobiliteit zo snel veranderd is”, vertelde co-ceo Konstantin Sixt tijdens de Automotive Innovation Awards.

Het bedrijf liet bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers over 2021 al doorschemeren dat vorig jaar een recordwinst is gerealiseerd: Over de eerste negen maanden van 2021 lag het resultaat al hoger dan over heel 2019 (317,4 miljoen euro versus 308 miljoen). “In de grootste crisis die de reisbranche kent, koersen we af op een recordwinst. Sixt kampt nog steeds met een tekort aan nieuwe auto’s, waardoor de prijzen waarschijnlijk verder zullen stijgen. “Al met al is dit goed voor de zaken, maar als we meer auto’s hadden, hadden we dus betere zaken kunnen doen. Voor alle marktsegmenten gaan we voor nu wel uit van hetzelfde of toenemende marktvolume in 2022, maar met aanzienlijk minder voertuigen.”

Chiptekort

Net als alle andere verhuurmaatschappijen schroefde Sixt zijn vloot in 2020 flink terug, naar zo’n 120 duizend auto’s. Vorig jaar, toen de markt weer aantrok, kon door het chiptekort de vloot niet voldoende worden aangevuld. Op dit moment is de vloot met 152 duizend auto’s nog zo’n 8 procent kleiner in omvang dan in 2019. “We hebben nu 5 procent meer auto’s in de vloot dan in vorig jaar. Maar het aantal auto’s is nog altijd lager dan onze vraag, en dat zal leiden tot verdere prijsstijgingen”, zegt Sixt tegen Handelsblatt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.