Verhoging EV-bijtelling: gebrek aan alternatieven remt annuleringen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een run op de Tesla Model 3 ligt voor de hand. (Foto: Shutterstock)

Er is tot nu toe een handvol EV-bestellingen geannuleerd als gevolg van het verhogen van de bijtelling van EV’s van 4 naar 8 procent in 2020. Leaserijders die wél de mogelijkheid hebben om de bestelde EV, die in 2020 wordt geleverd, in te wisselen voor een EV die dit jaar nog kan worden geleverd, kiezen voornamelijk voor een Tesla of e-Golf.

Eerder deze week werd in landelijke media gesuggereerd dat het afromen van de subsidie tot grote aantallen annuleringen heeft geleid, maar daarvan lijkt uit navraag geen sprake. Onder meer bij KPN en energiereus Engie is er vooralsnog sprake van slechts een handvol annuleringen.

Het gebrek aan alternatieven remt de annuleringen, stellen betrokkenen. Uiteindelijk is het alternatief waar leaserijders naar zoeken een dit jaar leverbare EV. Bij veel bedrijven valt een Tesla echter buiten het leasebudget, terwijl een model als de e-Golf een te beperkte actieradius heeft. Beide modellen behoren wel tot de meest gekozen alternatieven en de meeste betrokkenen verwachten een run op de Tesla Model 3. Begin dit jaar bleek al dat Tesla intern rekening houdt met een verkoopaantal van rond de 20 duizend (in 2019). 

Voorrekenen

Bij bouwconcern TBI, dat een van de grootste wagenparken van Nederland heeft, staan 70 elektrische auto’s in bestelling. “Wij hebben tot nu toe van vijf mensen een reactie gehad. Maar als we ze voorrekenen wat het verschil is, dan nemen ze de verhoging voor kennisgeving aan. Een brandstofauto is nog altijd duurder”, zegt Paul Hijstek, die bij het bedrijf verantwoordelijk is voor het wagenpark. “Wij hebben tot op heden nog geen annuleringen ontvangen”, zegt Jack van Rooy, fleetmanager bij KPN. “Omdat er niet echt goedkopere alternatieven zijn denk ik dat berijders deze verhoging gaan accepteren.” 

Bij importeurs Pon en Kia Nederland hebben ze vooralsnog weinig gemerkt van geannuleerde bestellingen, laten beide bedrijven in een reactie weten aan Automotive. 

Lees meer op Fleet&Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.