Geely komt met nieuw merk naar Europa
Geely bouwt de auto’s in China, maar ze zijn samen met Volvo ontwikkeld en ontworpen. In 2020 wil Geely 800 duizend Volvo’s per jaar verkopen.
Volgens Visser streeft het merk een nieuwe vorm van retail na, waarbij de verkoop vooral via internet en enkele grote locaties plaatsvindt. Voor onderhoud wordt het bestaande Volvo-netwerk ingeschakeld. De auto moet gemakkelijk te delen zijn en krijgt seizoensuitvoeringen (in plaats van te werken met modeljaren). Verder wil Visser nog niet veel loslaten over de plannen. Geely wil na Europa ook de Amerikaanse markt veroveren. Visser denkt niet Lynk & Co gaat concurreren met Volvo. “Lynk & Co is een auto gebouwd voor de global connected generation en vecht alle bestaande conventies in de auto-industrie aan”, aldus Visser.
Geely-topman Li Shufu vertelde in 2012 dat het nog twintig jaar kan duren voor een zelfstandig Chinees merk succes heeft op de Europese markt.
Qeely-blauwdruk
In 2015 ontwierpen Wieger de Bruin (partner DBSC Consulting en mede-auteur van “De erfenis voorbij”) en Hans Groenhuijsen (senior analist bij Rabobank) een netwerkblauwdruk voor het fictieve Chinese merk Qeely. Hun conclusie is dat een nieuwkomer het beste slechts een paar retaillocaties opent, verder veel online doet en voor onderhoud een extern netwerk gebruikt.