Geely komt met nieuw merk naar Europa

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Geely bouwt de auto’s in China, maar ze zijn samen met Volvo ontwikkeld en ontworpen. In 2020 wil Geely 800 duizend Volvo’s per jaar verkopen.

Volgens Visser streeft het merk een nieuwe vorm van retail na, waarbij de verkoop vooral via internet en enkele grote locaties plaatsvindt. Voor onderhoud wordt het bestaande Volvo-netwerk ingeschakeld. De auto moet gemakkelijk te delen zijn en krijgt seizoensuitvoeringen (in plaats van te werken met modeljaren). Verder wil Visser nog niet veel loslaten over de plannen. Geely wil na Europa ook de Amerikaanse markt veroveren. Visser denkt niet Lynk & Co gaat concurreren met Volvo. “Lynk & Co is een auto gebouwd voor de global connected generation en vecht alle bestaande conventies in de auto-industrie aan”, aldus Visser. 

Geely-topman Li Shufu vertelde in 2012 dat het nog twintig jaar kan duren voor een zelfstandig Chinees merk succes heeft op de Europese markt.

Qeely-blauwdruk

In 2015 ontwierpen Wieger de Bruin (partner DBSC Consulting en mede-auteur van “De erfenis voorbij”) en Hans Groenhuijsen (senior analist bij Rabobank) een netwerkblauwdruk voor het fictieve Chinese merk Qeely. Hun conclusie is dat een nieuwkomer het beste slechts een paar retaillocaties opent, verder veel online doet en voor onderhoud een extern netwerk gebruikt

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.